Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 670 ggr
akeh
2016-07-07 10:49

är objektivet sönder?

Jag har en Nikon D90 med ett Nikon AF-S 18-200mm och funderar på om objektivet är sönder, eller om jag är trög. Jag får inte kameran att funka när objektivet är på vidvinkel, typ mellan 18-35. Autofokus funkar inte och det funkar inte att trycka av. Från ca 35 upp till 200 går det däremot. Dessutom tycker jag att bilderna blir väldigt utbrända och konstiga vid solljus eller vita detaljer. Jag vet att sånt är svårt, men känner inte igen att det var så mycket från när jag fotat tidigare. Fotade mycket för några år sedan, men har knappt rört den på ett par år. Maken har dock haft med den då och då, så den har inte stått helt oanvänd.

Annons:
Inkanyezi
2016-07-07 11:08
#1

Ja något fel är det uppenbarligen om den inte funkar när den står på kortaste brännvidderna. Att bilderna blir överexponerade kan också hänga ihop med samma fel.

[VSK]
2016-07-07 11:26
#2

Jag har faktiskt läst en annons där samma fenomen varit beskrivet, så ja, objektivet mår nog inte så bra. Nu minns jag inte orsaken till felet, men det kanske är oväsentligt då det inte funkar som det skall.

akeh
2016-07-07 11:27
#3

Tack för svar! Ja, jag misstänkte nästan det, men tänkte att det kanske fanns något fototekniskt  jag missat eller inte har koll på. Lite ringrostig, som sagt. Då är det väl bara till att gå till någon fotobutik då…

[VSK]
2016-07-07 11:32
#4

#3

Jag tror det är betydligt billigare att köpa nytt objektiv än att laga det gamla. Men skall du köpa likadant objektiv, så kan du försöka googla lite om felet, så du kanske får tips på om man kan undvika felet (felaktigt handhavande).

akeh
2016-07-07 11:56
#5

Tack för tips VSK! Jag har försökt googla lite, men det var lite svårgooglat. Både att hitta bra sökord och hitta svar. Jag får fundera på om det blir ett likadant objektiv, eller om man ska testa något annat…

Upp till toppen
Annons: