Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 899 ggr
Turast
7/14/16, 9:15 PM

Ny kamera! Vad ska jag välja?

Hejsan! Jag ska köpa en ny systemkamera och undrar om någon kan tipsa om en som kan passa mig bra? 

Jag fotar främst hundar men även människor, natur och vilda djur och insekter (tex bin och getingar). 

Jag vill inte ha något hemskt dyrt (då jag fortfarande är amatör, har kanske fotat i 2 år), inte över 5-6000 i nyprisklass för kamerahuset. 

Ska vara relativt lätt att fota i manuella läget (fortfarande i inlärningsstatuset på det haha) ;)

Sååå tips någon?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
[SirKnasen]
7/14/16, 11:39 PM
#1

Okej, ett kamerahus för max 6000Kr.

Vad får objektiven kosta då?

Turast
7/15/16, 7:02 AM
#2

#1 Oj det hoppade visst bort en bit, skulle stå 5-6000 för kamerahuset och något "standard"objektiv

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[SirKnasen]
7/15/16, 5:28 PM
#3

Vad har du fotat med tidigare?

Inkanyezi
7/15/16, 6:29 PM
#4

Hur pass lätt det är att ta manuellt varierar inte nämnvärt mellan olika kameror, men det finns ju en himla massa andra parametrar att ta hänsyn till.

Om jag inte är helt ute och cyklar, har du använt en Nex-5R tidigare, och inom den budget du föreslår finns en nyare modell som säkert skulle kunna vara bättre, genom att den har kvickare autofokus, kan följa rörligt mål och har en sökare så att man kan hålla kameran mot ansiktet och se bilden avskärmad från omgivningen. Jag tänker på A6000, som kostar nästan precis sextusen.

Sedan lär du väl ändå så småningom kanske behöva något mer objektiv. Jag vet inte varför du behöver en ny, men om du fortsätter med Sony spegelfritt, så kommer grejerna att passa. Skillnaden mot Nex 5 är väldigt stor, främst när det gäller ergonomin och autofokus, där det finns snabba AF-sensorer över nästan hela ytan, och att man kan hålla den utan att behöva ha den långt ifrån.

Turast
7/15/16, 8:40 PM
#5

#3 sony nex 5r

#4 japp det stämmer, dock gillar jag den inte, min nästa vill jag inte att det ska vara en kompakt systemkamera.. Den passar mig inte och jag vill ha något "större" i handen, den är inte skön att fota med liksom. Kommer dock ha kvar den gamla och då är det roligt att ha något annat än en nyare variant av den jag redan har 

Ja jag kommer köpa fler objektiv senare, men just nu letar jag bara ny kamera :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Inkanyezi
7/15/16, 9:24 PM
#6

Vad är det du inte gillar med den du har?

Annons:
Turast
7/16/16, 2:48 PM
#7

Jag vill prova på nått nytt tror jag, ingen kompakt systemkamera utan en vanlig. Jag har fotat med vänners kameror och gillar dem mycket bättre, de är skönare att hålla i bland annat. 

vad säger ni om 

Canon Eos 450D?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[VSK]
7/16/16, 6:32 PM
#8

#7

Jättegammalt kamerahus.

Turast
7/16/16, 11:15 PM
#9

#8 ojdå! haha!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
7/16/16, 11:21 PM
#10

Canon Eos 1100d?

Jag är verkligen inte haj på att förstå när jag läser om kameror och alla dessa liknande namn alla har :(

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[VSK]
7/16/16, 11:27 PM
#11

#10

Om du går till prisjakt.nu så kan du fylla i de kriterier du kan tänkas vilja ha och sen söka på kameror där. Eller så kan du gå till cyberphoto.se och kika runt lite.

Turast
7/16/16, 11:34 PM
#12

Tack! Ska kolla det lite :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

jenniferisis
7/16/16, 11:44 PM
#13

Istället för 1100D så finns ju 1200D och det är specialerbjudande på elgiganten på den som går ut imorgon när dom stänger sen finns det en nyare än 450 D och det är ju 700D :-)

Annons:
Turast
7/17/16, 5:41 PM
#14

#13 tack för tipset!!

Hur mycket spelar megapixel roll?  Vet inte riktigt vad det är jag ska kolla efter när jag letar kamera :/

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[SirKnasen]
7/17/16, 5:54 PM
#15

Och istället för 1200D finns ju den nyare 1300D och istället för 700D finns de nyare 750D och 760D.

Inkanyezi
7/17/16, 6:29 PM
#16

När det gäller nyare modeller spelar megapixel inte någon större roll. De har alla tillräckligt många.

Jag tror att du kan gå i stort sett efter priset, eftersom det var där du lade ribban från början. Det finns enstaka som säljs till lägre pris, men om du siktar på ett pris mellan fem- och sextusen, så får du vad du vill ha.

Upp till toppen
Annons: