Annons:
Etikettövrigt
Läst 1161 ggr
Zakaraa
9/4/16, 5:21 PM

Polyfoto?

Hej!
Idag stötte jag på ett nytt ord som jag aldrig hört/sett innan och kan inte lista ut via googlesökning vad det är heller. Var en person som frågade om jag inte kunde skicka in ett polyfoto till en hemsida tillsammans med utställningsresultat från hundutställning.

Vad sjutton är Polyfoto/polyphoto för något? 🤔

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Inkanyezi
9/4/16, 6:43 PM
#1

Polyfoto var ett varumärke för femtio-sextio år sedan sådär. Nu kanske det finns något annat som heter det, men om det var en äldre person som nämnde det, kan det ha varit den variant som gjordes på femtiotalet.

Det var ett företag som hette Polyfoto då, och hade ensamrätt på att använda varumärket, medan andra fotografer i allmänhet använde andra beteckningar, där den vanligaste var "serie". Man tog en serie porträtt av personen eller de personer som skulle ha polyfoto. Det som varumärket täckte gällde en speciell kamera, som använde en stor bladfilm som flyttades till olika lägen mellan tagningarna, så att man fick en karta av bilder. Sedan kontaktkopierades den stora filmen och bilderna skars ut ur kopian och placerades i en liten folder.

Andra fotografer gjorde det med exempelvis Tele-Rolleiflex och tog en serie med tolv bilder som förstorades något och sattes in i en liknande folder. Där jag jobbade, på Pan Studio på Kungsgatan gjorde vi så, och det kallades serie.

Det handlar alltså om en serie bilder i visitkortsformat, ca 6x8 cm. 

http://www.polyfoto.co.uk/

Zakaraa
9/4/16, 6:50 PM
#2

Ah jag förstår!
Tack! :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: