Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1946 ggr
MarHai
2016-09-13 15:07

Jupio batterigrepp vs Nikon original

Är det någon som har erfarenhet av Jupio? Sitter och kollar på batterigrepp och funderar på hur stor skillnad det är på original och jupios.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Annons:
MagArne
2016-09-13 15:16
#1

Vilken kamera tänker du bestycka?
Vilket batteri tänker du bestycka batterigreppet med?
Vad är ditt syfte med batterigreppet?
En del kameror krävs det ju t.ex. batterigrepp och ett specifikt batteri för att snabba på seriebildstagningen.

MarHai
2016-09-13 15:23
#2

Nikon D500.  EN-EL15. 
Jag har batterigrepp både för bekvämligheten skull samt för extra batteritid.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

JazzBass
2016-09-13 15:24
#3

Vet inget om Jupio, men tillräckligt dålig erfarenhet har jag av piratgrepp jämfört med Nikons original att jag aldrig mer kommer köpa nåt annat än original. Min kära D700 började bete sig väldigt märkligt med piratgreppet speciellt när batterierna i greppet började sina. Efter en exponering låste sig inte spegeln i rätt läge mer utan blev och hänga löst och kameran gick inte att ta bilder med. Jag fick skruva bort objektivet och trycka tillbaka spegeln i rätt läge igen. Tog en ny bild och så var den lös igen… Jag var redan på väg till kameradoktorn när jag väntandes i bilen på färjan kom på att testa utan greppet. Vips var problemet borta.

Orsaken till att jag skaffade ett piratgrepp var förstås priset. Jag fick också ett nytt när jag reklamerade det första, men det andra var lika dåligt. Då lät jag det vara borta tills jag hittade en annons på ett förmånligt begagnat batterigrepp med extra kraftigt originalbatteri i gott skick. Med det greppet funkade kameran precis som den skulle, och dessutom var originalgreppet väsentligt stadigare byggt.

De flesta andra jag talat med har inte haft några problem med sina piratgrepp, ens av samma märke som mitt var (Meike) till samma Nikon D700, så vete sjutton var problemet var, men jag fick ändå tillräckligt dålig smak av piratgrepp att jag kommer att hålla mig till original i fortsättningen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MarHai
2016-09-13 15:37
#4

Tack JazzBass för ditt svar. Då blir det ett originalgrepp :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[VSK]
2016-09-13 21:42
#5

Ts, tänk på att D500 endast funkar med originalbatterier. Men det är väl bara en tidsfråga innan det är åtgärdat.

Harahapsson
2016-09-14 09:15
#6

Håller med Jazzbass till 100%, vet att batterigrepp till 500 är rent ut sagt svindyrt men originalgrepp är av  samma kvalite som kameran. Har provat olika piratgrepp och de är absolut inte av samma kvalite. Som man brukar säga, man får vad man betalar för.

Annons:
ssofia
2016-09-25 20:53
#7

Jag köpte Jupio till min Nikon D810, är väldigt nöjd! :) Använder det inte alltid, plockat av det mellanåt, men kan inte märka någon skillnad mellan originalet jag har till d610 och detta.

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Upp till toppen
Annons: