Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1141 ggr
tlover
2016-05-18 15:44

Bra bakgrunder till foton?

Jag skulle vilja ha bra bakgrunder för mina foton på te (främst). Jag har tyvärr inget bra ställe i huset förutom möjligen kökssoffan och fototältet men kökssoffan ska inte följa med då vi snart ska flytta och fototältet är väl bra men lite tråkigt i längden (bakom alla tegrejer).

Det måste vara litet och enkelt att förvara då vi ska flytta till en liten tvåa med både barn och två företag och gärna lite så att man kan variera lite.

Jag funderar på att göra en träplatta som jag behandlar med vinegroom (har ingen aning om hur det stavas men man får solblekt grå färg) men det kommer nog vara jobbigt att få till.

Tips? Vad använder du?

l'm back

Annons:
Gronstedt
2016-05-18 15:50
#1

När jag höll  på med sådant hade jag några bitar tunn filt i lämpliga  färger. De var enkla att drapera liggande eller på en stående skiva eller i eleganta bukter och bulor med snygga skuggor och man kan lätt ta dem med sig. Lätt också att variera sig med färger och komplettera med matchande detaljer. Funkar förstås bara för ganska små saker.

tlover
2016-05-18 15:53
#2

Jag har tidigare använt tyg (sjalar) men dessa hade veck och liknande som inte blev så snyggt men med en filt så kanske det blir bättre. Jag får kolla upp det 🙂

l'm back

Gronstedt
2016-05-18 16:11
#3

Detta var tunn men relativt  styv filt från Panduro, så den var lätt att ordna i mjuka eller skarpa veck efter önskemål.

tlover
2016-05-18 23:08
#4

#3 Något liknande denna? Dom var mindre än vad jag tänkte, kanske det blir för litet 🤔 kan man få se en bild hur foton ser ut med det?

Jag säger för övrigt inte nej till fler tips 🙂 man kan ju ibland vilja ha olika "känsla" eller vad man kan kalla det.

edit: Har hittat filt som metervara, det blir nog bättre

l'm back

Rosino
2016-05-19 19:57
#5

Vaxduk? Finns ju i många olika färger och mönster, också träimitationer. Bra då det inte fastnar damm som på tyg.

[Majbot]
2016-05-20 00:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vinylbakgrunder! Finns att få tag på i mindre och större storlekar. Bifogar exempel taget med en billigare variant av vinyl 😃

Annons:
Mysisa
2016-05-20 07:45
#7

Jag använder oftast olika filtar, lakan eller andra tyger. Har köpt stora sammets liknande tyger i olika färger enbart för att använda som fotobakrund.
Har även ett par tyglådor från IKEA som används lite då och då

minavitas.wix.com/kennel

tlover
2016-05-20 08:41
#8

Någon som har någon bra idé på lite fastare grejer som det kan stå på? (likt min träskiva fast enklare)

l'm back

Mysisa
2016-05-20 08:59
#9

Har du nåt bildexempel på vad du ungefär är ute efter?

minavitas.wix.com/kennel

tlover
2016-05-20 09:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Typ detta fast större (det är en lite svepaskbricka som jag ärvt) och gärna utan kant (kanten syns på andra bilder på samma)

l'm back

Inkanyezi
2016-05-20 09:34
#11

Jag har ju hängt rätt länge på den här sajten vid det här laget, och jag tänker på en av våra deltagare som genomgick en helt otrolig utveckling i sitt fotograferande sedan hon började fråga om råd på sajten.

Det är skogstossan jag tänker på, och hon har verkligen visat fantasi när det gäller bakgrunder och använt en otrolig kreativitet för att framställa sina motiv på riktigt läckert sätt. Jag tror att du kan få en del idéer om du tittar igenom det hon har presenterat på sajten genom att söka på skogstossan i forumet.

Det är två saker som är i stort sett genomgående på hennes bilder, där den mest framträdande är ljuset, det mycket sparsamma ljuset, från ett fönster. Ett modellerande ljus som verkligen gör att man ser formen. Det andra är att hon arbetar med kort skärpedjup, stor bländaröppning. Hon skaffade ett 50 mm objektiv med stor ljusstyrka för att ta sina bilder, och därigenom kan hon med hjälp av skärpan tillsammans med ljus och kontrast få oss att fästa blicken på det hon vill visa med bilden.

I många av bilderna finns rekvisita som hon har hittat på second hand, som Myrorna eller loppmarknader, och hennes val av underlag och bakgrunder är i de allra flesta fall välkomponerade. Jag tror att det finns mycket inspiration att hämta i hennes bilder, en del av dem är nästan magiska. Jag lägger några länkar här, men det finns mycket mer. Använd sökfunktionen i forumet med skogstossan som sökbegrepp, så hittar du mängder.

http://foto.ifokus.se/discussions/51ee61888e0e742450002123-choklad-och-dulce-de-lechecupcakes

http://foto.ifokus.se/discussions/51cfe06cce12c414dc01891a-one-bowl-vanilla-blueberry-cupcakes

http://foto.ifokus.se/discussions/51322404d3b4fd1a3b004b14-choklad-och-bjornbarlikortarta

http://foto.ifokus.se/discussions/51730d93ce12c429b2002607-cupcakes

tlover
2016-05-20 09:46
#12

#11 Tack för tipset ska kolla in skogstossan

l'm back

tlover
2016-05-20 09:57
#13

 #11 Dessa tyckte jag om, jag är nog svag för trä helt enkelt. Jag får kolla på second hand när jag flyttat (vi ska bara ta en släpvagn så jag måste vara återhållsam med vad jag skaffar innan flytten).

Alla skogstossans bilder var jättefina däremot men de med trä bakom talade mest till mig

l'm back

Annons:
Inkanyezi
2016-05-20 10:10
#14

Skogstossan startade en egen rörelse där hon gör tårtor, Lina Veber Cake, och du kan säkert hitta en del intressant i hennes facebookflöde:
https://www.facebook.com/linavebercake/

Och alldeles självklart menar jag det som just inspiration. Din egen stil måste du ju utveckla själv för att få fram just det du vill ha. Jag tror att te har en otroligt stor potential. Det är nog bara fantasin som sätter gränsen. Jag tänker mig att man kan göra arrangemang, dukningar, teceremoniuppstälningar, och att man belyser dem så att det blir bilder som fångar blicken, bilder som blir intressanta att titta på, kanske där man kan hitta nya detaljer varje gång man ser dem.

Skifferskivan är kanske en idé för mindre detaljer?
http://linavebercake.se/julkampanj/

Carrosh
2016-05-21 11:31
#15

Jag brukar använda tyg (kläder, tygbitar, lakan/örngott osv.) eller olika sorters papper oftast. Har du några fina boxar som är stora nog kan de funka bra också. :) Dukar och vaxdukar osv. kan ju också vara ett alternativ, som jag såg att andra tipsat om.

Utomhus kan man hitta en del spännande också, t.ex. ett bord eller bänk eller kanske en rutschkana (kan bli intressanta effekter med det blanka silvriga).

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tlover
2016-05-21 17:46
#16

#15 Ute är ju bäst egentligen men jag tycker det kan uppfattas som ohygiensikt när det gäller te.

När jag fotar min mans läderhantverk så är det i princip alltid ute som jag fotar just för att bakgrunder osv blir bättre (tex de bilder som är längre ner i denna tråd)

Det tråkiga med tyg är att det tar ju en evighet att ställa upp (stryka m.m.)

#14 Jag har faktiskt en skifferskiva hemma så jag får testa med det någon gång 🙂

Jag ska fota massa yerba maté grejer snart, kanske ska jag testa då 🙂

l'm back

Inkanyezi
2016-05-21 18:03
#17

Något i stil med min skrivordsbakgrund alltså.
http://foto.ifokus.se/discussions/542a6b32ce12c45c4301640e-min-skrivbordsbakgrund

Jag har ju under en tid för länge sedan druckit mate nästan varje dag, men det är rätt längesen nu, och jag har den mer som en dekoration. 

Den där sidan från en datorlåda har jag använt ofta till produktbilder, och den är ju väldigt neutral, så den funkar till allt, men den skulle lätt kunna bli tråkig.

tlover
2016-05-21 18:47
#18

#17 ja fast kalebassen jag säljer är inte lika fancy utan bara en vanlig kalebass. Jag tar ju bilder med vit bakgrund men jag vill kunna ha extrabilder, som jag kan ha på tex Facebook. Jag vill också börja ha med bilder på provsmakningar och föreläsningar. Jag tror att kalebassen och bombillan passar med svart iallafall om det inte är så mycket svart så skifferskivan tror jag passar.

l'm back

ru4real
2016-06-02 16:42
#19

Bygg en enkel träram, där du kan spänna fast tyger med en enkel klämma i hörnen. Enkelt att glömma undan, enkelt att reglera "veckighet" genom att spänna tyget hårdare eller lösare. Ett par enkla fötter t ramen så den kan stå för egen hand. Kanske göra den stor och med gångjärn i mitten så den kan vikas ihop?

Upp till toppen
Annons: