Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 834 ggr
Isbjörn
8/14/16, 10:46 PM

Behöver hjälp

Hej! Jag letar efter ett Marco filter/uv eller vad det heter till, Nikon AF-S 50mm f/1.8G. Är inte så jätte haj på detta ej :p

Annons:
[VSK]
8/15/16, 12:22 AM
#1

Det är nog såna här du syftar på när du pratar om filter. Förstoringsglas alltså.

https://www.kamda.se/close-up-filter

Isbjörn
8/15/16, 4:19 AM
#2

Tack för svar! :))

Inkanyezi
8/15/16, 11:05 AM
#3

Liite mer hjälp kanske?

När du ställer in ditt objektiv till kortaste avstånd, kan du få skarpt på ungefär trettio centimeters avstånd från sensorplanet i kameran. Det är nästan så nära som tjugo centimeter från framkanten på objektivet.

Det innebär att ditt objektivs avståndsinställning svarar mot att sätta på en lins med ungefär fyra eller fem dioptriers brytningsförmåga. 

Med så stor brytningskraft i avståndsinställningen vid närgränsen är det ingen mening med närbildslinser som har mindre brytning. Därför bör du inte köpa några linser med mindre brytning än omkring fyra dioptrier. Kan du få tag på fem dioptrier, kommer linsen att ta vid ungefär där fokusering utan lins inte längre räcker till.

Med så stark lins som fem dioptrier går det inte att få riktigt skarpt om det är en billig enkel lins, eftersom dess kromatiska aberration kommer att ge olika fokus för olika färg på ljuset. Därför är det bäst att ta en lins som är korrigerad för färgfel, en akromatisk lins, och de är väsentligt dyrare. De består av två ihopkittade linser av olika sorts glas. Cyberphoto har också en lins från Dörr, som kostar några hundringar mer, men är på fem dioptrier. Canons är på fyra dioptrier (En meter delat med 250 mm blir fyra dioptrier.)

Om du sätter på en lins på fem dioptrier, kommer du att kunna få skarpt på avstånd av tjugo centimeter från linsen, och objektivets fokusering kan justera ner till ungefär tio centimeter från linsen. Avbildningsskalan blir då ungefär dubbelt så stor som utan lins. När linsen sitter på kommer objektivet inte att kunna få skärpa på längre avstånd från linsen än vad som svarar mot dess dioptrital, för fem dioptrier tjugo centimeter, och för fyra dioptrier tjugofem centimeter. AF fungerar normalt inom det spann som linsen tillåter.

[VSK]
8/15/16, 2:18 PM
#4

Ts, anledningen till att jag länkade till den sidan jag gjorde är för att jag läste att din kunskap är "inte så haj", och jag tänker att du kanske ville prova nån billig lins och se om det passar dig helt enkelt och om det är det du verkligen söker. Kanske du sen kommer på att du vill ha ett renodlat makroobjektiv istället, och då är det rätt dumt att köpa närbildslinser för 1300 kr st som Inkanyezi länkar till i sitt inlägg.

Du kan se en närbildslins eller Close-up lins som ett förstoringsglas helt enkelt, för det är precis det de är. När det gäller dioptrier så är det exakt samma sak som på tex läsglasögon. Köper du en närbildslins med +1 så får du liten förstärkning och köper du en lins med +10 så får du mkt förstärkning (på enkel svenska).

Ju mindre värde på linsen ju mer synlig bakgrund får man med kan man säga (till viss del). Så min rekommendation är att köpa några riktigt billiga linser och testa om det är nåt för dig. Gillar du det så kan du kosta på dig finare linser senare om du har möjlighet till det.

Jag köpte ett billigt kit med 6st linser för 149:- förut och jag kan lova dig att "ingen" ser nån skillnad om du lägger upp dina bilder i litet format (liten Upplösning, få pixlar, tex 400x300) på en sida som komprimerar (Komprimera betyder i det här fallet ta bort bildvisningsinformation. Alltså ju mer komprimering ju mindre storlek på bildfilen ju sämre bild på enkel svenska) bilderna (tex facebook). 

Givetvis beror det på vad du fotar och omständigheterna runt bildskapandet. Om du har möjlighet att redigera bilderna lite så går det att få till riktigt snygga bilder- De flesta sitter inte och synar andras bilder pixel för pixel. 

Oavsett hur du väljer att lösa din fråga så önskar jag dig lycka till med bildskapandet 🙂

Upp till toppen
Annons: