Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 2315 ggr
Moalinn
2016-05-21 01:28

(H) Porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Porträtt är och har aldrig varit min starka sida. Har aldrig velat jobba med porträttfoto och  därför har jag aldrig heller brytt mig om att träna på det. Men nu kom mina systrar till mig och bad mig fotografera deras barn, vilket jag såklart gick med på. Vissa bilder blev bättre än andra men rent generellt inser jag att jag inte har någon som helst aning om vad jag sysslar med. Ska antagligen ut och fotografera dem igen snart (iallafall de minsta) och behöver veta vad jag kan förbättra till nästa gång, och vad jag ska tänka på.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
2016-05-21 01:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Han står kanske inte så bra på bilden men bortse från det. De är ganska duktiga på att stå bra, det är bara jag som inte lyckas fånga deras rörelser med slutartiden jag valde (som sagt, det gick inte jättebra när jag tänkte). 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Bagtjesen
2016-05-30 12:00
#2

Tycker det är bra bilder överlag - att de bryter lite mot ansiktenas / kepsarnas riktning  kontra var man brukar ha den "tomma" delen av bilden. D v s att båda kropparna är vända åt vänster men du har mer tom yta till höger. Tycker dock inte att det stör alls, framförallt inte i #0, för där är det suddigare till höger i rikting mot kameran. Tycker jag var spännande vinkel och utnyttjande av var skärpedjupet ligger! Det som är lite sämre tycker jag är att ansiktena, i båda fallen, fast mest i #0, är lite för 'utslätade' för lite struktur i. Det ser lite artificiellt blekt ut, utslätat (i avsaknad av bättre ord för det).


Moalinn
2016-08-12 22:51
#3

Väldigt segt svar, men nu ska jag ut och fotografera barnen igen så tar emot all kritik jag kan få. Funderar på varför de ser så "utslätat" ut i ansiktet, kan det ha med ljuset att göra? Stod i en tunnel med stark sol utanför. Tyckte ljuset såg bra ut vid fototillfället. Kanske är jag som har redigerat konstigt? Det är svårt när man inte har någon bra skärm för redigering, antingen blir de alldeles för ljusa eller för mörka. Måste lägga in bilderna i mobilen för att kunna få en realistisk uppfattning över hur bilderna faktiskt ser ut 😐

Så även kropparna ska vara riktade mot kameran, eller att huvudet är riktat i samma riktning som kroppen? Det har jag aldrig ens tänkt på men nu när du säger det ser det faktiskt lite konstigt ut.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2016-08-18 23:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Går mot sajtens regler, men ser det bättre ut?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: