Annons:
Etikettövrigt
Läst 824 ggr
Äppelsnäckan
7/1/16, 7:55 PM

Bra och enkel systemkamera?

Jag har en Nikon D60 men vill ha något nyare och bättre. En kamera som kan filma och inte behöver att man pillar med massa inställningar varenda gång man ska ta kort, utan tar bra kort oavsett helt enkelt. Behöver inte vara något superultramegaproffsigt, bara den är bra och inom rimligt prisomfång (runt 5000:- max). Vad skulle ni rekommendera mig? Canon eller Nikon?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Fridaaaa
7/1/16, 8:39 PM
#1

"ta bra kort oavsett" finns det ingen kamera som gör. Handlar om inställningarna och du som fotograf :) 

Jag har nikon d3100. Och jag gillar nikon överhuvudtaget :) 
Och bra objektiv gör mer än kamerahuset.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Äppelsnäckan
7/1/16, 8:51 PM
#2

Nej det förstås, men bara den inte håller på och krånglar med att ha svåra inställningar, det gör nämligen min Nikon D60. Ska kolla upp den modellen.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Inkanyezi
7/1/16, 9:06 PM
#3

Alla systemkameror har ungefär samma inställningar som D60. Den är inte särskilt krånglig alls, men nyare kameror har fler finesser och bättre sensor. Med en nyare kamera kan man till exempel se bilden man ska ta på skärmen, och man kan ta video, och om man har gjort allt rätt kan de ge något bättre bildkvalité.

Men det är precis lika lätt att skjuta sig i foten med alla systemkameror, exakt lika lätt som med D60.

Äppelsnäckan
7/1/16, 11:35 PM
#4

Jag har haft min kamera sen 5,5 år och i början var den enkel att få bra bilder med. Sedan vet jag inte vad som hände, men det blev mycket svårare. Helt plötsligt var jag tvungen att ställa in ISO osv varje gång jag skulle ta kort medan det innan aldrig nånsin behövdes. Det vill jag slippa, iallafall om det ska vara så omöjligt att ta bra bilder som det är med min kamera. Det blir ofta för ljust/mörkt eller för lång slutartid hur jag än ställer in.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Inkanyezi
7/1/16, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 "Sedan vet jag inte vad som hände, men det blev mycket svårare."

Du beskriver ju väldigt väl var problemet ligger med de orden. 

En ny kamera hjälper ju inte ett dugg om man ställer in den bortitok. Precis som jag har skrivit, kan man skjuta sig i foten med alla avancerade kameror, alla systemkameror. Om du inte vet vad som händer, så är det ju där problemet ligger.

Av det du skriver att döma har du skruvat lite på rattar och kranar och vet inte var det gick fel. Om du i stället återställer din kamera till så som den var då den var ny, kanske den kommer att fungera bättre för dig.

Om du tittar på baksidan av kameran, nere vid vänstra hörnet av skärmen, ser du en knapp med en grön punkt. Och om du tittar på ovansidan, invid avtrycket, hittar du en knapp till med grön punkt.

Om du startar kameran och trycker ungefär tre sekunder på de knapparna samtidigt, kommer kameran att återställa sig till normala inställningar.

Sedan kan du ställa programratten till Auto, så blir den lika enkel som förr att ta hyggligt exponerade bilder med. 

Om du sedan lär dig mer om grunderna för fotografering, kan du kanske ha nytta av att kunna ändra inställningarna, men du kan alltid använda metoden med de två knapparna och Auto-läget för att komma tillbaka till hur den var från början.

Jalking
7/2/16, 2:27 PM
#6

Instruktionsböcker är bra, men det är få som läser dem!

Jag brukar alltid läsa igen instruktionsboken när jag köper en ny elektronikpryl. Inte varje ord, men det mesta som rör knappar, menyer och inställningar, och samtidigt greja med det jag läser om. Att komma ihåg allt efter det går kanske inte, men man har fått en uppfattning om hur det funkar och vad man kan göra, och inte minst kommer jag oftast ihåg att "det har jag läst nånstans". Då är det lätt att gå tillbaka till instruktionsboken vid behov.

Annons:
Äppelsnäckan
7/2/16, 3:07 PM
#7

Tack för hjälpen. Jag ska nog testa att återställa den.
Har dessvärre ingen instruktionsbok till den då den köptes begagnad.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Jalking
7/2/16, 3:49 PM
Upp till toppen
Annons: