Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 902 ggr
Noa-Nisse
2016-10-30 21:49

Användarvänlig kamera

Jag är ute efter en kamera som är lätt att förstå sig på. En allround-kamera. Extra viktigt är det att kunna ta bilder i snabb rörelse.

Jag älskar att både fotografera och filma. Har en Canon eos 1000D men använder den sällan. Använder mer min Panasonic lumix dmc-tz40 som ju är liten och smidig. Har även en Go-pro. Men som sagt så vill jag ha en kamera med lite mer kapacitet (system-kamera). Ger skarpa bilder och tar bra bilder i snabb rörelse.

Vad rekommenderar ni? Jag tänker mig en prisvärd kamera mellan 7-9.000 kr. Är det helt orimligt?

Mvh mig =)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
Florrpan
2016-10-30 22:29
#1

Din 1000D kan ta bra bilder i snabba rörelser. Om du inte vet hur du gör det med kameran du har så kommer det inte bli bättre med en ny kamera.

Skarpa bilder handlar om bra objektiv, tydlig fokus och rätt inställningar. Att frysa bilder, ta kort på sånt som rör sig, handlar om en snabb slutare, att kunna följa objektet du fotar, samt att ha AI servo fokus för att fokusera på rörliga objekt.

Noa-Nisse
2016-10-30 22:42
#2

Jag vet att det har mycket med inställningarna att göra. Försöker använda en kort slutartid men visst blir ISO högre då? Tycker bilderna blir gryniga…
Har bara det objektivet som kom till kameran när jag köpte den för 8 (!?) år sedan. 
Vad ska jag använda för objektiv för att få ut så mycket som möjligt. T.ex. vill jag få skarpa bilder på en agilityhund i full fart.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Florrpan
2016-10-31 05:45
#3

#2 Först och främst så måste du lära dig vad allt i kameran betyder.
När du har en snabbare slutartid så öppnas och stängs "ögat" snabbare, och du tar in mindre ljus. Om du kör kameran i ett automatiskt läge så ändras nog ISO kör att kompensera för att inte får för mörka bilder.

Jag orkar inte berätta för dig hur allt hänger ihop, kolla upp en guide på hur det fungerar, sen går du ut och lär dig. Vare sig du köper en ny kamera eller stannar med den du har så MÅSTE du lära dig dessa saker för att kunna göra det du vill göra. Det är inte det lättaste.

Btw, jag fotar själv ganska mycket rallylydnad. Det är inte det lättaste, svårare blir det med agility! Men du kommer garanterat klara det med standardobjektiven. Problemet är att när man zoomar med vanliga objektiv så blir bländarvärtet högre (det som avgör hur mycket ljus du tar in). Så genom att zooma lite blir dina bilder också mörkare. Antar helt enkelt att du zoomar för att komma närmre hundarna.

Om det är en fin solig dag borde det vara väldigt simpelt frysa sådant som rör sig väldigt fort pga mycket ljusinsläpp kan göra att du har  en väldigt snabb slutartid.
Sen vill jag även nämna att det är okej att ha lite ISO för att få ljusare bilder. Men med din kamera bör du hålla den under 800 för att undvika allt för mycket brus. Men när man väl sparat ut bilden i rätt storlek så borde inte bruset vara så tydligt.

Steg 1: Lär dig hur kameran fungerar, hur den tar in ljus mm innan du köper en ny kamera. Om du först lär dig hur det fungerar så är du mer säker på vad du behöver köpa (t.ex ljuskänsligt objektiv med snabb fokus )

hydman
2016-11-20 09:26
#4

Visst kan det gå, med lite tur och tålamod, att fotografera det du nämner med även enklare grejer. Men det är odiskutabelt att du kommer att få fler "dåliga" bilder och bilder som du sannolikt inte är nöjd med. 

Bättre grejer ger alltid bättre förutsättningar till bättre bilder, under olika förhållanden.

Upp till toppen
Annons: