Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 839 ggr
Inkanyezi
2016-08-12 22:16

Mina objektiv kring 50 mm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett flertal objektiv på femtio millimeter eller däromkring, som jag använder emellanåt. Jag har samlat på mig genom åren, och jag är fortfarande road av att se hur pass bra de gamla gluggarna står sig när man jämför med nyare. Skälet till att jag går igenom all min utrustning är att jag ska flytta, och jag tänker minska bördan att ta med, eftersom jag ska flyga långt bort och det är begränsad vikt på bagaget. Jag vill bara ha de allra bästa kvar.

Den äldsta jag har är en Schneider-Kreuznach Xenar 50 mm f/2,8 för Edixa, som är tillverkad 1959 (serienummer 6102742). Den har inte den flerskiktiga antireflexbehandling som kom i slutet av sextiotalet, men den står sig faktiskt riktigt bra också vid digitalfoto. När jag jämför med mina nyare objektiv, inklusive dem som är gjorda för digitalkameran, är kanske den största skillnaden som syns att objektivet inte har någon märkbar felteckning eller kromatisk avvikelse (CA) och att det har väldigt fin bokeh. Det gäller också ett par andra av mina äldre objektiv med M42-gänga, ett Rikenon 50/1,7 och ett Fujinon 55/1,8. Också min gamla Carl Zeiss Planar 50/1,4 tecknar väldigt fint och är mycket skarp. Också en förstoringsoptik, trelinsig, Rodenstock Trinar, tillhör de allra bästa.

Den enda som jag inte är nöjd med är Canon FD 55/1,2 som har för mycket reflexer från den bakre delen, som ger uppmjukning och en färgad fläck i mitten när man bländar ner. Det märks inte när man tar med stor öppning, och den är mycket skarp, men dess bokeh är rätt så risig.

Bilden här är tagen med Schneider-Kreuznach Xenar 50 mm f/2,8 nedbländad till f/11. Jag har tagit den här vyn med allihop på alla bländaröppningar, för att se hur deras bokeh ser ut och hur skarpt de tecknar, och det är väldigt jämnt skägg mellan allihop, där enda undantaget är Canon-gluggen som vid de minsta öppningarna har den där irriterande rosa fläcken i mitten. Den beror på att reflexer från de bakre elementen riktas mot mitten på sensorn. Objektiv med plana eller något konkava bakersta element kan ha det förargliga felet när man sätter dem på en digital systemkamera. Med konvex bakersta lins blir det inte så.

Annons:
[VSK]
2016-08-12 22:36
#1

Fujis linser är rätt omtyckta. Läste faktiskt om de härom dagen. Minns dock inte vilket objektiv det gällde.

Att Canons är ljusstarkt hjälper ju inte om du måste blända ned. Går det inte sätta nån supertunn mellanring emellan eller måste du blända ned ändå. Tänkte på lite närbildsfotografering.

Inkanyezi
2016-08-12 22:54
#2

Naturligtvis använder man helst en så stor glugg på full öppning eller i alla fall på någon av de allra största, så det kanske inte gör så mycket att man får den där inspeglade fläcken om man drar ner till en liten bländare.

Gluggarna med stor öppning är väl främst till porträtt, där man vill ha ganska litet skärpedjup och helst väldigt fin bokeh. Jag blev faktiskt positivt överraskad av den där Ricoh-gluggen, som står sig väl i konkurrens med Zeiss Planar och Fujinon. Jag ser egentligen inte någon större skillnad mellan dem och den här xenaren, när man tittar på samma bländaröppning. Den jag gillar bäst för porträtt är Carl Zeiss Planar 50/1,4. När det gäller produktfoto har jag ingenting som slår Xenar 50/2,8. Den går att blända ner till 22 om man vill ha mer skärpedjup, till priset av något uppmjukning genom diffraktion.

Jag har också några gluggar kring 28 mm och ett par trettiofemmor som är mycket bra, där kanske den vassaste är Carl Zeiss Distagon. Med en sjulinsig teleförlängare som har makroutdrag blir det en 70/5,6 som fokuserar från oändligt till två gånger naturlig storlek. Och på µ4/3 använder man ju bara mitten, så den är faktiskt snorskarp också med förlängaren.

Men när jag vill använda tilt, funkar det bara med M42-gluggar och bäst med ganska korta brännvidder, främst 17, 24, 28, 35 och 50 mm.

[VSK]
2016-08-12 23:07
#3

När det gäller produktfoto har jag ingenting som slår Xenar 50/2,8. Den går att blända ner till 22 om man vill ha mer skärpedjup, till priset av något uppmjukning genom diffraktion

Tappar du inte kontrast före skärpan?

Ricoh/Pentax har en del omtyckta bra objektiv. Minns jag rätt så är deras 31 mm och 77 mm riktigt bra. Jag har aldrig haft de själv utan hört andra nämna de.

Inkanyezi
2016-08-12 23:45
#4

Kontrast är en del av det komplexa begreppet skärpa, och "uppmjukning" handlar faktiskt i första hand om kontrasten. Och det är därför mer moderna SLR-objektiv sällan kan bländas ner mer än till f/16.

Då mitt Rikenon-objektiv gjordes var Ricoh lågstatus, men generellt brukar normalobjektiv vara skarpa och vältecknande.

[VSK]
2016-08-12 23:58
#5

Menar du att moderna objektiv inte kan ha mindre bländare än f/16 innan diffraktionen sätter bildkvaliteten ur spel eller fysisk begränsning?

Generellt sätt presterar de flesta objektiv som bäst mellan f/5.6 till f/8, men är givetvis inte hugget i sten. Jag fotade med f/18 på 35 mm 1.8 härom dagen och tycker det blev ett ypperligt resultat.

Inkanyezi
2016-08-13 06:19
#6

Det där är så klart en bedömning som tillverkarna har gjort. Det handlar om fysik, men det är inte en begränsning, utan en gradvis försämring, och många lade gränsen för nedbländning vid f/16. Det har ingenting med objektivets ålder eller modernitet att göra, och det finns undantag.

Annons:
[VSK]
2016-08-13 07:47
#7

#6

Ungefär som en bedömning hur mkt färg, skärpa, kontrast mm som är default i ett kamerahus. 

Minns det fanns nån gammal medlem här som tyckte att den bästa bilden per default var den/det bästa kameran/kamerahuset.

Du har fina objektiv och jag hoppas du lyckas med att välja bort den/de som inte får plats i resväskan.

Kommer du finnas kvar här efter flytten eller lägger du ned totalt? Jag hoppas du stannar och önskar lycka till med packning, resa och framtiden i det nya landet.

Är det inte väldigt hög luftfuktighet dit du skall flytta? (jag vet ju vart men eftersom du ej nämnt det så). -jag tänkte på det där med vädertätning eller inte. Hur förvarar man utrustningen. Behöver man nån slags "torrboll" i väskan/skåpet där grejerna ligger?

Inkanyezi
2016-08-13 08:05
#8

Jag kommer inte att ha Internet där.

Och jo, det är väldigt fuktigt, men kameror brukar klara sig bra. Jag tror inte heller att vädertätning funkar mot ständigt hög luftfuktighet. Det man bör undvika är nog i första hand kondens. Silica gel skulle nog hjälpa och går att återladda i ugnen.

[VSK]
2016-08-13 08:13
#9

#8

Så hette det (Silica Gel). Jag tror inte heller vädertätning är lösningen till 100%, men tänkte att det kunde vara att föredra. Hoppas du slipper mögel och annat elände. 

Synd du inte kommer ha internet där. Tack för alla artiklar och inlägg genom åren. Hoppas du får nytta av din kunskap där borta. Kanske du kan lära barnen om foto mm.

Lycka till med resten av ditt liv.

Jalking
2016-08-15 09:57
#10

Angående Silica gel så består kattsand med kristaller av det. Jag har aldrig försökt köpa såna där små silica gel-påsar, man brukar ju ofta få såna med när man köper fotogrejor, men jag kan tänka mig att de är svindyra i jämförelse med kattsand.
En näve kattsand i en liten tygpåse håller nog fukten borta även i ett stor skåp med fotogrejor. Det finns heller ingen anledning till att torka sånt i ugnen, det är bara att byta ut det vid behov.

[VSK]
2016-08-15 10:16
#11

#10

Visst har du rätt gällande kattsanden. -hade totalt glömt bort detta och tackar för påminnelsen.

Inkanyezi
2016-08-15 10:45
#12

#10 Med tanke på förhållandena på Kuba och tillgänglighet av olika saker, blir det tyvärr mer rationellt att torka det i ugnen än att köra slit och släng. Spanskan har visserligen ordet "logística", men på Kuba är det bara ett ord.

Inte ens lokalt producerade varor kan man förvänta att de ska finnas i butiken, även om det ibland finns ett ofattbart överflöd av vissa saker - och de sakerna kan vara de allra mest disparata. Vid jul förra året fanns till exempel massor av små elbilar för barn på omkring tre år i butikerna, en av de allra mest onödiga artiklar jag kan tänka mig för flertalet kubaner. Men det var tidvis helt omöjligt att få tag på bananer eller mango.

Och kattsand? Nej, det har jag aldrig sett där, och jag tror inte att den kommer att tas in. Så ska jag ha får jag kvista över till Miami.

Upp till toppen
Annons: