Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1272 ggr
Wellcraft
5/15/16, 12:58 PM

Logga?

Jag ska börja sätta logga på mina foton jag lägger ut, är trött på att se dem spridas på nätet.
I vilket fall.
Hur sätter man smidigast logga på sina foton? Jag använder liksom gimp och picasa, det går inte att sätta logga eller liknande särskilt smidigt.
Vad gör en om man har över hundra bilder?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Inkanyezi
5/15/16, 1:31 PM
#1

Med Gimp är det struntenkelt att sätta en logga, och du kan göra en som kan placeras var du än vill ha den, i den storlek du önskar. Fortfarande får du så klart lov att sätta in den i varje bild för sig om du vill ha kontroll över var den placeras i bilden, medan det enklare kanske är att göra den som en vattenstämpel och lägga den mitt i bilden så att den misspryder och ingen vill stjäla din bild.

Grunden är att först göra en logga, som du gör med transparent bakgrund i format som tillåter transparens. Sedan kan du överlagra den på vilken bild som helst. Om du söker på "logga" i forumet och också på andra håll på nätet kan du säkert få en del tips.

Om du exempelvis vill använda din signatur, handskriven, kan du skanna eller fotografera den och sedan göra om bilden till .png med transparent bakgrund och svart text. Den kan du sedan kopiera in, kanske helst i ett lager, så att du har bilden tillgänglig både med och utan logga, utan att behöva spara den på mer än ett ställe.

En annan variant är att aldrig spara bilder med loggan, utan lägga in den enbart på bilder som du lägger på nätet.

Men kanske viktigare än loggan är att se till att det finns Metadata som säger vems bilden är och hur det går att nå dig. Du bör lära dig använda en metadataeditor för att själv skriva in Metadata i bilder som du lägger upp.

Upp till toppen
Annons: