Annons:
Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1755 ggr
abk1991
6/13/16, 1:33 PM

objektiv hjälp

Hejsan!

Jag är inte jätteduktig på kameror och sånt, men jag håller på att lära mig mer och mer. Jag skulle därför uppskatta om någon skulle vilja hjälpa mig att välja ett objektiv.

Jag kan tänka mig att betala max 5000kr men gärna lite mindre x)

Jag ska fota hästar, främst på hopptävlingar och galopptävlingar.  Så jag vill ha ett objektiv som klarar av att ta väldigt skarpa bilder på objekt som rör sig väldigt fort.

Det klarar inte mina objektiv som jag fick med kameran….den ena tar extremt suddiga bilder oavsett inställningar, även väldigt kamerakunniga människor har testat den och får inga bra bilder, inte ens med stativ och när saken man ska fota är helt stilla, det är en ''Canon zoom lens EF 80-200mm 1: 4,5-5,6'' den har även en närgräns på 1,5m vilket är sjukt jobbigt då jag måste stå drygt 10 meter bort för att ett helt ekipage ska komma med på bild  :/

Mitt andra objektiv är ett '' canon EFS 18-55mm  1: 4,5-5,6 med bildstabilisator'' den tar helt ok bilder om saken jag fotar är helt stilla och den får fokusera länge, men är usel att fota hoppning och galopp med, plus att den har alldeles för lite zoom.

Så jag söker alltså ett objektiv till Canon 550D, pris runt 5000kr som tar riktigt skarpa och bra bilder på galopp- och hoppbanan i både paddock och manege, alltså både bra och dåligt ljus. Det måste vara ett hyfsat långt zoomomfång, minst till 200mm och gärna en lite mindre närgräns, men liten närgräns är inget krav.

Och jag är medveten om att man inte kan få ett perfekt objektiv för endast 5000kr, men vill ha ett så bra som möjligt för dem pengarna :)

Tack på förhand <3

Annons:
JazzBass
6/13/16, 2:04 PM
#1

Skarpa bilder har tveklöst mest med inställningarna att göra, så om du inte är helt hemma på fototeori bör du plugga grunderna. Hyfsat skarpa bilder kan man nog ta med nästan vilken kamera som helst, åtminstone i ok ljusförhållanden. Men kanske det där EF-objektivet inte heller är så vasst som du skulle önska. Med din budget kanske du får råd med ett begagnat Canon EF 70-200/4L, som är snorskarpt, jättesnabbt och ett renodlat proffsobjektiv. Tyvärr får du ge avkall på både bildstabilisator (IS) och ljusstyrka (f/2,8-versionerna är ju dubbelt ljusstarkare) för att få budgeten att räcka till ett begagnat exemplar. Eventuellt kan du hitta ett 70-200/2,8 av Tamron eller Sigma till ett pris som passar din budget om du ser på begagnatmarknaden, men dessa innebär kanske en liten kompromiss på både bildkvalitet och autofokusprestanda. Jag är dock hyfsat säker på att även ett sånt presterar bättre än ditt nuvarande EF-objektiv.

Det här som du skrev gav mig en hel del huvudbry:

"den har även en närgräns på 1,5m vilket är sjukt jobbigt då jag måste stå drygt 10 meter bort för att ett helt ekipage ska komma med på bild"

Det verkar som du blandar ihop brännvidd/bildvinkel och närgräns. Närgränsen är det kortaste avståndet från kamerans sensor som ett motiv kan befinna sig på för att man ska kunna fokusera på det. För att du ska kunna fota ditt ekipage behöver du alltså inte stå längre bort än 1,5m, men du kan förstås inte räkna med att få med mer än nån enstaka detalj om du står så nära, eftersom bildvinkeln är så snäv med 80mm som kortaste brännvidd, speciellt om man har en kamera med sensorstorleken aps-c (vilket du har). Därför måste du stå ungefär 10 meter bort. Tyvärr finns det vad jag vet inga (lika) bra zoomar som ovannämnda 70-200, som börjar på en väsentligt kortare brännvidd än 70mm. Så du gör nog bäst i fortsättningen med att byta objektiv om du ska fota ekipagen på närmare håll.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
6/13/16, 2:12 PM
#2

Den här listan visar ungefär vad som finns:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=3&subMONTH=3&subMF=999&objtype=373&sortera=utpris

Det objektiv som antagligen skulle passa dig bäst är Canon EF-S 55-250mm, som kostar ungefär tretusen. Det är inte särskilt snabbt att fokusera, och det hänger inte riktigt med i svagare ljus. Resten handlar mest om att lära sig hantera grejerna.

Om du vill ha snabb AF och att gluggen ska funka i svagare ljus blir det mycket dyrare. Du kommer inte heller särskilt mycket närmre med någon telezoom, så om du vill ha ett objektiv till närbilder behövs en annan lösning. Det går att använda telezoomen till närbilder med en närbildslins.

När AF är otillförlitligt kan det vara bättre att låsa fokus till en plats där man vet att ekipaget kommer att befinna sig när man tar bilden. AF kan inte själv gissa var du vill ha skarpt, så om man använder det, måste man hjälpa AF genom att välja fokuspunkt och metod, så att skärpan ställs rätt.

Objektivet du har är inte riktigt skarpaste kniven i lådan. Det var från början gjort för EOS-kamerorna, och kraven på snabb AF var inte lika höga som för den som sysslar med hästsport. Dessutom är det gjort för fullformat, medan du har en crop-kamera med väldigt hög pixeltäthet, vilket ställer större krav på skärpan.

Men om det inte blir skarpa bilder med det objektivet kan det bero på två saker, där den mest troliga är att objektivet och kameran inte lirar bra ihop. AF på det objektivet kanske inte ställer rätt. Det är faktiskt vanligare att AF fokuserar fel än att det blir rätt, så det kan vara värt att testa. Man kan kalibrera fokuseringen, så att bilderna blir skarpare, om det är så att objektivet alltid fokuserar fel.

Och det går faktiskt att ta skarpa bilder med objektivet du har, men det är inte lika lätt som med ett nyare med snabbare AF, och framför allt måste objektivet och kameran vara kalibrerade så att skärpan hamnar rätt.

abk1991
6/13/16, 2:16 PM
#3

#1 Tack så mycket för ditt svar, och ja jag blandar ihop en hel del grejer så tack för att du förklarade brännvidd och närgräns x)

abk1991
6/13/16, 2:17 PM
#4

Tack så mycket för ditt svar! #2

abk1991
6/13/16, 9:52 PM
#5

nu har jag fått tips från annat håll om Sigma EX 70-200mm f/2.8 II APO HSM DG Macro. Någon som har erfarenhet om den, har läst lite recensioner om den och de enda negativa jag har läst är att den är lite tung. Den är ju lite dyrare än vad jag hade tänkt men om den är väldigt bra så kanske jag köper för det priset ändå ;)

Inkanyezi
6/13/16, 10:27 PM
#6

Den har klart bättre ljusstyrka än det du har nu och den jag föreslog, så den räcker till också inomhus om ljuset där är hyggligt, och man kan få bra resultat också när det är mulet. Att den är tung beror på att den är ljusstark, eftersom det är en himla massa glas. Tamron har också en motsvarande optik, till lägre pris.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200C

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si70200osC

Annons:
JazzBass
6/13/16, 10:44 PM
#7

Jag har haft en äldre version av objektivet ifråga, plus att jag tidigare ägt Nikons 70-200/2,8 VRII. Det sistnämnda levererar så svinbra kvalitet att det är nästan är skrämmande, plus att det har blixtsnabb autofokus. f/4-versionen är likadan, men billigare och lättare till följd av den lägre ljusstyrkan. Canons motsvarigheter är lika bra vad gäller bildkvalitet och fokushastighet. Renodlade proffsobjektiv för även de allra mest krävande fotograferna. Men dyra.

Sigmaobjektivet spelar väl inte riktigt i samma liga, men bra bilder får man absolut, och säkert också tillräckligt snabb autofokus. En sak vill jag dock poängtera, nämligen att autofokusens prestanda hänger väldigt mycket på själva kameran också, och inte minst användarens kunskaper.

Värt att veta är att ett objektiv oftast presterar bäst skärpa när man bländar ner något steg från största bländare. Den version av Sigmaobjektivet jag hade var något mjukt på f/2,8 och fullt inzoomat, men tillräckligt skarpt på kortare brännvidder, på alla bländartal. Nikonobjektivet var dock bättre, ingen risk för dålig skärpa i nåt läge. Men även det blev bättre med en liten nedbländning.

Vet du att du kommer vilja köra fullt inzoomat till stor del, så rekommenderar jag en nedbländning till f/4 om du kör på Sigmaobjektivet, bara ljuset räcker till.

Sist men inte minst, så vill jag säga att de två sista styckena i Inkanyezis inlägg är värda att begrunda lite extra. Felkalibrerade objektiv (eller kameror för den delen) är inget kul alls eftersom det ger skärpa på fel ställe och oskärpa där man vill ha skärpa. Lyckligtvis går det att få kameror och objektiv kalibrerade på verkstad, men efter att ha pratat med Sigmas representant i Finland (jag bor i Finland) angående kalibrering av ett Sigmaobjektiv jag hade tidigare, fick jag ingen bra bild av deras service på den här fronten. Kanske det funkar bättre i Sverige? All Nikonutrustning jag haft har jag dock fått kalibrerad på märkesverkstad då jag behövt. Inte alltid gratis, men ändå. Det här vill jag säga mest för att Canons 70-200/4L är ett så pass bra objektiv till ungefär samma summa pengar, och om man inte har så stort behov av f/2,8 så är det nog ett bättre objektiv överlag. Och något lättare. Själv hade jag dock valt Sigmat, men det för att hög ljusstyrka är viktigt vid konsertfoto och i viss mån också porträttfoto.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
6/14/16, 8:59 AM
#8

När man läst på lite olika fotoforum genom åren så verkar det som många trots allt har problem med fokuseringen på Sigmas objektiv. Skall dock finnas ett USB-tillbehör där man kan finjustera fokuseringen. Tror den kostar runt 400:- till 500:-

Nikon skulle tydligen av de stora drakarna, vara de som har minst problem med fokuseringsproblemen.

abk1991
6/20/16, 8:46 PM
#9

sigma-apo-70-200mm-f2-8-ex-dg-os-hsm-canon

bestämt mig för objektivet ovan men vill hitta de så billigt som möjligt och hittar inga begagnade :(

har hittat det väldigt billigt på valuebasket bl.a men vet ej om det är en säker sida

Upp till toppen
Annons: