Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Fotografera makro & stillbilder. Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Fotografera landskap & natur. Ej kritik

Första försöken till att fota stjärnor

2016-07-25 15:01 #0 av: tlarsson83

Nu är det ju inte riktigt rätt årstid för att fota stjärnhimmel, sen är det ju svårare om man är i stan och fotar men jag gillar bägge bilderna ändå.

Den första är tagen i Eskilstuna och den andra i Nacka.

Anmäl
2016-07-25 15:16 #1 av: PuffBuck

Älskar den blå! Riktigt magiskt!KärHjärta

Demonfox dude on the prowl! (^•v•^)/)

MÅR DU FÖRJÄVLIGT? SKRIV TILL MIG! DET FÅR HANDLA OM VAD SOM HELST OCH DET STANNAR MELLAN OSS.

Anmäl
2016-07-25 15:18 #2 av: tlarsson83

Tackar :)

Anmäl
2016-07-25 15:27 #3 av: SirKnasen

Väldans tjusiga bilder.

Men kan inte läsa av någon EXIF-data från bilderna så det vore önskvärt om du kan berätta med vad och med vilka inställningar du tagit bilderna.

Anmäl
2016-07-25 15:33 #4 av: tlarsson83

Tackar! Absolut, det är nog för att jag inte är hemma och bilderna är dom jag la ut på Facebook.

Nikon D7000

Sigma 10-20mm f4.0-5.6

Den blå bilden:

Fotat i 10mm

ISO 800 vill jag minnas

25" exponering

f4.0

Den ljusare bilden:

10mm

ISO 6400

30" exponering

f4.0

Den ljusare bilden överexponerade jag och använde mig av en teknik kallad ETTR (Expose to the right) där man sedan får arbeta mer i redigeringen utav bilden för att få den som man vill ha den och få fram så mycket som möjligt.

Säg till om du vill ha mer info :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.