Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1878 ggr
Mysisa
2016-05-06 19:49

(M) Barn och hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fottade min dotter lite idag och fastnade för den här bilden men är inte riktigt nöjd. Vad hade jag kunnat gjort bättre?

Kameran är en Canon 7D objektivet ett sigma 70-200
Iställningar: f2.8, 1/2000 ISO 100

Jag har ökat kontrasten lite

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Inkanyezi
2016-05-21 11:19
#1

Jag vilade på hanen när jag såg bilden, eftersom jag inte ville strö salt i såren när du ändå säger att du inte är riktigt nöjd med bilden. Men eftersom du frågar är det ju rimligt att du får åtminstone något svar, kanske ett svar som kan leda dig mot att se potentialen bättre, så att du därigenom kan bli mer nöjd.

Jag skulle inte heller vara nöjd, så där är vi nog helt eniga. Jag tror att det därifrån inte blir någon sågning av dig som vare sig människa eller fotograf att peka på svagheterna och tala om vad de beror på. Idén med det är att du ska kunna leva med svagheterna i din utrustning och kanske bättre se möjligheterna till att ta sådana bilder som du vill göra.

Därför kommer jag inte att ta upp några positiva drag i bildkritiken utöver att jag tycker att vinkeln är finurligt vald, och att färgskalan i flickans klädsel, liksom hundens intresse för något helt annat, är element som fungerar bra bildmässigt. Det skulle ha kunnat bli bra, om bakgrunden hade funkat som bakgrund.

Dessvärre är det bakgrunden som splittrar blicken, genom att den är färgglad och väldigt rörig. Färgerna finns ju där, så enda sättet att undvika det, utöver att helt enkelt redigera bort och tona ner den, vore att välja en helt annan bakgrund. Alltså att välja att fotografera på ett annat ställe.

En del av rörigheten i bakgrunden beror på objektivet, och egentligen finns nästan inga objektiv som är riktigt bra i det avseendet. Bokeh är ett japanskt ord som vi brukar använda för bakgrundsoskärpa, och oftast talar vi då om kvalitén hos oskärpan i bakgrunden. Hurdan bokeh ett objektiv visar upp beror på dess korrigering för sfärisk aberration, och det är väldigt få objektiv som kan ge riktigt snygg bakgrundsoskärpa när bakgrunden är detaljrik.

Lösningen på det problemet är för de flesta av oss att välja bakgrund för att inte drabbas negativt av den egenskapen hos objektivet. Stor öppning ger mycket bokeh, men snygg bokeh kan man bara få om objektivet har en viss optisk defekt. Om objektivet har samma defekt men omvänt blir bakgrunden ännu risigare, och om objektivet är extremt välkorrigerat, perfekt, blir det inte riktigt snyggt ändå.

Vi måste alltså lära oss leva med problemet, om vi inte skaffar just ett sådant objektiv som kan ge den där snygga krämiga bakgrundsoskärpan.

Så för alla tillfällen när man vill få sitt huvudmotiv att stå ut skarpt mot en bakgrund som närmast försvinner i oskärpa, gäller det att bakgrunden redan från början är ganska jämn och framför allt att den inte innehåller några linjer eller skarpa ljusfläckar.

Mysisa
2016-05-21 18:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Tack, nu slog du huvudet på spiken om vad jag var missnöjd med. Kunde inte sätta fingret på det själv.

Nu är bilden redigerad och blev lite bättre men jag är ändå inte helt nöjd.

Vad för objektiv bör jag använda för att få den bästa bokehn?

minavitas.wix.com/kennel

Inkanyezi
2016-05-21 18:17
#3

Jag är inte helt säker på det, men Canon 85/1,8 har ganska bra bokeh. Det är nog ändå inte tillräckligt när man har en så pass skiftande bakgrund som i den här bilden. jag funderade rätt mycket över lyktstolpen, om den i själva verket är en fackverksstolpe, så att den är dubbel sedd från den här vinkeln. Övriga objekt visar ju inte så tydliga dubbellinjer. Att stolpen lutar stör också, och det beror alldeles självklart på att stolpen faktiskt lutar. Träden, särskilt granen bakom lär ju stå rakt, och byggnaderna lutar ju inte.

Om du gör ett sök på Canon EF 85/1.8 bokeh och tittar på bilderna i webbsöket, kan du kanske få en uppfattning om vad objektivet kan ge. Jag vet att Pellepiano använder det en hel del, och han har gjort många fina bilder med det.

Det finns en bildpool på Flickr: https://www.flickr.com/groups/canon85mm/pool/

Jag lutar åt att om man inte har en Sony FF-kamera och Minoltaobjektivet där man kan ratta in vilken bokeh man vill ha, är det kanske bäst att välja en dimmig morgon när man ska ta såna bilder.

Inkanyezi
2016-05-21 18:31
#4

En glugg som kanske skulle passa är Petzval 58 Bokeh Control Art 

Likt minoltaobjektivet med bokeh-kontroll kan man ställa in bokeh, men jag har inte sett så mycket av det, så du får leta bilder tagna med det för att få en uppfattning om hur väl det kan fungera.

Mysisa
2016-05-21 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bytte nu till ett Samyang 85 mm. Det var det närmaste jag hade hemma så det fick duga för tillfället.
Vilken skillnad på bokeh måste jag säga. Lite väl svårarbetat objektiv för min smak men jag lär mig kanske tillslut.
Men jag noterade att vad jag än gör så ligger bländaren på f00. Ska det vara så?

Valde en rörig bakgrund med flit för test bilden

minavitas.wix.com/kennel

Inkanyezi
2016-05-21 19:39
#6

Eftersom det är ett helt manuellt objektiv utan bländarkoppling, så visar det inga bländare för elektroniken i kameran och då står det noll i Exif. Den ska kunna chippas för att visa rätt på brännvidden, men tydligen visar den 50 mm. 

Den har faktiskt verkligen otroligt fin bokeh, så du behöver inte leta efter något annat objektiv om du vill ta bilder med rejält suddig bakgrund.

Annons:
Mysisa
2016-05-21 20:15
#7

#6
Aha ok det förklarar saken. Går det på nåt sätt att veta vilken bländare som används? Jag köper inte riktigt att det verkligen är noll på alla bilder.
Att brännvidden visar fel stör jag mig inte lika mycket på faktiskt men det skulle ju vara trevligt om det visar rätt om jag går tillbaka i tiden och inte minns vilket objektiv som använts till just det fotot.

Vad kul att du säger det, jag har försökt att exprimentera med andra objektiv för att få till en bra bokeh men inte riktigt fått till det som jag vill ha det. Att 85mm har bra potential är jätte kul att höra. Bara jag som behöver lära mig att arbeta med det för att få bilderna som jag vill ha dom.

minavitas.wix.com/kennel

Inkanyezi
2016-05-21 20:27
#8

Nej, jag tror inte att man kan se vilken bländare man använde annat än om man antecknar det när man tar bilden och sedan skriver in det i Exif.

Att det står 50 mm beror antagligen på att det är chippat med ett chip som helt enkelt visar den brännvidden. Det spelar ju ingen roll på Canon, eftersom den inte har stabilisering med sensorn, men skulle vara mindre bra på en Sony eller Pentax.

Om man vill ändra i Exif är Phil Harvey's exiftool det mest flexibla programmet, men det finns grafiska gränssnitt som är enklare att använda, till exempel PhotoME. Där kan man skriva in rätt brännvidd och bländare i råfil eller jpeg, så att man kan se den senare när man har glömt vad man hade för bländare eller objektiv.

Där kan du också ändra så att det inte står att bilden tillhör Daniel, men det ska gå att göra direkt i kameran genom att ställa in ägare.

Mysisa
2016-05-21 22:55
#9

Bländaren står på 0 i kameran vad jag än gör så det är svårt att skriva in annat.

Att brännvidden inte stämmer stör mig som sagt inte jätte mycket.

Brännvidden kannjag ändra i Exif eftersom jag vet brännvidden. Blänfaren vet jag inte vad den ligger på så den kan jag inte ändra.

Attbilden tillhör Daniel spelar mindre roll då han är min sambo och vi är ändå på g att köpa varsin egen kamera istället för att dela

minavitas.wix.com/kennel

Inkanyezi
2016-05-21 22:58
#10

Finns det inte en ring på objektivet som kan ställas in på värdena för bländare? Bakom den röda ringen, närmast kamerahuset.

Stegen ska vara 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16

Värdet du ställer in där är bländaröppningen.

Jag antog att du tog den sista bilden på full öppning.

Upp till toppen
Annons: