Annons:
Etikettövrigt
Läst 1085 ggr
Annaaa88
10/6/16, 11:30 AM

Actionkamera från ebay erfarenheter?

Någon som har köpt actionkamera från ebay? Tänkt köpa mig en gopro, men fick syn på´de som finns på ebay och kan få en köpt för 400 kr, men är orolig att det verkligen blir det man betalar för.. Tex, att det inte blir bra under vatten.

Här är ett exempel,

http://www.ebay.com/itm/WIFI-Waterproof-Sports-Camera-SJ4000-Travel-Kit-Action-DV-1080P-Full-HD-Cam-Set-/301715006753?hash=item463f9da521:g:ttkAAOSwLVZVyBjm

Annons:
Inkanyezi
10/6/16, 7:13 PM
#1

Du är helt klar över att det inte handlar om en GoPro, utan en kamera med de specifikationer som visas.

Det finns motsvarande kamera att köpa i butik här i Sverige, så man slipper importkostnaderna och ser sitt slutpris bättre. Jag köpte en på Jula för ungefär trehundrafemtio spänn för inte så längesen, men något sådant erbjudande finns inte just nu, de tar ungefär en femhundring.

När du köper via Ebay från leverantör utanför EU betalar du moms på hela beloppet inklusive frakt när varan kommer, plus en expeditionsavgift på 100 kronor.

Martin
10/10/16, 1:23 PM
#2

Jag har inte koll på exakt vad det är för någon modell. Däremot tror jag att det är lite som du skriver, att man får vad man betalar för.

Jag har sett flera ganska bra "actioncams" för runt 500-800 kr men de flesta av dem är väldigt beroende av bra ljus för att det skall bli bra kvalitet. Har använt GoPro i jobbet och den är delvis också beroende av det, men klarar ljuset mycket bättre än de billigare varianterna. Har inte använt någon av varianterna speciellt mycket under vatten, egentligen alldeles för lite för att kunna säga något bestämt. Men min uppfattning är att GoPro'n är betydligt bättre i vattnet än de billiga jag har använt - men jag har inte heller testat dem samtidigt så det är svår att säga hur stor skillnad det varit i ljuset osv.

Men som med det mesta är det så här;
Det mest populära / ledande märket på marknaden är dyrare än övriga märken, även om många av de andra är bra. Men, det brukar också vara så att man får vad man betalar för. Även om GoPro kan kosta på sig att vara lite dyrare för att de är så populära så med tanke på att de billigaste jag hittar på pricerunner ligger runt 3.500 kr så får man anta att de är bättre än en kamera som kostar 400 kr. Det hade i vart fall jag antaget.

Å andra sidan hade jag - beroende på behov - kanske kostat på mig att köpa den billiga för att se om den täcker mina behov om jag inte skall använda den väldigt mycket och till väldigt krävande saker - då kanske jag skulle övervägt att lägga lite mer pengar och köpa "tillräckligt bra" från början.

Det finns ju recensioner också att läsa, på länken du skrev finns recensioner om den billiga kameran och en av dem säger att det blir dålig bildkvalitet under vatten.

http://www.ebay.com/itm/WIFI-Waterproof-Sports-Camera-SJ4000-Travel-Kit-Action-DV-1080P-Full-HD-Cam-Set-/301715006753?hash=item463f9da521:g:ttkAAOSwLVZVyBjm#rwid

Man skulle också efter att ha kollat specifikationer osv kanske kunna komma fram till att den för 400 räcker inte, men man kanske inte behöver en GoPro heller. Då kan man leta i mittensegmentet. 

Jag har själv som sagt testat lite olika fast i ganska olika förhållanden och inte tillräckligt mycket för att kunna rekommendera något i detta fallet.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: