Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 739 ggr
taylor__lambert
2016-05-07 22:37

Vet inte vad för utrustning jag ska ha

Som rubriken lyder vet jag inte vad för utrustning jag ska ha.

Har en Canon Eos 1200D som jag älskar otroligt mycket, men jag vill kunna ta bättre bilder, jag vill kunna zooma in mer än vad jag kan just nu. Vet inte vad jag ska köpa, antar att det är ett sk objektiv? Vet inte vad för objektiv jag har i dagsläget.

Just nu kommer jag in okej i zoomet, men jag vill kunna komma närmare!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
JazzBass
2016-05-08 09:50
#1

Ja, det är objektivet som är den begränsande faktorn.

Ser du på ditt objektiv, står det troligtvis 18-55mm på det. Siffrorna berättar vilka brännvidder som zoomobjektivet täcker. 18mm motsvarar på din kamera en moderat vidvinkel, alltså fullt utzoomat, så du får med så mycket som möjligt. Skruvar du zoomen till andra ändläget hamnar du på 55mm, som är ett kort tele. Motsatsen till vidvinkel kallas alltså tele.

Slutsatsen du kan dra av ovanstående är alltså att du behöver ett objektiv med längre brännvidder för att kunna zooma in mera. Du kan till exempel välja följande:

  • En telezoom, typ 55-250mm, helst med bildstabilisator (kallas IS hos Canon). Med en sån kompletterar du alltså ditt nuvarande objektiv, i och med att det fortsätter där ditt nuvarande 18-55mm objektiv slutar.
  • En superzoom, t.ex. 18-200mm, som även täcker in brännviddsomfånget du har i din nuvarande normalzoom så det blir mer eller mindre överflödigt. Det är fördelaktigt om man vill slippa byta objektiv, men innebär eventuellt lite andra kompromisser. En skild telezoom ger oftast bättre bildkvalitet, men den skillnaden behöver man sällan bry sig så mycket om, speciellt inte om man inte riktigt är hemma med de tekniska detaljerna.

Prova gärna demontera objektivet så ser du lite hur objektivet och kameran fungerar / är uppbyggda. Tryck in en knapp på sidan av objektivet och skruva det motsols så lossnar det. Kolla in spegeln i kamerahuset så förstår du dig mer på hur sökaren fungerar och knäpp en bild (som du skulle ta en selfie) med objektivet borttaget så ser du vad som händer i kamerahuset när du tar bilden. Kolla också in i objektivet bakifrån sett. Där borde du se ett ganska litet hål. Det du ser är minsta bländaren på objektivet. Om du rör på en spak på bajonettfästet så ska bländarens storlek bli större. Bländaren styr du via kamerahuset. Den ställer ljusinsläppet och på samma gång skärpedjupet; de går hand i hand. Stor bländare (litet f/tal) ger stort ljusinsläpp och kort skärpedjup, och vice versa. Hur stor bländare man kan ställa in beror helt och hållet på objektivet, och det är en helt annan historia. Värt dock att tänka på om du ska skaffa ett till objektiv. Hög ljusstyrka (stora bländartal) och långa brännvidder i kombination är dock bland det dyraste man kan tänka sig i kameraväg. Ska du inte fota rörliga motiv i mörka miljöer är nog ett vanligt 55-250mm objektiv med bländare f/4-5,6 och stabilisator fullt tillräckligt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mysisa
2016-05-08 21:14
#2

#1 Måste bara säga att din förklaring på de olika objektiven är jätte bra. Jag tänkte rekommendera TS att börja med att köpa ett nytt objektiv men är så pass oteknisk att jag inte kunde förklara varför eller vilket objektiv som förmodligen skulle passa. Så jag valde att vara tyst.

minavitas.wix.com/kennel

taylor__lambert
2016-05-09 02:44
#3

väldigt tydligt förklarat i #1 nu ska jag bara försöka ta in allt i huvudet… Men ett telezoom, den kopplar man alltså ihop md det objektiv jag har redan nu? Jag fotar en hel del natur och djur, nu mera fotar jag också hundtävlingar så det är ju mer action i. Sen ska jag börja i en fotoklass nästa termin så då kommer det bli mycket blandat

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Inkanyezi
2016-05-09 06:56
#4

Nej, du kopplar inte ihop någonting med objektivet du har nu.

Kameran du har är en systemkamera. 

Innebörden av system här är att man kan använda olika objektiv. Man kan byta, genom att plocka av det som sitter där och sätta dit ett annat. Tillsammans med flera olika objektiv utgör kameran ett system.

Så du kan skaffa fler objektiv än det du har, och när du säger att du vill "komma närmare" menar du antagligen inte att du ska komma närmre, utan att det som du fotograferar ska bli större på bilden. Att du tycker att du inte kan zooma in så mycket som du skulle vilja.

Det finns också objektiv för att verkligen komma närmre, så att man kan fotografera väldigt små saker på mycket nära håll. Insekter till exempel, eller annat som är smått. 

Men om du vill ta bilder av mera medelstora saker på bekvämt avstånd, som till exempel en hund som springer och är en bit bort, då kan ett teleobjektiv, ett objektiv som har längre brännvidd, vara det du vill ha. Det är vad JazzBass har föreslagit. Det finns flera olika alternativ. JazzBass nämnde två.

taylor__lambert
2016-05-09 09:09
#5

Jabdet var väl lite ordförståelse problem för min del hahah. Men då fattar jag. Vad brukar ett sånt objektiv kosta då ca? Så jag vet hur mycket jag ska spara

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

JazzBass
2016-05-09 09:49
#6

Kolla t.ex. här:

http://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=3&subMONTH=3&subMF=999&objtype=373&sortera=utpris

Jag skulle dock rekommendera att avstå från de två billigaste, och hellre välja nåt i 3000-7000 kronorsklassen. Helst med stabilisator.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: