Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1885 ggr
Jenniki
6/20/16, 11:08 PM

(M) Katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Skulle gärna vilja få kritik på denna bild. Allt mellan himmel och jord :)

Annons:
Tjeja
6/20/16, 11:47 PM
#1

Aawweee går jubinte att krittisera en sådan sötnos heller! Man kan ju inte ens bli arg på en sådan när den har hyss för sig! 😍🤐😃😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JazzBass
6/21/16, 7:26 AM
#2

Fin bild. 🙂

Tekniskt sett är det enda negativa med bilden, som jag ser det, att kattens bröst och ena tass blivit utfrätta. Beroende på vilken kamera man har och hur bra man är på att bildbehandla råfiler (jag antar dock att den här är tagen som jpeg), är det olika svårt att undvika sånt här utan att underexponera resten av bilden. 

Vad gäller motivet så är det bra att du fått oskärpa i bakgrunden då det lyfter fram katten på ett bra vis. Den kunde dock ha varit ännu kraftigare, men med 18mm brännvidd går det inte så lätt. Här har du ju använt f/4 och jag tror inte du kan öppna upp bländaren mycket mer än det. Det som kunde ha funkat är att du stått lite längre ifrån och zoomat in istället. Då får man kraftigare bakgrundsoskärpa.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jenniki
6/21/16, 11:35 AM
#3

#1 Hahaha tack ;)

#2 Ja precis den är fotad i jpeg. Var lite rädd för att höja iso och ville ha bländaren så öppen som möjligt, därför zoomade jag inte in. Men det kanske skulle ha blivit bättre ändå och höja iso istället. Får testa ;) Tack för din kritik och tid!

JazzBass
6/21/16, 11:55 AM
#4

Om jag minns rätt var slutartiden för den här bilden 1/1600 sekund, så nej, du skulle inte behöva höja iso, bara förlänga slutartiden ett steg till 1/800s för att kompensera för een mindre bländaren (f/5,6) som gäller när man zoomat in helt, med samma objektiv. För en sån här bild på ett ganska statiskt motiv kan du utan problem använda en slutartid på också ca 1/100 sekund utan problem om du vill/behöver, utan att behöva vara rädd för oskärpa.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: