Annons:
Etikettövrigt
Läst 896 ggr
Sparklingponi
2016-11-30 17:00

Fotoböcker!

Hej! Är det någon här som har gjort en egen fotobok? Jag har tänkt göra en såsmåningom men måste arbeta ihop ett material som följer en röd tråd. Hur har ni gjort, vad har ni för teman, var har ni beställt? Har ni några bilder på era böcker att visa? Tycker det är en helt fantastisk känsla att kunna hålla en bok i handen som man själv har arbetat ihop!

Annons:
Martin
2016-11-30 20:25
#1

Har gjort lite olika. 

Variant på bok, hemmatryck. Tips för barn t.ex.

Har gjort några själv hemma, fotopapper och foton på barnen, sedan satt ihop med egen rygg (spiralbindning). Finns enkla maskiner för ganska billig peng. Barnen har fått välja foton och sedan har man en bok de kan bläddra i hur mycket de själv vill. Tips på temat böcker, och som är enkelt att göra. Men till den typen av böcker jag tror du menade:

"Riktiga" fotoböcker, olika leverantörer.

Har även gjort några "riktiga" fotoböcker. En på vår bröllopsdag t.ex., en som följde familjen ett år. 

Crimson har jag använt vid något tillfälle, och varit väldigt nöjd. 

Photobox och Japanphoto har fått trycka en bok vardera åt mig också. 

Överlag har jag varit nöjd med kvaliteten. Photobox är väl den jag varit minst nöjd med, tyckte det var bleka färger på några av fotona och texten blev inte skarp på något ställe heller. Nu valde jag en standardmall där och det har jag gjort på de flesta andra ställena också, Crimson hade jag väl lite andra grejor jag valde och den är jag också mest nöjd med.

Nästa bok skall jag testa att göra i Lightroom och styra mer av allt, och framkalla/trycka via Blurb.

Tillvägagångssätt

Jag har nog gjort de flesta misstagen. Allt från att ha lagt de foton jag ville ha i en mapp, laddat upp allt och sedan mer eller mindre varit nöjd. Även chansat med foton som framkallningstjänsten varit tveksam till kvalitetsmässigt. Och haft en allmän oordning och saligt blandat innehåll.

Men också på de senare böckerna, gjort mer med ett tema. En semesterbok. En årsbok, En bok om vår bröllopsdag. 

Har försökt ha varierade foton, kronologisk ordning. Gärna skriva något om dem, bara för att det är självklart för mig är det inte självklart för alla.

Låta fotona ta plats, och även om jag nyss skrev att texten var viktig så låta fotona berätta, Hellre fler sidor om man nu vill ha med x antal foton än att förminska ner dem och ha massor på varje sida. Såklart att det är mer än ett foto per sida på några av i sidorna, men sällan mer än 2-3 foton per sida. 

Jag har gjort framförallt fotoböcker, med betoning på foto. Jag har funderingar på att testa göra en bok som mer har ett textinnehåll utöver fotona. Där texten också blir väsentlig. Därför jag först skall testa mig för med Blurp. Fördelen med att göra den (boken) i Lightroom är att du kan få den i lite olika format (jpg, pdf, eller via Blurb).

Har inga foton idag på mina böcker men kanske kan fixa i dagarna. Lovar dock inget :)

Min nästa bok

  • Kommer att välja foton mer omsorgsfullt, bara de med bäst kvalitet eller bäst emotionellt värde för mig kommer med och säger framkallningstjänsten att något foto är tveksamt, då är det rött kort så får man leta upp ett annat (om det inte är ett av de emotionella för då är det kanske viktigare att det är med än att det är kalasskarpt osv).
  • Tydligt tema
  • Försöka styra så mycket som möjligt av layout osv själv, så kommer ta längre tid än de andra gångerna (såklart blir resultatet lite beroende på hur mycket tid och kraft man lägger ner).
  • Kommer välja ut foton till en Samling i LR så att jag har alla foton som kan vara aktuella i den, sedan därifrån väljer jag till boken. 

Länktips:

- Skapa fotobok i Lightroom (kurs på Moderskppet.se) (har börjat se den men inte sett hela, men bra så här långt)

mvh Martin

JazzBass
2016-12-01 08:52
#2

Jag gjorde en drygt hundrasidig bok med svartvita naturbilder ifjol. Gjorde layouten i Lightroom och beställde böckerna (2st) från Blurb. Svartvitt var dock inte ett så bra val, det var svårt att få bilderna neutralt svartvita med de inställningar man kunde göra i LR. Jag klagade på saken och fick två nya, som kanske var marginellt bättre. Färgbilder eller tonade bilder är därför att rekommendera om man inte har 100% koll på färgprofilering (vilket jag inte hade, och LR saknade vissa inställningar som skulle ha behövts). Annars tyckte jag mycket om kvalitetskänslan i boken, speciellt med det matta papper av proffskvalitet som jag valde för boken. Jag har fått fin respons för boken också av de som jag visat den åt. 

Nyss beställde vi en bok från Ifolor med bilder från vårt kombinerade bröllop och dop av dottern. Den blev riktigt bra, men Ifolors bokdesignmodul på hemsidan var mer än lovligt inflexibel tyckte jag, och det var jobbigt att avkryssa "automatisk bildredigering" för varenda bild (utom några mobilbilder med färgstick som jag tyckte borde vinna på lite autoredigering).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: