Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 2139 ggr
molam
2016-11-09 23:27

(M-H) Långhårig guldhamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill ha medelhård till hård Kritik (för nybörjare) på denna bild, hade photoshoot med mina hamstrar idag, och lyckade knäppa denna bild och jag blev så otroligt nöjd med den! Men vill veta vad som kunnat gjort den ännu bättre (forutom at Centrera han lite mer). Fotar med en Nikon D5100.

Finns även på Djurfoto, men det verkade vara lite mer aktivitet här ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
JazzBass
2016-11-10 09:51
#1

Hej!

Är du nöjd med bilden så är det bra så, men för mig som har fotograferat aktivt ganska länge är det dock en medioker bild rent bildtekniskt. Observera att jag skiljer stort på motiv och bild. Ett fint motiv räcker inte för att bilden ut en mer konstnärlig synvinkel ska bli bra. Som sådan kan bilden dock vara tillräckligt bra i rätt sammanhang, där konstnärligheten inte har nån större betydelse. Skärpan sitter ju rätt och skärpedjupet är okej. 

Det är främst användningen av den inbyggda blixten som i det här fallet drar ner det konstnärliga betyget rejält.  Den ger ett platt och trist ljus rakt framifrån som mycket sällan ser bra ut, ger ofta skarpa skuggor (inte så skarpa i det här fallet dock, tack vare den yviga pälsen) tar bort all naturlig lyster och de naturliga konstrasterna och ljusskillnaderna man annars ser. För att undvika använda den interna blixten behöver man belysa på nåt annat vis. En extern blixt, snett uppifrån och diffuserad genom en vit duk eller liknande skulle säkert funka hyfsat, samma sak med ett ljusstarkare objektiv och en ganska kraftig lampa vars ljus man också  diffuserar ganska nära själva motivet. Det gör ljuset mjukare och lite naturligare. Googla för mer information om det här.

Omgivningen i form av en brun pappkartong är kanske inte heller så spännande direkt, så det hade kanske varit lite bättre att zooma in helt och fota på lite längre håll, för att göra kartongen mindre tydlig, eller ännu heller byta till en vit kartong. Ett ljustält skulle säkert också funka alldeles utmärkt. Ett sånt kan möjligtvis ha använts på bilden bakom den andra länken nedan.

Kompositionsmässigt tycker jag annars att bilden är rätt okej. Att centrera motivet är sällan en bra idé, men det kan fungera bra speciellt om ögonen, som bildbetraktarens ögon alltid dras till först, inte är helt centrerade. Men inga "regler" är inristade i sten, och har man goda skäl att bryta mot den, är det förstås alltid fritt fram.

Länkarna nedan går till två hamsterbilder på flickr som jag sökte fram för att åskådliggöra lite vad jag tycker utmärker en bra bild. Själv gillar jag den första bäst av dessa två. Den har ett mycket vackert ljus och är välkomponerad. Den andra har ett lite tråkigare, jämnare ljus, men det kommer inte precis rakt framifrån utan från sidorna och uppifrån, och lyfter fram hamstern precis som den ser ut. Personligen gillar jag dock mer då man låter det finnas lite naturliga skuggor kvar, så länge de inte är för hårda och skarpa.

https://www.flickr.com/photos/jontlaw/3032807669/

https://www.flickr.com/photos/101758118@N08/9767689605/

Hoppas du inte tycker jag sågar för hårt utan istället ser det som tips hur du kan göra och tänka framöver, för att ta snyggare bilder. Lycka till! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

molam
2016-11-10 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Självklar inget ville ju har MEdelhård till hård Kritik fast på nybörjar nivå! =D är väl bara tredje gången jag verkligen har en photoshoot xD Är inte så jätte duktig på att ta kort, är faktiskt rätt så dålig på det xD Men Denna bilden på min Teddi (som han heter) Det var nått speciellt med bilden som jag VERKLIGEN älskade, men kom inte på vad, kan vara, att den Speglar hans personlighet, Eller så är det bara minen och ögonen xD Jag vet inte x3 Men föll för den, Har även en Redigerad Bild, men den är liksom Redigerad och inte den jag har knäppt, meen kan visa den iaf

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

JazzBass
2016-11-10 13:07
#3

Först vill jag säga att det är fullt tillåtet att redigera sina bilder! Alla som fotograferar seriöst gör det. Jag skulle aldrig ens lägga upp en "oredigerad" bild om jag inte är helt nöjd med den som sådan. Dessutom är alla bilder faktiskt redigerade på sätt och vis, men det behöver vi inte gå in på nu.

Den här redigerade tycker jag är klart bättre än originalet (vilket ju är hela vitsen med redigering). Lite våldsam vinjettering kanske, och blixtljuset samt bildskärpningen gör att vissa pälshårstrån ser nästan våta ut, men kontrasterna är bättre och hamstern träder bättre fram i bilden. 

Jag förstår absolut att du föll för bilden. Det är inte så lätt att få en hamster att titta rakt in i kameran precis då man ska ta en bild heller, och här har du inte bara lyckats med det utan även lyckats fånga ett fint uttryck. Men den hade kunnat vara ännu mycket finare som Bild om den hade tagits med en annan ljussättning. Testa gärna med lite lampor och nån diffusor som den får lysa igenom, för att slippa blixten. Man behöver inte ens fota för att kolla ljussättningen om man använder lampor, det är bara att titta hur ljuset lägger sig när man flyttar runt lampan och provar att diffusera ljuset på olika vis, t.ex. med vitt smörpapper eller nåt ljust skynke på betryggande avstånd från lampan (p.g.a. brandrisken). Bara att experimentera! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

molam
2016-11-10 13:14
#4

SKa testa Med Annan ljussättning till nästa gång! =D Mamma har en väldigt bra bordslampa som vi använder när vi pluggar, den ger ett Rent och "Klart" Ljus, hade den kunnat funka, eller ska det vara ett Speciellt ljus?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

JazzBass
2016-11-10 13:40
#5

Den kan möjligtvis funka. Var försiktig med lysrör bara, de avger ett snabbt pulserande ljus som har olika färgnyanser vid olika ögonblick, vilket vi dock inte kan registrera med våra ögon.  Vidare så får man vara noggrann med vitbalanseringen beroende på hurdan ljuskälla man har, samt undvika blanda olika typer av ljus, t.ex. glödlampa och ledljus. Kolla artikeln om Vitbalans om du inte är så hemma med begreppet. 

Ljustips: En stor ljuskälla ger mjukt ljus utan hårda skuggor, vilket ofta är önskvärt som huvudljus när man ljussätter. Med stor avser man storleken sett från motivet, så ju längre bort en ljuskälla är, desto mindre ses den som. Håller man ett vitt, relativt ogenomskinligt skynke framför en lampa är det dock det upplysta skynket som istället ska räknas som ljuskälla, och det är förstås mycket större och närmare än själva lampan. Det kan vara snyggt att komplettera huvudljuset med små ljuskällor med hårt ljus som lyser upp bakifrån, för att ge lite lyster åt hår och framhäva konturerna. (Jämför med motljusbilder; de är snygga för att solen, en liten ljuskälla med hårt ljus, lyser på bakifrån och ger lyster och höga kontraster i bilden. För porträtt i motljus kan för övrigt den inbyggda blixten vara bra för att undvika att skuggsidan, alltså ansiktet med mera, inte ska bli så mörkt).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

molam
2016-11-10 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Okay, tack fr tips, ska kolla det där inlägget med! ^^

Får jag fråga vad du tycker om denna med? (Försökte fokusera på ansikte, främst ögon och nos)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
JazzBass
2016-11-10 14:09
#7

Lite onödigt hårt uppskruvade kontraster i den bilden då det är så mycket som blivit igensotat svart, men annars är den rätt ok. Ser dock att den interna blixten använts också för den (se skuggorna under huvudet och under kroppen. Så där ser det inte ut med annan belysning).

Förresten, du skulle kunna ha glädje av en liten ringblixt, som fästs runt objektivet och kopplas till blixtskon. De ger inte de här samma skuggorna, och ett något snyggare ljus om än fortfarande lite "platt". Dessutom är de mycket lättanvända. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

molam
2016-11-10 15:16
#8

Nej den på Dvärgen knäpptes Samtidigt dom den andra, idag har dom ännu inte varit uppe xD Den knäppte jag även igår Men råkade av nån anledning Ta bort den så när jag skulle tömma papperskorgen såg jag den där xD ¨å tog tillbaka den och Redigerade ^^

Okej tar för Tips Ska definitivt kolla upp en såndär ringblixt (?) som sagr helt ny på det här med att ta foton, så Tar gärna emot alla möjliga tips och Kritiker! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: