Annons:
Etikettövrigt
Läst 735 ggr
Aquila-e
2016-08-28 19:38

Problem med ljusöverstrålning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej alla, har ett jobbigt problem som jag inte lyckats hitta riktigt bra svar på hur jag ska lösa och då jag är lite av en nybörjare inom dslr tänkte jag att jag kan fråga här.

På senare tid har mitt nikkor 50mm f/1.8 objektiv börjat krångla till saker för mig.
När jag tar bilder i motljus så får jag väldigt fula överstrålningsfläckar, och något som på engelska verkar kallas för "aperture ghosting då formen av en hexagon syns i mitten på vissa av de bilder jag tagit. Jag har bifogat 2 bilder som är ej redigerade (bara lite höjd kontrast) så ni får se hur jag menar.

Detta är otroligt störande och förstör ju bilderna totalt!
Jag har haft objektivet i 2 år nu och det var i början av sommaren den började uppföra sig så här med fläckar plus att den fokuserar helt fel väldigt ofta så kallad "back fokus".

Jag har rengjort linsen flera gånger men antar att jag inte fått till det på ett bra sett. Jag har en lösning som jag köpte på media markt som jag sprejat på linsen och putsat med putsduk för glasögon. På lösningen står det "Atomizer cleaning solution".

På bild 2 längst ner ser man runda rosa cirklar, dem anser jag inte är ett så stort problem utan jag använder mig av dessa cirklar när jag tar bilder i motljus och komponerar på så sätt så cirklarna hamnar längst ner i nåt hörn, det ger lite mer magi i bilder av tex blommor i motljus osv. Men hexagonen och fettfläckarna är extremt frustrerande!

Hur kan jag lösa detta problem? Hur blir jag av med dessa fläckar? Kan det vara sensorn som har problem?

Annons:
[VSK]
2016-08-28 20:30
#1

Hexagonen du ser är din bländare i objektivet. Motljus är riktigt tufft för objektiv att hantera. Håll för lite med ena handen och skugga solens direktkontakt med frontlinsen så slipper du sånt där.

Aquila-e
2016-08-28 20:37
#2

Tack så mycket!  Jo jag antar att "aperture ghosting" syftar på detta synliga hexagon. Japp har tagit några bilder med handen lite ovanför som ljusskydd men då försvinner känslan i bilden tycker jag :(  

Är mest konfunderad över att detta problem med hexagonen dök upp bara sådär efter nästan 2 år. Har tagit motljus bilder sedan jag skaffade denna lins för 2 år sedan och hade aldrig hexagon som spökade. Menar du att jag alltid kommer ha detta problem när jag fotar i direkt motljus?  :(

[VSK]
2016-08-28 20:54
#3

#2

Du kan införskaffa ett objektiv med rundande bländarlameller så slipper du de där vassa kanterna. -om du nu gillar motljusbilder.

Aquila-e
2016-08-28 21:26
#4

Haha ja jag gillar motljusbilder men det var innan jag började få såhär extrema ljusproblem :p. Ska vara försiktigare med hur jag riktar kameran och undvika för skarp motljus, så får jag hoppas att det blir enklare att undvika detta problem ^^

[VSK]
2016-08-28 21:28
#5

#4

Du kan ju köpa längre motljusskydd men du kan lugnt räkna med vinjettering då. öva på att skydda med handen. Billigast så 🙂

JazzBass
2016-08-28 22:45
#6

Har du UV-filter på? Ta i så fall bort det. Vad gäller putsandet av frontlinsen så är det inget som är av väldigt stor betydelse för bildkvaliteten, (kolla gärna länken 😛) men om man putsar onödigt ofta, och kanske med nåt medel kanske man kan skada frontlinsens antireflexbehandling. Nåt medel ska man inte behöva använda, en torr eller lätt fuktad mikrofiberduk räcker bra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: