Annons:
Etikettövrigt
Läst 1061 ggr
Valkyrija
2016-06-11 11:48

Inställningar?

Hej!
Jag har en Nikon D5100 men jag har lyckats slarva bort manualen… Undrar därför om någon vet hur jag ställer in så att bakgrunden blir mer oskarp. Vill gärna att bakgrunden ska bli ganska "blurrig" om ni förstår? 😃

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
[VSK]
2016-06-11 11:52
#1

Ta det objektiv du har med bäst ljusstyrka (lägst F-värde tex F2.8) och använd störst brännvidd (störst zoom) du kan på så nära avstånd som möjligt. Då får du bakgrundsoskärpan (Bokeh) du är ute efter.

Inkanyezi
2016-06-11 12:03
#2

Det beror väldigt mycket på vilket objektiv du har.

Om du bara har objektivet som följer med, finns inte stor möjlighet att få mycket oskärpa i bakgrunden.

Det som bestämmer om bakgrunden ska bli oskarp är flera faktorer, och det är inte någon särskild inställning, utan man måste förstå hur det fungerar. Det hänger på dels hur långt bort bakgrunden befinner sig i förhållande till huvudmotivet i bilden, det som ska bli skarpt. Därutöver har storleken på objektivets bländaröppning betydelse, och i viss mån brännvidden.

I korthet handlar det om:

  1. stort avstånd till bakgrunden, jämfört med avstånd till motivet
  2. relativt kort avstånd till huvudmotivet
  3. stor bländaröppning, dvs stor ingångspupill på objektivet
  4. helst ganska smal bildvinkel

Med det vanligaste kitobjektivet är längsta brännvidden 55 mm, och man har då en ljusstyrka på f/5,6. Det betyder att öppningen som släpper in ljus är 55 mm delat med 5,6 - dvs en centimeter stor.

Med en centimeters öppning på objektivet kan man få rejält oskarpt i bakgrunden om avståndet till motivet är ungefär en meter. Om avståndet är avsevärt större går det inte att få väldigt oskarp bakgrund. Det kan funka upp till ungefär två meter.

Så om du ska ta porträtt och vill ha så oskarpt som det går, se till att du är på ungefär en till två meters håll från den du fotograferar, och att bakgrunden är mycket längre bort. Hur mycket längre får du prova dig fram till, men den viktigaste biten är att du går så nära som möjligt med stor bländare.

Bländaren ställer du enklast in i läget A på kameran, då den ställs med en av rattarna. Du ställer in den på så lågt tal du kan. Åtta eller högre tal är små öppningar, du måste ställa på fem komma sex (eller ännu lägre tal om du zoomar ut från den längsta brännvidden).

Om du inte vill lära dig elementära tekniska saker om fotografi, kan du i stället välja ett läge på programratten som kallas "porträtt", zooma in så mycket du kan och gå nära. Porträttläget är ett stiliserat huvud på programratten (dam med hatt i profil).

Om du backar, dvs gör så att avståndet till motivet blir längre, kommer oskärpan i bakgrunden att minska, så den viktigaste faktorn, utöver att använda största öppningen på objektivet, är att gå tillräckligt nära.

[VSK]
2016-06-11 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fick ladda ned min bild från fejjan då jag hade kastat den i datorn (undrade vad det var för sort jag hade fotat).

Ts, blomman är förvisso fotad med makroobjektiv och liten bländare, men det jag ville visa är avståndet till objektet kontra avståndet från objektet till bakgrunden som är mkt längre. Hade stolen varit än längre bort så hade den blivit än mer oskarp. Lite så får du göra, precis som Inkanyezi sa (porträttfoto).

Inkanyezi
2016-06-11 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag ska skjuta till lite här, med något av bildbombning, som ganska väl visar hur pass oskarpt man kan få i bakgrunden, och vilka avstånd det kan handla om.

Den första bilden i min serie är tagen med som mest utzoomat, vilket med min kamera är 14 mm brännvidd, men det svarar ganska väl mot 18 mm på en cropkamera som Nikon D5100. Man kan alltså se det som hur det blir på knappt en halv meters avstånd med helt utzoomat och största öppningen (f/3,5).

Avståndet från orkidéknopparna till byggnaden i bakgrunden är knappt tjugo meter, och det ändrar sig inte genom den här serien bilder. Det jag ändrar när jag byter objektiv eller zoomar är avståndet till orkidén.

Inkanyezi
2016-06-11 13:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så en bild med 45 mm brännvidd f/5,6. Det är alltså så mycket inzoomat som det går med normalzoomen, och då blir det mindre bakgrund eftersom bildvinkeln är smalare. Jag har backat till ungefär en meters avstånd.

Lägg märke till gatlyktan på parkeringsplatsen, den som syns strax under den största av knopparna. Den finns med på alla bilderna, och den är ungefär femton meter bortom orkidén.

Inkanyezi
2016-06-11 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så sätter jag på 50 mm f/1,4 och backar en liten bit till.

Något som är ganska tydligt här är att den stora öppningen minskar skärpedjupet, så att inte hela orkidén ryms inom skärpan. Delar av blomman är oskarpa.

Gatlyktan syns nästan inte alls på den här bilden, men delar av byggnaden har fortfarande så stor kontrast att de syns, liksom balkongräcket och bilar.

Annons:
Inkanyezi
2016-06-11 13:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och nästa steg är 85 mm f/2,8. Då får jag backa en liten bit till för att få ungefär lika stora blomknoppar på bilden.

Gatlyktan syns mer på den här bilden än den med 50/1,4 men det är lite bättre skärpa på själva blomman.

Inkanyezi
2016-06-11 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så 135 mm f/2,5

Här har det mesta av byggnaden eliminerats genom att bildvinkeln är snävare, och gatlyktan finns med fortfarande, men knappast så att den stör. Jag har backat till ett par meter ifrån blomman, och skärpedjupet är bara en aning mindre än med åttiofemman.

Skärpedjupet är precis lika stort vid samma bländaröppning och avbildningsskala, oavsett brännvidd, så om man har lika stort ansikte vid porträtt och olika brännvidd, är skärpedjupet samma om bländarvärdet är samma, men det skiljer mycket på oskärpan i bakgrunden.

Inkanyezi
2016-06-11 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och slutligen 200 mm f/3,5

Här syns inte längre några detaljer i byggnaden, det är bara den rappade tegelväggen som har kommit med bakom orkidén. Gatlyktan finns fortfarande där någonstans, men den är svår att se, eftersom den är mycket oskarp, och det går inte att avgöra vad det är längre. Jag står ungefär två och en halv meter bort från fönstret med blomman när jag tar bilden.

[VSK]
2016-06-11 13:17
#10

2.8 (#/7) -är den med max bländare liksom #6?

Inkanyezi
2016-06-11 13:33
#11

Ja, jag har använt största öppningen på de objektiv jag har. Den enda som avviker markant från de andra i serien är 50/1,4 som har väldigt stor öppning i förhållande till brännvidden. Öppningen är 35,7 mm. Störst öppning har de två längsta telena, 135/2,5 (54 mm) och 200/3,5 (57 mm).

Jag tog bilderna nyss för att demonstrera hur en längre brännvidd, vilket innebär smalare bildvinkel, kan påverka bakgrundsoskärpan. Bildvinkeln har stor betydelse för hur oskarp bakgrunden kan bli, men också avståndet till bakgrunden från motivet. Det syns rätt tydligt med 50/1,4 att bildvinkeln har större betydelse än relativa öppningen för bakgrundsoskärpan. Visserligen ger f/1,4 väldigt litet skärpedjup, men bakgrundsoskärpan eliminerar inte störande detaljer.

Jag ser det som att bakgrunden typiskt bör vara tio gånger längre bort eller mer för att man ska få den utsuddad, och att bildvinkeln bör vara som med omkring hundra millimeter med en cropkamera och bländaröppningen åtminstone f/4. Till exempel makrogluggen på omkring hundra millimeter på full öppning eller nerbländad ett steg, och bakgrunden femton till tjugo meter bort ger rätt stor möjlighet att få en väl utslätad bakgrund.

För att man ska kunna ta det med normalzoomen och få bakgrunden att inte störa, bör man välja en bakgrund som redan från början är jämn. Om det är mycket detaljer kommer den att bli "risig" genom att normalzoomen har ganska ful bokeh med skarpa kanter. Det kan fungera med mycket grönt, som i en syrénberså, eller om man hittar en riktigt slät vägg utan detaljer som stör.

Ett annat sätt att få bakgrunden riktigt långt bort är att ta vid en kaj eller på en strand, med havet i bakgrunden eller åtminstone en fjärd. Ett större öppet fält kan också vara en bra och jämn bakgrund till normalzoomen, om man kan ta lite mer uppifrån, så att själva fältet blir bakgrund.

[VSK]
2016-06-11 14:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11

Borde inte då bild 7 endast ha dubbelt så snabb ISO som bild 8? -ja om kompensationen är densamma vill säga. 

Jag har lite problem med min skärm (4K) och får skala upp allt till minst 125% för att min syn skall se nåt alls, så jag kan bli lurad pga detta både när jag redigerar och tittar på bilder på nätet.

Nu vet jag inte vilket/vilka objektiv ts har tillgång till. Gissar starkt på 18-55 mm standardkit-objektiv.

En till bild (som jag visat på mina foton) och är taget med 55-300 mm och jag vill minnas bilden är tagen med 260 mm brännvidd (orkar inte kolla enskilt utan Exif visar efter publicering) och tittar man noga så ser man både vägrenslinjen samt en parkering i bakgrunden. Ja eller rättare sagt så ser man nog inte att de skall vara en parkering pga Bokeh. 

Ett till exempel till dig ts där man ser vad man få för bakgrundsoskärpa (Bokeh) med nästan max brännvidd och långt avstånd bakom objektet man fotar.

Bilden lite snabbt justerad i Photoshop (inget som ändrar Bokeh).

JazzBass
2016-06-12 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Då alla är i farten tänkte jag också lägga upp en gammal jämförelse jag gjorde för några år sedan, där man ser brännviddens inverkan:

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[VSK]
2016-06-12 11:51
#14

🙂👍

Inkanyezi
2016-06-12 13:18
#15

Det kan vara värt att nämna att det finns ett sätt till att få oskarp bakgrund.

Man kan lägga på det i efterhand i bildbehandlingen. De mer avancerade bildbehandlingsprogrammen har möjlighet att isolera huvudmotivet och lägga olika delar av bilden i olika lager. Då kan man lägga på oskärpa i bakgrunden på flera olika sätt. Om man är skicklig på bildbehandling kan man få det att se riktigt naturligt ut, också ifrån en helt skarp bild.

Om man inte har ett objektiv som kan ge den där krämiga oskärpan, kan det vara bästa sättet att få till bra bakgrundsoskärpa.

[VSK]
2016-06-12 17:58
#16

Sen finns det faktiskt de kameror där man kan lägga på oskärpa efter bilden är tagen, men det hjälper ju inte ts med dennes kamera.

Inkanyezi
2016-06-16 23:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag lägger till ännu en bild här, för att visa att med lång brännvidd, dvs smal bildvinkel, kan man få rejält oskarpt i bakgrunden också när man bländar ner rätt mycket.

Här är samma blomknoppar som förut, men nu har en av blommorna slagit ut, och jag har riktat kameran snett mot fönstret, så att jag slipper den blå byggnaden och i stället får lite av parken i bakgrunden. Det är alltså mest buskar och träd som bakgrund här, på ett avstånd av ungefär tjugo meter från blomman. Brännvidden är 135 mm, och jag har bländat ner till f/11 för att få lite större skärpedjup. Avståndet till blomman är drygt en meter. 

På så nära håll till blomman får jag väldigt mycket oskärpa i bakgrunden med det ganska långa teleobjektivet. 135 mm på µ4/3 svarar ungefär mot 200 mm på APS-C-formatet hos Nikon D5100.

Upp till toppen
Annons: