Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 3824 ggr
[norrpojk65]
2016-07-28 06:39

Samma inställningar på flera foton

När man gjort justeringarna på ett foto i lightroom och är nöjd kan man då föra över dessa inställningar till alla kort som ligger i samma mapp?

Annons:
[VSK]
2016-07-28 07:41
#1

Borde gå att spela in macro och sen köra detta på allt.

Inkanyezi
2016-07-28 07:45
#2

Såvitt jag vet kan man göra det i alla råkonverterare, så det borde så klart gå också i Lightroom, men eftersom jag inte har Lightroom vet jag inte vilka knappar man ska trycka på eller hur menyvalen ser ut.

Det handlar om att skapa en profil av det man har gjort med en bild och kopiera den profilen till de andra bilderna.

soren-p
2016-07-28 08:52
#3

När du står i läge/flik Framkalla på den bild du är nöjd med inställningarna för, så markera de bilder du vill kopiera över inställningarna till genom att ctrl-klicka på tumnaglarna (eller ctrl-A för att välja alla bilder, shift-klicka för att välja intervall av bilder, fungerar alltså som i utforskaren i windows). Klicka sedan på knappen Synkronisera och du kan välja vilka inställningar som skall kopieras. Tex kanske du vill avmarkera beskärning.

tlarsson83
2016-07-28 09:12
#4

Ett tips kan också vara att skapa din egen Preset i lightroom. Till vänster i Lightroom ahr du Presets, du kan då trycka på plustecknet, döpa din preset och välja vilka av alla inställningar du gjort som ska följa med (förslagsvis alla) och där efter sparar du.

Då har du alltid din preset klar för alla kort även i framtiden :)

JazzBass
2016-07-28 09:16
#5

Det är väldigt enkelt, och går att göra på några sätt:

När du är i framkalla-modulen och har valt bilden du vill kopiera inställningarna ifrån, trycker du på knappen "Kopiera…" nere i vänstra kanten och väljer du vilka inställningar från bilden du vill kopiera. Sen markerar du bilderna du vill klistra in inställningarna på, och trycker på Klistra in. Man kan också använda knappen "Synkronisera…" nere i högerbalken. Trycker man på den lilla rektangulära knappen till vänster om synkronisera-knappen så slår knappen om till Automatisk synk, varefter alla ändringar appliceras automatiskt på alla valda bilder.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[norrpojk65]
2016-07-28 17:39
#6

Tackar och bockar för hjälpen det har löst sig nu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: