Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1144 ggr
IdaKw
2016-07-25 15:14

Objektiv för landskapsfoto?

Hej, håller på att leta efter objektiv som passar landskapsfoto (med ganska stram budget). Men tänkte kolla här om det är något speciellt jag ska kolla efter?

Annons:
tlarsson83
2016-07-25 15:18
#1

Hur stram budget talar vi om?

Köpte själv ett Sigma 10-20 mm objektiv och är extremt nöjd med det. Nu kör jag förvisso inte en fullformatskamera. Köpte dock mitt begagnat för 150:- så det var verkligen prisvärt. Tror man kan hitta dom nya för ca 3800:-.

Notera att det finns två varianter. Sigma 10-20mm f3.5 

samt

Sigma 10-20mm f4.0-5.6 (detta är den jag köpte)

Annars kan man ju gå på Nikons/Canons original. Men då brukar priset gå upp lite.

Lycka till!

IdaKw
2016-07-25 15:23
#2

Jag är en fattig student, så minsta möjliga peng! Jag har en Nikon d7200 (om någon skulle undra) Kikar på begagnade också, just ifall man skulle hitta något kap. Ska titta på dom du sa och se :)

Inkanyezi
2016-07-25 15:24
#3

Antagligen har din kamera redan ett objektiv som kan lämpa sig för att fotografera landskap.

Om man hellre skulle vilja ha ett annat, hänger ju dels på hur man vill gestalta sina bilder, men också vilka landskap man tänker sig att fotografera. För en del landskapsbilder kan ett teleobjektiv vara rätt, medan det för andra passar bättre med vidvinkel. Kitobjektivet som följer med de flesta kameror har tillräckligt stor bildvinkel i den korta änden för de flesta landskap man vill ta med vidvinkel.

Det enda du har nämnt som kriterium är ju stram budget, och inget kan väl bättre passa en stram budget än att köra med det man har.

[SirKnasen]
2016-07-25 15:25
#4

Hur stram är budgeten?

På vilken kamera ska objektivet sitta?

tlarsson83
2016-07-25 15:29
#5

Har du en D7200 så borde väl kitobjektivet vara 18-105mm eller liknande?

18mm som vidvinkel fungerar alldeles utmärkt för landskap. Precis som Inkanyezi säger så är det inget som säger att landskap måste fotas med vinvinkel. beror så mycket på vad man vill ska vara fokus i själva bilden, ska bergen i bakgrunden se små ut och du vill få med "mer" av bilden är vidvinkel rätt väg att gå, vill du att berget i bakgrunden ska se majestätiskt ut så behöver du kanske zooma.

Har du inte ett 18-105 mm objektiv kanske jag skulle kunna sälja mitt som jag ändå inte använder mig utav för en billig peng :)

JazzBass
2016-07-26 08:18
#6

Jag tar helt klart största delen av mina landskapsbilder med vidvinkel, så jag skulle inte vilja vara utan ett sånt.

Ett av de allra bästa vidvinkelobjektiven för cropsensorkameror är Tokina 11-16/2,8. Finns en äldre version och en nyare, det var den äldre som kammade hem ryktet att vara världens bästa vidvinkelzoom för crop. Borde gå att hitta begagnat för några tusenlappar. Sigmas båda 10-20mm-objektiv som nämns ovan är också bra. Jag har ägt det ljusstarkare av dem, men det billigare och ljussvagare har kanske fått snäppet bättre omdömen. Nikons egna är inte heller dåliga.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
IdaKw
2016-07-27 15:49
#7

Jag köpte bara kamerahuset så har inte kitobjektivet till det, bara ett kitobjektiv från min andra kamera. Ett 18-55 mm. Sen ett trasigt 18-200 mm (om jag minns rätt). Tanken var att jag skulle införskaffa objektiv med tiden, samt försöka laga det trasiga jag har, men hittar inga delar till den, det är en liiiiten plastbit vid fästet som gått av, annars funkar det perfekt. Både två har några år på nacken. 

Har inte haft tiden till att fota något ändå sen jag skaffade nya kameran, vilket jag har nu, så tänkte ta tag i det. 
Jag ska ta en tur till Norge om några veckor och tänkte att det skulle vara kul att testa ett nytt objektiv :).

Upp till toppen
Annons: