Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1079 ggr
[ℳℴℴsℯƴ]
5/3/16, 10:35 AM

Minolta X-700

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

För ett tag sedan fick jag tag i en jättefin Minolta X-700 (analog) kamera. Tyvärr har jag ingen i min närhet som jag kan fråga om detta så vänder mig till er. 

Jag har en manual till kameran och flera böcker om analog fotografering, men undrar om ni vet och kan rekommendera vilken typ av film som skulle passa denna kamera för en nybörjare? Det framgår tyvärr inte av det material jag har. Jag är ofta utomhus sena eftermiddagar och fotograferar landskap och natur.

Annons:
Inkanyezi
5/3/16, 10:57 AM
#1

Filmen som passar heter 135, och kallas allmänt småbildsfilm.

http://www.brunosbildverkstad.se/c/fotografisk-film/135-film-smabildsformat/

[ℳℴℴsℯƴ]
5/3/16, 11:08 AM
#2

#1 Tack snälla för svar.

Inkanyezi
5/3/16, 11:37 AM
#3

Eftersom det är den ljusa årstiden kan det vara onödigt att använda väldigt hög känslighet på filmen, så ISO 200 räcker gott.

För svartvitt föredrar jag Ilford FP4, men det finns en hel del att välja på.

JazzBass
5/3/16, 11:59 AM
#4

Grattis till kameran! Ser riktigt fin ut och bra objektiv har du också till den. 🙂

Om du fotar landskap och natur i färg så kanske en rulle Fujifilm Velvia 50 eller 100 skulle vara något för dig? Den ger starka mättade färger, och är speciellt lämplig för naturmotiv sommartid och höst. Velvian är dock ganska dyr. En avsevärt billigare diafilm jag gillar är Agfa CT Precisa, men jag har inte koll på om den fortfarande går att få tag i. Det gick den åtminstone ännu för nåt år sedan. Diafilm har den fördelen över andra filmtyper (speciellt färgnegativ) att den är relativt lätt att digitalisera genom avfotografering, men man måste skicka in rullen för framkallning. Det är väldigt få som har kunskapen och utrustningen för att framkalla ens negativ färgfilm själv, och dia är ännu knepigare har jag förstått. 

Svartvitt är däremot både lätt och relativt förmånligt att framkalla själv, med till exempel Rodinal (eller Adonal som det heter numera) som framkallare, som är dryg, billig och håller länge. Framkallningsutrustning får man lätt tag på billigt (jag köpte en del grejor av Inkanyezi för nåt år sedan, som kommit till användning), och det är inte alls lika kinkigt med temperaturer och liknande. Det finns flera trevliga filmer på iso 25-100 som ger fin bildkvalitet, t.ex. Fujifilm Acros 100, Ilford PanF 50, ADOX CHS 25 och min favorit, Rollei RPX 25, men med låg känslighet krävs oftast stativ, speciellt vid gryning och skymning då jag gillar att fotografera. Problemet med filmer med högre känslighet, typ iso 400, är att de är lite för gryniga speciellt på småbildsformatet, vilket sällan är önskvärt för naturbilder fulla med små detaljer. De passar bättre för gatufoto och porträtt. På mellanformat (allt mellan 645 och 6x9 brukar räknas dit) stör dock grynigheten avsevärt mindre eftersom grynen blir mycket mindre sett till hela bildytan, och då funkar det bättre med högre isotal även för naturbilder. Lågisofilmer är betydligt mindre gryniga och man får fram fina detaljer bättre.

Här är en bild tagen för ungefär ett år sedan på ADOX CHS 25 småbildsfilm, en kväll efter solnedgången: 
https://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/21727650050/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
5/3/16, 3:09 PM
#5

Ilford XP2 är annars en rolig film. Det är en svart/vit film som framkallas i vanligt C-41 färglaboratorium. Om man vill testa på s/v fotografering men inte kan framkalla den s/v filmen så är detta ett vettigt alternativ.

Upp till toppen
Annons: