Annons:
Etikettövrigt
Läst 1537 ggr
zickan
2016-10-14 15:06

Fokus strul

Min kamera börjar bli grammal och sliten. Sista tiden har den strulat med att fokusera. Vad kan va problemet då. Nån del som behöver rengöras? Eller kasera systemkameran och fortsätta med bara mobilen? Inte råd köpa nått nytt ännu

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
MagArne
2016-10-14 15:30
#1

Vad har du för kamera samt objektiv?
Kvarstår felet med ett annat objektiv?
Vad exakt för problem upplever du med fokuseringen?
Vad är din definition av gammal samt sliten?

Inkanyezi
2016-10-14 15:41
#2

Det är inte särskilt ovanligt att det strular med objektiv, kanske lite oftare när man också skiftar dem, så att det kan komma smuts på kontakterna.

Men AF-systemet bygger på ett komplicerat samspel mellan elektronik och mekanik, och det handlar om mycket känslig mekanik, som ska verka praktist taget utan friktion och göra mycket snabba rörelser som startar och stoppar momentant. Sådant sliter, och en del AF-fel beror på att de mekaniska delarna tröttnar. 

Så är AF också från början i grunden tämligen osäkert, och med tiden kan dess osäkerhet bli större av många olika skäl. På en DSLR-kamera kan lite smuts inne i kamerahuset, i botten av spegelhuset, orsaka AF-strul. Så sitter där också andra optiska och mekaniska komponenter som kan komma ur sitt rätta läge. Den lilla hjälpspegeln bakom den stora huvudspegeln behöver bara rubbas ytterligt lite för att fokuseringen ska bli fel. Om dess upphängning är sliten kanske den hamnar i olika läge varje gång huvudspegeln går tillbaka till läget där sökaren fungerar och AF ställer in fokus. 

Så att få ett konkret svar på frågan är nog inte möjligt via ett nätforum, utan det behövs kanske att en fackman tittar på kameran, kanske till och med gör ett mer utförligt test. Du kan göra ett sådant test själv, för att se om det är något fel, genom att skaffa dig ett "focus test chart" och följa instruktionerna för hur man använder det. Om kameran under kontrollerade förhållanden inte klarar av att fokusera kan du också se precis hur felet yttrar sig, om det är framfokus, bakfokus eller hipp som happ.

zickan
2016-10-14 21:25
#3

 Canon 550d är det. Har inga andra objektiv hemma just nu. Lånat ut andra, men kan låna tillbaka och testa. Fick för mig att jag pillat på några inställningar. Men av tipset från andra som skrev så låter det rätt troligt som skräp. Testa annat objektiv helt enkelt och flörta med nån om lite hjälp med rengöring. 
Gammal med att jag haft den rätt länge. Sliten då den har använts väldigt mycket och jag inte varit mest försiktiga personen sista året. Inte brytt mig så mycket, planen var köpa en ny men hände lite saker där emellan som strula till ekonomin. 
Den används mest med att fotografera djur i vått och torrt. Så se om nån kan rengöra den kanske får den att leva tills jag får råd med ny. 

Tack för svar :-).

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Florrpan
2016-10-16 01:00
#4

Du har inte AI-fokus eller AI-servo påslaget?
Kan du beskriva vad du menar med "strular"?

perk
2016-10-16 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lite tips

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

perk
2016-10-16 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mera

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
perk
2016-10-16 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En till🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

zickan
2016-10-16 13:10
#8

Ne mer troligt rengörings behov :)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: