Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1724 ggr
Mysisa
4/26/16, 3:52 PM

(M) valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte få till en snygg bokeh, vet inte hur bra det gick. Nästa försök blir i ett större rum, vad mer behöver jag ändra på?

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
MagArne
4/27/16, 12:36 PM
#1

Bokeh i bakgrunden är det inget fel på men vill du inte att valpen ska vara skarp?
Jag ser ingen EXIF-information på din bild så jag vet inte hur den är tagen.

Möjligt att du är för nära valpen och objektivets närgräns inte räcker till. Alternativt flytta valpen längre ifrån bakgrunden och kör med en mindre bländare för att få längre skärpedjup.

Inkanyezi
4/27/16, 1:39 PM
#2

Nja, mindre bländare lär inte funka, eftersom du har gjort en mask för bokeh, och då måste du använda största bländaren, och det är masken som avgör vilken reell bländaröppning det handlar om.

Det händer när man använder en sådan mask att AF-systemet störs, så man kan behöva kolla skärpan på annat sätt än genom sökaren. Om man har en kamera med direktvisning kan man ställa manuellt på bildskärmen eller använda AF med kontrastmätning.

Sedan gäller det så klart att hunden inte rör sig när man  tar bilden, och att man håller kameran på samma avstånd sedan skärpan har ställts in.

Så det enda jag kan föreslå att ändra är att vara mer noga med skärpan på valpen, förutom att kanske ljussätta så att man ser valpen bättre.

Mysisa
4/27/16, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack så mycket :)
Kameran är en canon 7D hade ett 70 mm objektiv.
Inställningarna hade jag på f/2.8, 1/20, ISO 200

Även om bokehn blev bra så vill jag så klart ha  en bättre helhet :)
Jag är för nära valpen, kom inte längre bort då köket inte räckte till så det blir till att byta rum och göra om.

Tog en till bild på hela kullen sär jag lyckades bättre med skärpan så jag blev mer nöjd med valparna men mindre nöjd med bokehn.

minavitas.wix.com/kennel

[Majbot]
4/27/16, 7:20 PM
#4

För att undvika rörelseoskärpa behöver du hamna på närmre 1/200s om inte mer. Antar att du har tagit med en längre slutartid för att du har haft det mörkt 🙂

Mysisa
4/27/16, 8:00 PM
#5

#4
tack, jag har verkligen noll koll på vad jag gör o inte gör, på andra bilden låg jag på 1/13s och tycker att jag lyckades bättre. Men det kanske bara var tur.
Ja, enda belysningen jag hade vid de här bilderna var dagsljuset från köksföntret

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: