Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 2422 ggr
Mysisa
10/19/16, 1:43 AM

(M) Kaffebönor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick en ny kamera idag och var så klart tvungen att testa den med alla objektiv.
Tror det är första bilden med 70mm objektivet som jag inte hatar.
Jag och gamla kameran var verkligen inte överens :P
Vad tycker ni?

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Inkanyezi
10/19/16, 9:36 AM
#1

Du satte den ju på kritik, så jag ska komma med lite.

För mig är en mycket oskarp förgrund i stort sett alltid störande, och när jag rullar ner bilden så att jag slipper se de närmaste kaffebönorna känns bilden bättre sammanhållen. Om du siktar på att hellre låta föremålen i bakgrunden slukas av oskärpan och håller hygglig skärpa mot förgrunden, tror jag att kompositionen hålls ihop bättre.

Sökaren på en DSLR ger inte stor möjlighet att bedöma skärpedjupet, men när man använder direktvisning på skärmen kan man oftast se hur skärpan ligger. Jag vet inte hur kameran du har ger möjligyhet till skärpedjupskontroll, men om du kan använda direktvisning (liveview) och blända ner, går det säkert att se hur skärpan fördelas.

Mysisa
10/19/16, 6:00 PM
#2

Jag förtår din poäng. Nu valde jag att ha skärpan i bakgrunden med flit då bilderna jag tog med skärpa i förgrunden inte alls föllmig i smaken på just denna bild.
Det är kvarnen jag vill ha fokuset på och inte bönorna då kvarnen är ett mer intressant objekt.
Frågan är ju då hur man ska komponera bilden för att slippa den störiga oskärpan i förgrunden men samtidigt ha kvarnen skarp.

Kameran jag använt är en Canon EOS 80 D Bländaren låg på f2.8 ISO 100 och slutartiden 1/6 sek
Menar du mindre bländar tal eller mindre bländar öppning när du säger blända ner? Mindre bländartal än f2.8 tror jag inte att objektivet klarar av och mindre bländaröppning förstörde just den här bilden helt men det kanske går att rädda med högre ISO?

minavitas.wix.com/kennel

Inkanyezi
10/19/16, 9:57 PM
#3

Med "blända ner" menar jag mindre öppning, exempelvis 8 eller 11. 

Och så behövs ett stativ, eftersom slutartiden blir lång. 

Skärpedjupet blir alltid kort när man tar på nära håll, också om man har liten bländaröppning, men det blir så klart längre skärpedjup med liten bländare än med stor. Liten innebär alltid ett högre tal, eftersom det är nämnaren i ett bråk. Man delar brännvidden med det nämnartalet för att se hur stor öppningen är.

Så med 70 mm f/2,8 är öppningens diameter 70/2,8. Storleken på hålet som släpper in ljus är då 25 mm. Om du minskar öppningen till f/11 blir diametern 70/11 eller 6,4 mm. Ett vanligt skäl att minska öppningen är att man vill ha större skärpedjup.

När slutartiden blir så lång som här bör man använda stativ. Också när den är 1/6 sekund är det lämpligt med stativ. Hur lång slutartid du kan ha på fri hand beror dels på hur stadigt du kan hålla kameran, men också på om objektivet är stabiliserat.

Mysisa
10/19/16, 10:51 PM
#4

Det var det jag anade men eftersom du skrev att man ser skärpedjupet bättre när man bländar ner blev jag lite förvirrad då man i min värld ser skärpedjupet bättre med hög bländare eftersom man då ser exakt vart skärpan hamnar därför tänkte jag att du menade ett lägre bländartal.
Stativ använder jag alltid till liknande bilder, ditt tips är alltså lägre bländare och längre slutartid?

minavitas.wix.com/kennel

Inkanyezi
10/19/16, 11:02 PM
#5

Men jag skrev ju inte det.

Jag skrev att man inte kan se i sökaren hur skärpan ligger, men att det går att se när man använder direktvisning på skärm, om kameran har möjlighet att kontrollera skärpedjupet med nerbländning.

Mysisa
10/19/16, 11:21 PM
#6

Ok, jag som missförstod då, måste säga att det är lätt hänt för en nybörjare att blanda ihop begreppen. 
Jätte tack för bra kritik iaf.
Vad säger du om min lösning i senaste inlägget? Kan det vara nåt för att rädda bilden?

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Veda
10/21/16, 8:10 AM
#7

Man kan oftast "rädda" bilden genom att beskära den. Testa att täcka över en del av förgrundsskärpan så får du se hur det blir.

Upp till toppen
Annons: