Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 767 ggr
leemland
8/2/16, 10:38 PM

Fast objektiv

Nu har jag fått för mig jag vill ha ett fast objektiv🤪haha

Jag skulle gärna vilja ha ett med macro i .(det är nästan det viktigaste). Jag har tittat lite på 35mm , men det här med objektiv är ju en hel djungel . 🤔 
Jag har kitobjektivet 18-55mm och ett 55-250mm Canon, Och min kamera är canon eos 500D. 

Det enda jag vet är att jag inte vill ha 50mm. Vet inte varför men vill inte ha det(och jag tror inte det finns med macro) 

Vad är era egna erfarenheter? Vad ska jag undvika ? Och vad ska jag kolla efter? 
(ursäkta för ett lite rörigt inlägg)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
[VSK]
8/2/16, 10:49 PM
#1

Hade jag varit dig så hade jag siktat på makro 90-105 mm där omkring. Beroende på vad du vill fota för nåt så kanske du bör ha lite distans till objektet. Iaf om det är småkryp mm, så du inte skrämmer iväg de osv.

denstore
8/3/16, 12:48 AM
#2

Varför vill du ha ett fast? Alltså vad är det du tänkte fotografera med det?

Jalking
8/3/16, 1:31 PM
#3

Jag är själv ingen vän av fasta objektiv, Jag tycker att det är mest irriterande att inte kunna zooma in och beskära och komponera bilden direkt i kameran. Men jag har förstått att fasta objektiv har sina fördelar. Främst att man ofta får väldigt  mycket optisk kvalitet för pengarna, men också att det tvingar fotografen att tänka mer aktivt på sin bildkomposition och på så sätt kanske bli en bättre fotograf.

denstore
8/3/16, 2:23 PM
#4

#3 Jag är iofs tvärt om. Jag har idag oerhört svårt för zoomar. Har man väl vant sig vid ljusstarka gluggar tror jag att man får svårt att backa. Min fråga till trådskaparen handlar lite om vad som egentligen är tanken bakom köpet. Är det makrofotografering, AV t.ex. insekter, finns det flera bra makroobjektiv till Canon. Vilket man väljer beror väl på budget och kamera. Har man ett crop-hus, så är något av Canons 100mm väldigt bra. Jag har själv ett EF 100/2.8L IS, som jag är väldigt nöjd med. Dock så glänser det mer på crop-hus än min fullformatare, då jag känner att jag hade velat ha lite mer brännvidd. Jag kommer nog att köpa Canons 180-makro i framtiden. Om trådskaparen istället sätter makro-biten lite sekundärt, och vill åt ljusstyrkan i en fast glugg, så är makroversionerna inte idealiska. Där nästan alltid minst ett steg ljussvagare än än icke-makro. För t.ex. porträttfotografering är Canons 85/1.8 finemang, men det är inget vidare för makro med sin närgräns på 85cm. Trådskaparen säger att ett 50mm absolut inte är aktuellt. Det är ju lite synd, med tanke på att det är rätt trevligt. Särskilt på ett crop-hus. Det är inget makro, men har ganska kort närgräns, 35cm, och med den stora bländaren på 1.8, så kan man trolla fram ganska OK bakgrundsoskärpa. Det är inte lika bra på bakgrundsoskärpa som t.ex. EF 85/1.2L, men kostar ju inte heller i närheten.

Upp till toppen
Annons: