Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2303 ggr
Inkanyezi
7/10/16, 9:34 PM

Är blåklockor blå?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För omkring ett år sedan var det någon som på ett annat forum ondgjorde sig över att han inte fick till blå färg på blåklockor som han hade fotograferat. Nu var bilden han hade lagt upp lite överexponerad, vilket inte gör det lättare att få mättade färger, så med den färgmatris som färger visas med fanns ett rött stick i hans blåklocka.

Jag gick ut och letade för att se om jag kunde hitta några blåklockor, men jag hittade faktiskt aldrig en enda blåklocka som verkligen var blå. Alla har en lila ton, mer eller mindre, och eftersom färgen violett, eller snarare dess frekvens, inte kan återges med de tre additiva grundfärgerna, är det röda filtret genomsläppligt för den violetta delen av spektrum, så att lila skapas av rött och blått när vi ser det på skärmen.

Så jag tänker mig att det här kan vara en liten utmaning. Kan någon hitta blå blåklockor och ta bilder av dem så att de verkligen blir blå, när vitbalansen är rätt inställd? Jag kommer att dela ut lite Insider till dem som postar bilder här.

Det är bra om bilden också innehåller någonting som är nära rent blått, så att man kan jämföra. I min bild här är flaskan faktiskt blå.

Annons:
[VSK]
7/10/16, 9:59 PM
#1

Jag antar utmaningen, men måste få hem mitt nya kamerahus först (restad). Har ju iofs en Canon SX60 HS. Hur skall man ta bilderna. I råformat eller jpg? Skall jpg vara oredigerad bild?

Inkanyezi
7/10/16, 10:52 PM
#2

Finns inga krav av den sorten. Här har jag låtit kameran konvertera, men jag har en råfil som jag skulle kunna gå på för att kanske få lite bättre Vitbalans och klämma ur det sista ur de klippta pixlarna. Men man ser ju med blotta ögat när man tittar på blommorna att de inte är blå. Det kanske finns rent blå blåklockor. Jag vet att blåsippor kan vara mycket nära mättat blå, även om många av dem har en del violett, som registreras av den röda kanalen.

Just nu lär det inte finnas några sippor, men det är rätt tid för blåklockor.

[VSK]
7/10/16, 11:01 PM
#3

Jag har faktiskt själv tänkt liknande på färgen på dessa klockor. Men jag skall hålla ögonen öppna iaf. Finns det några speciella förhållanden som blåklockor trivs bäst i?  Typ, skugga, backar mm

Inkanyezi
7/10/16, 11:27 PM
#4

Jag brukar oftast se dem på soliga ställen, i vägkanten och i åkrar. De förekommer någon gång i skuggan, men de brukar leta sig ut i solen. De kan få väldigt långa stjälkar som ligger utefter marken när de växer inne i buskar eller häckar.

Men de är rätt vanliga i öppen ängsmark.

[VSK]
7/11/16, 12:02 AM
#5

Okej, tack.

[Jens]
7/11/16, 7:20 AM
#6

Intressant. Jag har också upplevt blåklockor mera åt det lila hållet men ibland så har man sett dem i blåare ton. Ska tänka på detta när jag är ute och promenerar om jag ser lite mer blå och ta någon bild.

Annons:
soren-p
7/23/16, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Även småländska blåklockor verkar vara lila. Flaskan har sin egen historia. Jag hittade den i en undantagsstuga som vi håller på att renovera. Jag sökte på Roncegno som det står på flaskan och det har tydligen varit arsenikvatten i den. I tidningen "Idun - En praktisk veckotidning för qvinnan och hemmet" från 1888 står följande att läsa på sidan 35 (länk):

"Vidare vilja vi råda er att begagna Roncegnovatten. Af detta sätter ni en matsked till ett glas mjölk eller vatten och dricker en dylik portion till hvarje måltid. Håll i övrigt lynnet uppe och hoppas på framtiden."

Det sistnämnda kan nog behövas!

Taggeman
7/24/16, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här lite blandat blått!
Olika blåklockor plockade på olika ställen med lite andra blommor som strand aster m.m.

Verkar som att blåklockorna har lite lila i sig. Bilden går att få stor för närmare studium.
Har inte ändrat något på bilden från fototillfället.

Taget med en Nikon colpix aw110.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Vixxen
7/25/16, 3:17 PM
#9

Gäller samma sak för blåklint?

Inkanyezi
8/12/16, 9:45 PM
#10

Blåklinten är huvudsakligen blå. När man ser något som ser ut som blåklinte men är lila eller har en dragning mot rött är det i regel rödklint.

Vixxen
8/12/16, 9:47 PM
#11

På foton också? Som med blåklockorna?

Upp till toppen
Annons: