Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1794 ggr
[VSK]
2016-06-28 00:31

Reducing Noise the Mean Way

En intressant artikel hur man med mjukvara (kamerans och datorns) trollar bort brus. 

Artikeln är på engelska men finns med google översatt till svenska här.

Annons:
Vixxen
2016-06-28 00:37
#1

Ah, äntligen nåt mot tinnitus! 😉

[VSK]
2016-06-28 00:42
#2

😂

JazzBass
2016-06-28 09:44
#3

Tack för den intressanta länken! Egentligen handlar tekniken inte så mycket om mjukvara, utan i grund och botten om att man samlar mer ljus, alltså mer information om motivet, i och med att man utnyttjar flera likadana bilder för att skapa en väldetaljerad bild med mindre brus. Mjukvaran behöver i princip bara skapa en ny bild där varje pixel är medeltalet av samma pixel i de andra bilderna. Jag har tidigare sett motsvarande teknik användas framgångsrikt vid astrofoto, då det hjälper till att sålla fram stjärnorna ur bruset så man får väsentligt mer detaljerade bilder där ljusprickarna med säkerhet är stjärnor och inte brus. 

Jag håller med om att tekniken är mest användbar då man fotar med små sensorer, typ 1" (ca 9x13mm) och mindre, eftersom resultatet blir i princip ekvivalent med om man hade fotat med större sensor. Två bilder motsvarar resultatet av en dubbelt större sensor eller 1EV högre dynamiskt omfång, fyra bilder motsvarar 2EV, åtta bilder 3EV osv.

I princip kan man får samma kvalitetshöjning genom att sammanfoga bilder till panoraman. Förminskar man panoramabilden så den har samma antal pixlar som en enkel bild från samma kamera, så kommer den nya bilden vara mer detaljerad och brusfri.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
2016-06-28 09:51
#4

#3

Med mjukvara i kameran så menar jag så klart inställningarna 🙂

Det är så här Pentax Pixel Shift funkar läste jag (om jag förstod rätt) men då med fyra st bilder.

Får man perfekt resultat med Pixel Shift så skulle det motsvara ungefär två steg på ISO.

Upp till toppen
Annons: