Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1058 ggr
[Rhonda]
2016-07-17 17:31

Jag behöver hjälp med kameran

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Canon Power Shot SX30 IS

Jag har problem. Jag vill ställa in något på kameran men jag hittar inte det. Först har jag kollat handboken för att se hur jag återställer innan jag börjar trycka på saker.

När jag fotar mina lila/purpur blommor men de blir alltid blåa. Någon sade att det behövs mer rött.

Det står: 'Ändra färgtonen i en bild (Mina färger)

Välj Mina färger' 

Det skulle jag gärna göra men var finns det på kameran? När jag trycker på 'Func. Set' knappen enligt instructionerna kommer inte något upp i displayen där jag kan ändra färg.

Finns det nägon snäll människa som kan hjälpa mig med detta. Tack!

Annons:
Inkanyezi
2016-07-17 18:35
#1

Nej, det är inte några inställningar där som du ska in och rota i för att få rätt färg, utan det handlar om två saker, den ena är exponering, och den andra är att ställa in rätt Vitbalans. Visserligen finns "AWB", men om man spar sina bilder som jpeg kan man behöva fininställa vitbalansen, beroende på vilket ljus man har.

Utomhus i dagsljus fungerar det i allmänhet att låta vitbalansen stå på solsken.

Exponeringen måste man ofta minska lite grann när man har starkt mättad färg på blommor. Det är exponeringskompensation som du använder för att minska ljusinsläppet. Om du ställer ner ett par snäpp blir det troligen bättre.

Men det kan också vara bra att veta att violett inte alls förekommer bland färgerna som våra media kan återge, men det gör inte så mycket, eftersom också våra ögon ser den färgen som en blandning av rött och blått. De röda filtren framför sensorn släpper igenom violett, så när man har en lila blomma, kommer den att återges av både röd och blå kanal i bilden.

Det är alltså inte i "ändra färgtonen" du ska hantera färgen på blommor, utan det gäller att vara noga med att ha rätt Vitbalans, och att inte exponera för mycket.

[Rhonda]
2016-07-17 18:46
#2

Tack så mycket!  AWB? Jag förstår mig inte på exponering o Vitbalans. Jag är inte bra på sådant. Jag ska titta i handboken o ser om jag kan förstå det som behöver göras efter dina instruktioner.

Nu tittade jag i handboken. Det står:

'Justera ljusstyrkan (exponeringskompensation).

Under det står det: 1. Gå till exponeringskompensation.'

[VSK]
2016-07-17 20:11
#3

Ts, för att du skall kunna ändra det du vill ändra (oavsett orsak) så måste du spara bilderna i jpg samt inte köra i auto. Jpg är jag 100% säker på och ej auto 99% säker på.

Du skal trycka på enter i det lilla "hjulet" och då får du upp en meny på vänster sida. Blädda ned där tills du är vid rätt meny och sen skall du trycka på knappen uppe till höger. Du får leta dig fram. Då skall iaf en undermeny öppnas och du byter från skärpa, färg mm med upp eller ned i "hjulet".

[Rhonda]
2016-07-17 20:20
#4

#3 Tack!

Inkanyezi
2016-07-17 20:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vitbalansen hittar du ett par sidor tidigare i bruxisen. Det är sidan jag har gjort en skärmbild på här.

Om du vill ställa en "egen vitbalans" behöver du en vitreferens att rikta kameran mot. Vitreferensen ska belysas på samma sätt som motivet och täcka sökarbilden helt när man gör inställningen. Jag kan skicka dig en fungerande vitreferens om du ger mig din adress i PM. (Vitt papper fungerar inte helt bra.)

Annars, i dagsljus, går det i regel bra att ställa den på solsken.

Precis som med övriga inställningar där man vill ta kommandot över kameran måste man ställa bort Auto och ställa den på P för att göra  det här.

[Rhonda]
2016-07-18 05:33
#6

#5 Tack! Där ser du, jag visste inte ens att man skulle ställa in kameran på P.

Annons:
Inkanyezi
2016-07-18 06:27
#7

Inte bara P, utan också Tv och Av och M tillåter att man ändrar sådant som kameran sköter helt automatiskt när den är inställd på Auto.

Auto-inställningen innebär att kameran sköter allting som har med ljuset att göra alldeles själv. När man behöver minska ljuset som kommer in måste man gå över till någon av de andra inställningarna, P, Tv, Av eller M. Samma om man vill bestämma vilken Vitbalans som ska användas.

Det betyder också att man inte behöver använda återställning för att få den tillbaka till "normal" inställning. Det är bara att vrida ratten till Auto. Men om man har gjort egna inställningar misstänker jag att de kan ligga kvar till nästa gång man vrider till något av de andra lägena. I så fall är det bra att efter att man har använt någon ändring gå tillbaka till normalläget, så att man inte har bortglömda inställningar lagrade.

[Rhonda]
2016-07-18 07:09
#8

#7 Tack för hjälpen. Det var min gubbe som ville ha en fin kamera som köpte denna. Tanken var att han skulle lära sig använda den men tyvärr är han lite dålig o orkar inte. 

Jag tar bara foton på mina blommor, frösådder o katten fdm därför är jag tacksam för hjälpen jag får av er här så jag kan iaf ta bättre bilder. Jag har inte ärvt fotograferandegenen. Det har däremot min äldsta dotter gjort från sin far. 🙂

Vi har här hemma min gubbes pappas gamla lådkamera. När jag var liten på 50-talet minns jag farfar som stod framför oss tittandes ner i sökfönstret på sin.

Upp till toppen
Annons: