Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1014 ggr
felixhaljeskog
2016-10-28 20:06

Kalibrering av skärm på laptop

Hej!

Införskaffade mig en laptop här om dagen pga att jag inte gillar att sitta vid den stationära alls, vill kunna luta mig tillbaka osv, spela roll hehe, men jag undrar om det finns någon bra tutorial för hur man kalibrerar skärmen på bästa sätt för fotoredigering, för jag märker att det e en viss skillnad mellan skärmen på laptopen och min stationära skärm, färgena känns dovare på något sätt.
Vet att jag kalibrerade på den stationära någon gång i tiden men kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde.

Så tackar för tips om det kommer några! 😃

Annons:
Florrpan
2016-10-30 00:47
#1

Har du 100% ljusstyrka och kabeln i när du upplever att färgerna är dova?

Problemet är att bärbara, speciellt billigare modeller, har riktigt dåliga skärmar. Billiga TN paneler har dålig färgåtergivning och är inte alls lämpliga för bildredigering. Samma sak gäller för billiga TN paneler för stationära datorer.

Risken är att du inte ens kan kalibrera den att få bra färger om den visar dova tråkiga färger nu.

felixhaljeskog
2016-10-30 10:45
#2

Nej det är även utan sladden, och ljusstyrkan var inte på max.

Ja tråkigt nog är ju min en TN men dock inte en billig variant, visste det även innan att TN egentligen inte är så bra för bildredigering, men någonstans hoppades jag nog att det skulle gå att lösa med lite kalibrering.

Alltså dom är inte urtrista, men känns som att jag skulle vilja höja färgåtergivningen ett steg åtminstone, för färgerna är lite ljusare än vad jag skulle vilja ha dom om du förstår vad jag menar?

Tack för svar iallfall! 👍

JazzBass
2016-10-31 10:47
#3

Ljusstyrkan ska helst inte vara på max för bildbearbetning, det finns stor risk att man gör bilderna alltför mörka i såna fall, speciellt om det annars är dämpad belysning i rummet. 

En vanlig skärmkalibrator skulle vara bra att använda, men det finns också inställningar i kontrollpanelen, både hos OS X (Mac) och Windows, för att med ögats hjälp kalibrera skärmen så den visar färger så rätt som möjligt. Dessa borde ge rätt så hyfsat resultat i alla fall. Tyvärr är många laptopskärmar rätt dåliga, men en kalibrering (eller snarare profilering) är alltid bra att göra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
2016-11-05 19:34
#4

Tack för svaren, ska försöka kalibrera den lite.

Såg dock en sak nu när jag kollade upp min sationära skärm, och det visar sig att den också är en TN skärm, men färgen är en helt annan på den, är en väldigt skillnad när jag jämnför min bärbara med den stationära. Kan det vara för att jag kalibrerade den en gång i tiden? Eller är det skillnad på en stationär TN å en bärbar?

Florrpan
2016-11-05 21:53
#5

#4 TN paneler är aldrig lika. Högst troligt att ingen av dom visar "bra" färger.

Upp till toppen
Annons: