Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1221 ggr
macaw
9/19/16, 7:22 PM

Konstigt fel i sökaren på Canon 1200D

Hej!

Idag när jag med kameran ut för att fota upptäckte jag ett märkligt fel i sökaren. (se bild) Jag har haft kameran i ca ett halvt år., och bara tagit ca 400-500 hundra bilder.

Vad kan det vara för fel?

Vänster sida bruten linje. =(

Mvh

Annons:
JazzBass
9/19/16, 10:37 PM
#1

Smuts på mattskivan? Svårt att se på den här lilla bilden. Kan du lägga in en bild som vanligt istället så ser man kanske lite tydligare vad det är fråga om.

Om det är smuts på mattskivan, eller spegeln för den delen, så syns inte nåt fel på bilderna utan endast i sökaren vid fotografering. För att kolla om det är det här det är fråga om, skruva bort objektivet (förutsatt att det är en DSLR du har) och kika på den matta glasskivan ovanför spegeln. Kolla också spegeln, alltså den del som lutar i 45 graders vinkel och speglar motivet upp i sökaren. Putsa bort eventuellt skräp försiktigt med en torr mjuk pensel eller motsvarande.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
9/20/16, 7:56 AM
#2

Nja, det syns ju egentligen att någonting tränger in i sökarbilden och maskar av den lite på vänster sida. Den maskningen ligger mycket nära sökarskivan, och bör kunna ses framifrån om man tar av objektivet. Den ligger då mot höger sida av kamerahuset, alltså till vänster när man tittar in framifrån efter att ha tagit av objektivet. (Man bör också kunna se den om man tittar genom objektivet framifrån, också då till vänster, alltså mot kamerans högra sida.)

Precis vad det är är däremot svårare att sia om. Det är kanske något material som ska ligga intill sökarskivan, men som har lossnat. Precis som JazzBass säger kommer det inte att hamna på bilderna, så det går ju att lugnt plåta vidare, så länge det inte hamnar på kamerans sensor. Det kan vara idé att låta en verkstad titta på det, men min erfarenhet av verkstäder är att det är onödigt dyrt.

macaw
9/20/16, 5:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hej igen och tack för svaren.

Jag har tagit bilden med mobilen in i sökaren, (lite snett blev det) Men nu har jag förstorat bilden iaf om nån kan veta vad problemet kan vara. Grejen är ju det jag ser i sökaren är att den på nåt konstigt sett har utvidgats. Och ni har rätt i att det inte syns på bilderna, men det kanske blir värre. Kanske får gå till Elgiganten och se om garantin funkar. Tacksam för fler svar.

Mvh

JazzBass
9/20/16, 11:08 PM
#4

Det är troligtvis nåt lurt vid mattskivan nånstans. Kan du månne ta bort objektivet, lägga kameran "på rygg" på bordet, fota in i kameran snett uppåt mot sökaren på så nära håll som möjligt, och lägga upp bilden här? Om det är nåt konstigt där vid mattskivan så borde det synas på bilden.

Mattskivor hör till de saker som är relativt enkla att byta och fixa med som amatör, bara man är noggrann och försiktig och inte rör några glasytor med fingrarna. Jag kan byta mattskiva i min kamera på under en minut och jag tror inte det är så mycket svårare på en Canon. Googla "replace focusing screen Canon 1200D" om du tror du kan behöva ta bort den för att rätta till nåt, men gör inget om du inte litar tillräckligt på dig själv för att göra det rätt enligt instruktionerna. Under mattskivan kan det finnas så kallade "shims", skimskivor, som är som små tunna metallramar av olika tjocklek som funkar som distansbrickor. Se till att de är kvar och ligger rätt när du ska lägga tillbaka mattskivan, annars kommer sökaren visa fel fokus. (Jag behövde lägga in några extra sådana i min kamera då sökarens fokus var felkalibrerad. Det blev alltid fel då jag körde manuell fokus så noga jag kunde, men däremot alltid rätt med autofokus, varvid skärpan såg ut att ligga lite fel enligt sökarbilden. Hittade en formel nånstans på nätet för hur mycket jag behövde lägga till och efter ingreppet var allt frid och fröjd).  🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

macaw
9/21/16, 8:40 AM
#5

Hej!

Här  kommer två bilder på "mattskivan" (tror jag). Tycker inte att jag ser något konstigt, men å andra sidan vet jag inte hur det ska se ut.

Mvh

macaw
9/21/16, 8:41 AM
#6

Bild nr2

Annons:
JazzBass
9/21/16, 11:18 AM
#7

Hur gör du när bilderna blir så där minimala? Lägg gärna upp den andra i större storlek (på normalt vis via Bifoga bild/fil) så man ser lite detaljer också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

macaw
9/21/16, 1:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Testar igen..

Inkanyezi
9/21/16, 6:14 PM
#9

Trots att det inte är skärpa invid sökarskivan syns det ganska tydligt att ett av de bleck som håller sökarskivan ligger lite snett och delvis skymmer i kanten till vänster. Troligen sitter den där delen löst, så att det kan vara värt att kolla upp, och om du har garanti på kameran fortfarande (om det har gått mindre än två år sedan den köptes), så ska åtgärden gå på garanti.

macaw
9/21/16, 8:07 PM
#10

Tack!

Går till affären imorgon och ser vad de säger.

Mvh

macaw
10/24/16, 6:23 PM
#11

Hej igen! Efter en månad med massor med strul med Elgiganten och canons verkstad säger de att garanti inte gäller pga "våld". Här är en bild på "beviset" från dem. Vad kan det vara? Jag har varken tappat eller slagit i kameran ska sägas.

Mvh

macaw
10/24/16, 6:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här kommer bilden. (tror jag)

Upp till toppen
Annons: