Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 823 ggr
[VSK]
7/24/16, 10:41 PM

Tips för köp av begagnade objektiv

Några bra-att-ha-tips för den som känner att den behöver det finns här.

http://digitalfotoforalla.se/fotoutrustning/objektiv/tips-for-kop-av-begagnade-objektiv

Annons:
JazzBass
7/25/16, 11:47 AM
#1

Helt ok länk, men jag skulle inte ha köpt speciellt många objektiv om jag hade följt dessa råd (citerade från sidan bakom länken):

"Vad ska jag göra om jag köper privat?

1. Träffa alltid säljaren och testa objektivet på din kamera. Testa det både vid stora och små bländaröppningar och undersök objektivets allmänna skick när det gäller repor och så vidare.

3. Ta med en bärbar dator och kortläsare, så att du kan kolla bildernas skärpa och objektivfel på en ordentlig skärm innan du genomför köpet.

2. Skicka inte objektiv med posten. Dels är det en fråga om postens hantering av paketet, och dels säljarens förmåga att packa in saker. Om en försändelse blir nödvändig så se till att paketet är försäkrat."

Dessa är förstås vettiga råd, men bor man på glesbygden eller söker nånting mer ovanligt är det verkligen inte alltid som man har möjlighet att handla öga mot öga, om än det alltid är eftersträvansvärt. Att släpa med en laptop och så vidare känns lite overkill. Det räcker långt att testa objektivet på sin kamera och närgranska bilderna på kameraskärmen vid köpet. Däremot är det bra att googla recensioner på objektivet man tänker köpa, för att få ett hum om den maximala bildkvalitet man kan förvänta sig. Man kan förstås också fråga efter specifika bilder innan köp, t.ex. en bild tagen på maxbländare, minbländare, i motljus, med motivet nära eller långt borta mm.

Angående att köpa via postpaket så har jag några fler råd att ge, eftersom jag köpt flera tiotal objektiv på detta vis utan problem.

  • Begär så mycket kontaktinformation som möjligt av säljaren, speciellt om du betalar i förskott (vilket jag gjort 90% av gångerna). Namn, hemadress, e-postadress och telefonnummer är förstås givet att fråga efter, men det är också bra att begära t.ex. information om arbetsplats, personnummer, länk till säljarens facebookprofil, flickrkonto mm. Det borde inte vara nåt problem för någon att dela med sig av sån här information om man inte har nåt att dölja. Kolla igenom länkarna, ring säljaren, kolla upp att arbetsplatsen finns, kolla upp adress och telefonnummer. via nån nummertjänst, med mera. Verkar nåt skumt, backa ur affären, eller vid mindre frågetecken (t.ex. ingen arbetsplats, oregistrerat telefonnummer) begär postförskott, så du inte betalar nåt förrän du fått paketet och kollat innehållet. Det kostar dock extra.
  • Kolla feedbacken för säljarna om sådan finns, speciellt om du köper via exempelvis tradera, e-bay eller finska huuto.net. Det går också att fråga efter dylik information även om man inte handlar via dessa kanaler. Ge också feedback om möjligt, men ge inte negativ eller neutral feedback utan att först försöka reda ut saken med säljaren. Kom ihåg att du som köpare också ofta blir recenserad vid handel via dessa kanaler, så det finns skäl att se till att man sköter sig väl också som köpare.
  • Begär originalkvitton för objektiven om det är realistiskt att såna finns (det kanske inte är det om det är ett mycket gammalt objektiv).
  • Säkerställ att säljaren packar objektivet omsorgsfullt. Att bara förse ett paket med 'hanteras varsamt'-klistermärke med vinglassymbol är ingen garanti för nånting. Begär gärna också spårningskod för försändelsen så du kan följa med leveransen på nätet och få bekräftelse på att det verkligen postats.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[SirKnasen]
7/25/16, 12:23 PM
#2

Jag köper bara begagnad kamerautrustning. 

De gånger jag inte kan träffa säljaren för en snabbinspektion av prylarna så köper jag enbart av blocketannonsörer som erbjuder "Blocketpaketet" eller Traderaannonsörer som erbjuder betalning via Klarna så man är skyddad från att bli blåst.

Tror även PayPal har någon sorts bedrägeriskydd.

Upp till toppen
Annons: