Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1144 ggr
IdaKw
2016-07-25 15:14

Objektiv för landskapsfoto?

Hej, håller på att leta efter objektiv som passar landskapsfoto (med ganska stram budget). Men tänkte kolla här om det är något speciellt jag ska kolla efter?

Annons:
tlarsson83
2016-07-25 15:18
#1

Hur stram budget talar vi om?

Köpte själv ett Sigma 10-20 mm objektiv och är extremt nöjd med det. Nu kör jag förvisso inte en fullformatskamera. Köpte dock mitt begagnat för 150:- så det var verkligen prisvärt. Tror man kan hitta dom nya för ca 3800:-.

Notera att det finns två varianter. Sigma 10-20mm f3.5 

samt

Sigma 10-20mm f4.0-5.6 (detta är den jag köpte)

Annars kan man ju gå på Nikons/Canons original. Men då brukar priset gå upp lite.

Lycka till!

IdaKw
2016-07-25 15:23
#2

Jag är en fattig student, så minsta möjliga peng! Jag har en Nikon d7200 (om någon skulle undra) Kikar på begagnade också, just ifall man skulle hitta något kap. Ska titta på dom du sa och se :)

Inkanyezi
2016-07-25 15:24
#3

Antagligen har din kamera redan ett objektiv som kan lämpa sig för att fotografera landskap.

Om man hellre skulle vilja ha ett annat, hänger ju dels på hur man vill gestalta sina bilder, men också vilka landskap man tänker sig att fotografera. För en del landskapsbilder kan ett teleobjektiv vara rätt, medan det för andra passar bättre med vidvinkel. Kitobjektivet som följer med de flesta kameror har tillräckligt stor bildvinkel i den korta änden för de flesta landskap man vill ta med vidvinkel.

Det enda du har nämnt som kriterium är ju stram budget, och inget kan väl bättre passa en stram budget än att köra med det man har.

[SirKnasen]
2016-07-25 15:25
#4

Hur stram är budgeten?

På vilken kamera ska objektivet sitta?

tlarsson83
2016-07-25 15:29
#5

Har du en D7200 så borde väl kitobjektivet vara 18-105mm eller liknande?