Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 832 ggr
Silver83
5/28/16, 11:12 PM

Nybörjarkamera

Jag har tänkt införskaffa en systemkamera, men behöver tips på vilken jag ska välja?

Har bara haft en vanlig liten digitalkamera innan. Tycker om att ta bilder, men tycker inte att digitalkameran "räcker till" eller hur man nu ska uttrycka sig. Tar ganska mycket bilder normalt sett, mest djur, natur och byggnader. Några enstaka människor smyger väl sig in här och där också, men det är de tre första kategorierna som jag kommer lägga tiden på. 

Har fått tips om Nikon D3200 (visserligen av en person som inte heller är så insatt i det hela, men som tycker den funkar bra för ungefär samma ändamål som jag tänkt ha min kamera till). Är den något att ha? Bra för "nybörjare"?

Tips mottages tacksamt :)

Annons:
JazzBass
5/30/16, 10:27 AM
#1

Gå gärna in i en kamerabutik och känn på alternativen som finns. Idag är inte alla systemkameror stora klumpar (spegelreflexkameror, DSLR's), utan det finns många små kameror med utbytbara objektiv som ger precis lika bra bildkvalitet. 

Det mest avgörande för bildkvaliteten är bildsensorns storlek. Sensorn är alltså den del i kameran som fångar ljuset som blir till en bild. En vanlig förmånlig kompaktkamera har ofta en sensor i storleksklassen 5x7 millimeter (bredd gånger höjd). En vanlig systemkamera har ofta en sensor som är ca 15x23 mm. Denna sensorstorlek brukar kallas aps-c. Den har alltså ca 10 gånger större area, fångar 10 gånger mer ljus och ger 10 gånger bättre bildkvalitet än kompaktkameran, så där grovt räknat. Nu finns det stora skillnader mellan olika sensorer också, men det mest avgörande är sensorns storlek, åtminstone så länge man jämför kameramodeller som är ungefär lika gamla. Tekniken har gått framåt med stormsteg de senaste 15 åren.

Det finns en mellanstor sensormodell som kallas 1" (vilket inte har nånting med en tum att göra utan den är ca 9x13mm), som ger en bildkvalitet ungefär mitt emellan en vanlig kompakt och en normal systemkamera. Det finns flera fina kompaktkameror med sån här sensor, och jag vill påstå att de räcker väldigt långt, speciellt om kamerans objektiv är ljusstarkt, vilket nästan aldrig ett vanligt kitobjektiv till en systemkamera (typ Nikon D3200 eller Canon D100) är. 

Inom storleksklassen micro four thirds (μ4/3), med ca 13x17mm sensor, finns det många fina och moderna kameror, och kvaliteten är väldigt långt jämförbar med aps-c-sensorformatet. Olympus använder mest detta format i sina spegellösa systemkameror.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Scully
6/2/16, 9:30 PM
#2

3200 var min första kamera, måste säga att det är en oerhört trevlig kamera och bra nybörjarkamera, så nu har min dotter fått "ärva" den. Skulle rekommendera 18-105 objektiv istället för standard 18-55. Då klarar du de flesta lägen i vardagen. Men säger som JazzBass, gå in på några butiker och kläm å känn. det är viktigt hur du upplever reglagen och kameran i handen. Lycka till

Silver83
6/3/16, 1:35 PM
#3

Tack för hjälpen. Ska kika runt lite och se vad som passar mig bäst :)

Upp till toppen
Annons: