Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 784 ggr
felle-j
2016-07-03 23:49

Tips på första kamera

Hej!

Jag är inne på att köpa mig min första kamera men skulle gärna vilja ha lite tips innan jag slår till på något. Vad jag vill ha är jag inte helt hundra på men jag har några krav och så länge kameran tar bättre bilder än min mobil (ingen tvekan om det) så är jag egentligen nöjd. Systemkamera eller digitalkamera spelar ingen roll. Är faktiskt inte helt hundra på vad dessa två har för nackdelar och fördelar.  En kamera med objektiv skulle jag gärna vilja ha och möjlighet till att göra en del inställningar.

Den kamera jag är ute efter ska helst inte kosta så mycket mer än 4000kr och då vill jag gärna att lite grejer följer med såsom objektiv och gärna även minneskort, men det är inget måste. En väska vore inte så dumt heller. Däremot är WiFi ett måste. Om jag vill ha en stor eller liten kamera vet jag inte, får helt enkelt prova mig fram men om kameran inte är allt för stor så är det en fördel.

En kamera som jag har tittat lite på är Sony Cyber-Shot DSC-HX400 och den tycker jag verkar bra. Är det någon som har några invändningar?

Kom gärna med tips, råd och förslag, jag är öppen för det mesta!

Annons:
JazzBass
2016-07-04 09:09
#1

Den kameran du länkar till skulle jag inte rekommendera, med dina krav som utgångspunkt. Visst tror jag den tar något bättre bilder än din telefonkamera, men märkbart bättre? Vet inte. Det beror på vad du har för mobil.

Min lista på de viktigaste för- och nackdelarna enligt mig med den kameran (och många liknande s.k. superzoomar):

+ Allt-i-ett
+ Enormt zoomomfång
+ OK ljusstyrka fullt utzoomat (vidvinkelläget)

- Liten sensor (1/2,3")
- Blygsam ljusstyrka vid inzoomning
- Ganska klumpig

Sensorstorleken är det mest avgörande för bildkvaliteten. Den är i den här kameran inte större än den som finns i de allra billigaste kompaktkamerorna. En kombination av liten sensor och blygsam ljusstyrka hos objektivet är en trist kombination som gör det nära på omöjligt att ta bilder med kort skärpedjup, vilket är snyggt speciellt vid porträttfoto, och dessutom tvingar det en att använda blixt i lite dunklare miljöer om man vill ha någotsånär duglig kvalitet, eftersom den lilla sensorn gör bilderna väldigt brusiga (alternativt detaljfattiga om de skulle ha en kraftig inbyggd brusreducering) om man måste höja isotalet ens lite grann. Jag vill inte ens veta hur bilderna med den här kameran ser ut på iso 12600, som tydligen går att ställa in. Såna här kameror ger oftast märkbart mycket  brus redan på låga isotal, som 400.

Jag skulle vilja tipsa att kolla in t.ex. ett begagnat Nikon 1-system (jag skulle kunna tänka mig sälja mitt med en Nikon 1 S1 och tre objektiv varav två ljusstarka), eller en annan spegellös kamera med 1" sensor eller större, antingen med eller utan utbytbara obejektiv. Undvik kameror med enormt zoomomfång om bildkvalitet och ljusstyrka är viktigt för dig. Ljusstyrkan är viktig för kort skärpedjup, precis som sensorstorleken.  En kamera jag brukar tipsa om är Canon G7X, och jag minns åtminstone en person på det här forumet som blev helnöjd med sin G7X. Den ger en utmärkt kombination mellan sensorstorlek, ljusstyrka, zoomomfång och storlek. En annan lite motsvarande kamera är Sony RX-100, men den har sämre ljusstyrka då man zoomat in, om jag minns rätt.

Av de spegellösa systemkamerorna, kolla även in serierna Canon EOS M, Olympus PEN och OM-D. Fujifilm har också en del intressanta och snygga spegellösa systemkameror. Med en sån bör man dock lägga lite extra krut på objektiven, så man slipper de tråkiga 3x-zoomarna med blygsam ljusstyrka.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-07-04 09:14
#2

För wifi så är förresten min Nikon 1 inget vidare. Wifi-grejen man pluggar in i USB-porten funkar ganska dåligt. Många kameror lär vara dåliga på just detta, och jag saknar erfarenhet av andra modeller då min gamla huvudkamera saknar helt Wifi. Det kan hända att nån nyare Nikon 1 har inbyggd wifi, men jag skulle inte rekommendera Nikon 1 om du inte kör begagnat. Det är inte ett prisvärt system, och saknar dessutom en ljusstark normalzoom.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2016-07-04 11:21
#3

WiFi säger egentligen inte ett skvatt om vad man kan göra med WiFi.

De kameror som har legat längst fram när det gäller funktionalitet med WiFi är Samsung Galaxy, men också en del andra märken följer nu långsamt efter. När det står WiFi i specifikationen för många kameror, innebär det inte mer än att man kan föra över bilder man har tagit och att man kan använda det för utskrift.

Samsungs kameror, och nu en del andra från Sony, Olympus etc, kan också visa sökarbilden via WiFi och man kan trycka av kameran från platta och telefon. Det är alltså fler funktioner i en del kameror än i andra, och det framgår inte för kameran du pekar på vilka funktioner som är tillgängliga.

Så du ska egentligen inte fråga efter bara "WiFi", utan i stället fråga efter vilka funktioner som man kan använda WiFi till. Jag tycker att det är ett minimikrav att det ska kunna användas för att se sökarbilden och för att trycka av. Helst bör man också kunna göra alla inställningar från WiFi och ställa skärpa manuellt.

Om det bara handlar om att föra över bilderna är det en dålig funktion, eftersom den lockar till att radera bilder på minneskortet, vilket ofta leder till att man förlorar bilder som man har tagit. När man för över bilder till datorn, ska man alltid formatera minneskortet efteråt i kameran, för att alltid börja med ett filsystem som är färskt.

Och förvänta dig inte att kameran tar bilder. Det är den som hanterar kameran som tar bilder, och mobilen kan vara nog så bra som kamera. Det hänger helt på hur man gör när man fotograferar, och hur god känsla man har för komposition och hantering av ljuset.

felle-j
2016-07-07 23:08
#4

Mobilen jag har är en Sony Xperia Z3 Compact och den tar verkligen inte bra bilder. Sony-kameran tar garanterat bättre bilder än min mobilen men kameran är nog kanske inte värd att köpa med tanke på det du säger, JazzBass. Har läst tidigare att sensorn är liten och det gör mig tveksam.

Den WiFi-funktionen jag söker är att snabbt och enkelt kunna före över bilder till mobilen vid behov. Någon annan funktion bryr jag mig inte om.

Att kameran inte tar bilderna åt mig är jag fullt medveten om. Det är samma med flera saker. Det är inte geväret som skjuter, det är inte bilen som kör och det är inte golfklubborna som spelar. 

Kikade lite snabbt på några kameror som ni tipsade om och en som jag fastnade för var denna Olympuskamera. Kan den vara något?

Inkanyezi
2016-07-07 23:30
#5

Det är en mycket bra kamera. Jag kan inte avgöra om den passar dig, men mer kamera kan du knappast få för det priset.

Den enda invändningen jag har emot den är att den saknar titthålssökare, så man får endera använda skärmen eller en extern elektronisk sökare som sätts i tillbehörsskon. Det går också att köra den från telefonen.

[VSK]
2016-07-08 13:34
#6

Ts (#0), jag har en Canon Powershot SX60 HS som jag införskaffade vid sidan om min "ordinarie" kamera för att komma åt brännvidden (21-1365 mm jämfört med en 35 mm kamera), samt att den har Wifi där man kan ta bilder och kopiera bilder till telefon/platta. Det går även att ändra brännvidd via appen, men mkt mer än så är det inte vad jag vet.

Jag tror faktiskt denna kameran är totalt outstanding mot den kameran du länkar till. Du kan ju läsa lite om den kameran här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=pssx60

Annons:
Upp till toppen
Annons: