Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 978 ggr
sirinilssonse
2016-06-19 13:26

Kameran tar suddiga bilder trots fokus

Hej! 

Har ett problem med min sony 290 kamera. Från ingenstans har den börjat ta suddiga bilder. När jag trycker ner avtryckaren halvväg så fokuserar den och det ser skarpt ut, men när bilden är tagen, så är motivet suddigt. 

Har kollat så autofokus är igång och rengjort linsen. Har även testat med automatisk inställning, men hjälper inte.

Hjälp mig någon?!

Annons:
JazzBass
2016-06-20 08:11
#1

Lägg gärna upp en exempelbild så är det lättare att avgöra vad som är fel. Du menar alltså att det är skarpt i sökaren när objektivet fokuserat och du trycker av, men när du kollar på bilden är den ändå oskarp (som i ofokuserad)?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2016-06-20 09:39
#2

Allra tydligast kan du se om du gör ett fokustest med fokustestkort.

Det är inte sannolikt att ditt objektiv inte ger skärpa någonstans, och det har inte att göra med om linsen är lite smutsig. Det påverkar bara kontrasten, inte skärpan. Däremot är det möjligt att det har blivit fel någonstans i AF-systemet, så att kameran inte klarar att ställa in skarpt.

Och som JazzBass föreslår, visa med en bild eller flera hur suddigt det blir.

Prova gärna också att fokusera på något som är relativt enkelt att få skarpt med fungerande autofokus, som till exempel en dörr på några meters håll. Ju mer detaljer, dess bättre.

När du postar bilderna, gör det gärna med hela jpeg-bilden direkt från kameran, så att det går att se vilka inställningar kameran har gjort i Exif.

Jalking
2016-06-20 13:34
#3

Har du stängt av bildstabiliseringen utan att märka det?

Upp till toppen
Annons: