Annons:
Etikettövrigt
Läst 1627 ggr
RoyalSnake
2016-08-17 22:47

Smuts i kameran? Var?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På vissa bilder jag tar så hamnar det smuts på bilderna. Misstänker att de sitter på sensorn..? Är inte så jättebra på moderna kamerors anatomi. Har rengört linsen(både in och utsida) på objektiven och har städat försiktigt på sensorn men uppenbarligen långt ifrån tillräckligt.

Dessa smuts/dammfläckar dyker inte alltid upp, utan det beror på ISO, slutartid etc.

Så, hur rengör man en sånhär sensor(Eller vad det nu är smuts på)  korrekt?

Annons:
Inkanyezi
2016-08-17 23:08
#1

Smutsen sitter - förhoppningsvis - på ett filter framför sensorn, och det kan man tvätta av med en sensorsvabb och rengöringsvätska. Det är en särskild procedur som misslyckas lätt om man inte följer instruktionerna noga. Varje svabb dras bara en gång rakt över sensorn i en riktning.

I kamerans bruksanvisning står det hur man ska göra för att komma till serviceläget, där spegeln fälls upp och slutaren öppnas, så att man kommer åt att göra ren filtret framför sensorn när objektivet är borttaget.

Man får inte dränka svabben i vätskan, den ska bara vara fuktig, och det ska inte hamna någon vätska inne i kameran när man gör jobbet. Ett drag, ny svabb, bara fuktig, och ett drag. Rengöringssatserna är rätt dyra, och om man vill komma billigare undan kan man tillverka den själv efter anvisningar på nätet.

Inkanyezi
2016-08-17 23:13
#2

Att fläckarna inte alltid syns beror främst på hur stor bländaröppning man har när man fotograferar. Bilden du visar säger att den är tagen med f/32 och 35 mm objektiv. De flesta objektiv har inte ens så små öppningar, men när den är så liten så skuggar det som ligger på sensorn så att man ser dammet tydligt.

Om bländaren är stor så skymmer dammet inte så mycket, och om det är mycket detaljer där dammet ligger, kanske man inte besväras av det, men det är den lilla öppningen som förmår "spela skuggteater" med dammkornen.

RoyalSnake
2016-09-22 19:32
#3

Vad för typ av rengöringsvätska är det jag behöver? Enligt en video jag hittade på youtube så använder killen samma typ av vätska som han rengör sina glasögon med.

[VSK]
2016-09-23 12:48
#4

Ts, tänk på att ha fulladdat batteri innan du rengör framför sensorn mm. Du vill inte att batteri tar slut när du håller på att svabba. Vet inte om det gäller alla kameror, men de allra flesta slår igen spegel innan kameran stänger av sig pga för dåligt kräm i batteriet.

RoyalSnake
2016-09-28 00:12
#5

#4 Yes, det har jag förstått :)

[VSK]
2016-09-28 07:56
#6

🙂

Annons:
RoyalSnake
2016-10-06 21:11
#7

Vad för typ av rengöringsvätska är det jag behöver? Någon som vet? 😃

perk
2016-10-06 21:18
#8

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Upp till toppen
Annons: