Annons:
Etikettövrigt
Läst 2138 ggr
Eliinn
2016-04-24 20:28

Printat ut min bild utan min tillåtelse?

Har fått reda på att en kille har printat ut min bild på en skylt med sitt "företags"namn, namn, mejladress och telefonnummer på sin lokaldörr utan min tillåtelse.

Bilden har jag postat i ett forum på facebook en gång i tiden.

Vad är det som gäller? Får han utan min tillåtelse göra detta?

Vet att facebook har tillstånd att göra vad dem vill med bilder som laddas upp men vad gäller här?

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Sindri
2016-04-24 20:42
#1

Skicka en faktura. Det finns speciella sidor med bilder som man får använda fritt, men har du inte lagt upp den där så får ingen använda den.

Beroende på hur stort företaget är kan priset variera mellan 2.500:-  till 10.000:-.
Säker på att han inte använt den i andra sammanhang? Du borde först och främst ta dig dit och fota skylten, anonymt förstås.

På fakturan skriver du t ex "Arvode för användande av foto så-och-så för marknadsföring".  "Betalning emotses till konto XXXXXX inom 30 dagar.  Efter detta datum beräknas dröjsmålsränta med XX% samt extra faktureringsavgift."
Bifoga gärna en kopia på fotot på skylten så han fattar att det inte är nån idé att neka.

Du behöver inte lägga på moms eftersom du skriver som privatperson. Har du inte andra inkomster från liknande behöver du inte deklarera för det heller. Det finns något som går under "hobbyverksamhet", jag vet tyvärr inte var beloppsgränsen går, men det är i alla fall under 10.000:-.

Eliinn
2016-04-24 20:53
#2

Är inte säker om han har ett registrerat företag eller om det bara är en hobbyverksamhet han driver. Troligen inte ett registrerat företag.  
Det är iallafall på en dörr till en lokal där han troligen bedriver nån form av försäljning/odling av akvariefisk.
En vän till mig la upp en bild på dörren på facebook nyligen, det var så jag upptäckte detta (vännen hade ingen aning om att jag tagit bilden)
Så bildbevis har jag redan.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2016-04-24 20:57
#3

kikade på allabolag.se och med all säkerhet så har han ett registrerat företag (f-skatt)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

oddahviing
2016-04-24 21:10
#4

Gör som Sindri säger. Det är till och med olagligt att bruka andras bilder över internet, spelar ingen roll vad de används till. Antingen tar han ner bilden eller betalar dig för den.

'-Headlights on the highway-'

Eliinn
2016-04-24 21:15
#5

Jag har skickat iväg ett meddelande till honom men väntar fortfarande på ett svar.

Kul att någon gillar bilden och hade han frågat hade det inte vart omöjligt att han hade fått använda bilden men nu är det bara tråkigt och fult gjort.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Sindri
2016-04-24 22:13
#6

Skicka en faktura i alla fall, annars tycker han att han bara kan ta ner bilden och så har inget hänt. Det här är så himla vanligt och bör inte bara få "glida förbi". Några tusenlappar är ingenting för honom.

Sen har du sålt din första bild. Det är väl bra?

Annons:
Eliinn
2016-04-24 22:19
#7

om jag skickar en faktura, innebär det då att han får använda den hur han vill om han betalar fakturan alltså ? dvs jag säljer alltså bilden då ?

och hur ska jag veta vilken summa jag ska kräva ? vad rimligt?

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Inkanyezi
2016-04-24 22:36
#8

Du kan fakturera den användning som han hittills har gjort och dessutom förbjuda honom att använda bilden i fortsättningen. Inget problem, han har inte tillstånd att använda bilden, och en faktura för det han har gjort ger honom inte rätt att fortsätta använda bilden.

Du kan behöva hjälp att skriva fakturan. Bildombudsmannen Staffan Teste AB kan hjälpa dig med legaliteterna mot betalning.

Carrosh
2016-04-24 22:37
#9

#7 Nej, fakturan är just för att han satt upp den på dörren. Vill han använda den till annat får han köpa den igen. Man köper alltså rättigheten att använda en bild för varje användning man gör, inte rättigheten att använda den fritt till vad man vill.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Sindri
2016-04-24 22:59
#10

Jag tycker inte du skall lägga osäkra fordringar på en konsult. Antar att du inte säljer bilder i vanliga fall.

Skall se om jag kan göra en mall och om iFokus låter den bli formaterad.
(Har du nångång beställt nåt på nätet bör du ha sett en faktura och kan relatera lite till vad jag skriver)

------------------------------------------------------------------------------------------------------

XXstad den 24 april 2016                                                 YYYYYY AB
                                                                                                           Att: Fisk Akvariesson
                                                                                                           W-gatan 37
                                                                                                           111 11  Astad

Arvode för användande av bild "Fiskar.xxxx" för dörrskylt till firmalokal.
Annan användning av bilden är inte tillåten såvida inte överenskommits.

                                                                                                        Kronor                 5.000:-

Emotser betalning inom 30 dagar till HAHA-banken bankkonto nr ZZZZ ZZZZZZ.
kontoinnehavare Elin DDDD.
Vid dröjsmål debiteras ränta med 10% från förfallodagen. Eventuella inkassokostnader kan tillkomma.

Innehar A-skattsedel

Elin DDDD
Ggatan XX
222 22  Qstad

Eventuella frågor besvaras via xxx@hotmail.com

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svårare än så är det inte. Du behöver inte lämna ditt telnr om du inte vill. Du är inte momspliktig och behöver inte skriva något om moms.
Förhoppningsvis  skäms han och betalar illa kvickt.

Eliinn
2016-04-24 23:28
#11

#10 sambon vet hur man gör en faktura så ha kan hjälpa mig med det. Men tack för tipsen! :) Du tycker att 5000 kr är en rimlig summa att kräva? Tack för snabb och bra hjälp allihopa! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Jalking
2016-04-25 08:52
#12

Jag skulle nog akta mig för att använda kompisens bild som bevis, i varje fall utan att skaffa tillstånd från kompisen att använda fotot i juridisk process. Du vill ju inte göra samma fadäs som akvariekillen…

Jag får uppfattningen om att bildanvändaren har ett litet hobbyföretag med låg omsättning och en vinst som kanske bara räcker till att få hobbyn att gå runt.  Mitt tips angående faktura är att sätta ett lågt pris, kanske bara några hundralappar, och sen erbjuda dig att fota fiskar och akvarietillbehör för annonser och reklamblad i framtiden för ett vettigt pris.

Kameratrollet
2016-04-25 21:24
#13

http://kameratrollet.se/2015/12/04/publicering-av-bild-pris/ Att bara feta på med en faktura på 5000 kr utan någon vidare grund gör bara att motparten kanske går till tingsrätt.

Annons:
Eliinn
2016-04-26 22:10
#14

Jaa nej jag har tänkt på det jag med…
Funderat om jag ska kräva runt 2000 eller mindre… mest för att visa att det han gjorde inte är okej och inte för att jag ska tjäna nå pengar.
Hade det vart en utav mina sämre bilder hade jag kanske inte brytt mig så mycket men nu är det en bild som jag anser är min bästa på just det motivet så är inte så jätteglad att han använt den utan min tillåtelse. Dessutom hade jag eventuellt tänkt använda just den bilden i samma syfte som honom om jag startade en liknande verksamhet i framtiden….
Han har ännu inte svarat mig och jag vill vänta lite och se vad han har att säga och beroende på hans svar så tänker jag avgöra mina krav efter de…
Är han inte villig att ta bort min bild så kan han förvänta sig en faktura!
Är han däremot trevlig och ber om stor ursäkt över att han inte hade stenkoll på upphovsrätten så kanske jag är snällare…

Jag tycker dock att en person som har ett företag borde va bättre påläst vad som gäller så att man slipper sånna här  otrevliga överraskningar…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2016-04-27 20:41
#15

Fick svar från killen med skylten, enligt honom har han anlitat en reklamfirma som fixat bilden och skylten åt honom…. Han påstår att dem tagit bilden från webben.

Vilket i mina ögon är ännu värre då en stor reklamfirma som det är borde ha stenkoll på vad som gäller enligt upphovsrätten och det gör det hela väldigt pinsamt!… 

Sambon jobbar inom samma bransch så han skakar bara på huvudet när han hör detta…

Har fått kontaktuppgifter på företaget så dem kan förvänta sig ett mindre kul samtal rätt snart…

Har dubbelkollat var jag laddat upp bilden och den ligger uppladdad på facebook och här på iFokus.

Jag misstänker att dem tagit den från iFokus då min bild dyker upp om man bildsöker på google (bilden som dyker upp ligger på ifokus)

Jag antar att upphovsrätten gäller oavsett vart man snor en bild (med undantag från gratis bilder hemsidor) men jag har ändå vart i kontakt med iFokus om det finns något kryphål…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Inkanyezi
2016-04-27 21:25
#16

Det finns inget kryphål. Om de tar en bild de inte har rätt till, så är det ett brott mot Upphovsrättslagen.

Eliinn
2016-04-27 21:45
#17

som jag misstänkte och var rätt säker på .. men jag blir väldigt fundersamt till varför ett stort väletablerat reklamföretag gjort den stora tabben ? …

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Inkanyezi
2016-04-27 21:56
#18

Är det ett stort väletablerat reklamföretag finns ju goda utsikter att få en rejäl ersättning för din bild. I det läget skulle jag inte tveka att anlita Bildombudsmannen Staffan Teste AB.

Det kan också vara bra att få dokumentation från den som de har sålt bilden till, alltså där du upptäckte den. Han bör ju ha någon form av kvitto i sin bokföring, och han har ju inte rätt att använda bilden om du inte ger honom tillstånd. Att köpa en olovligt kopierad bild, när man vet att det är olovligt, är häleri, så han lär inte hindra dig från att söka din rätt om du behandlar honom lagom försiktigt.

Men den som säljer stöldgods bör inte komma undan.

Du nämnde att bilden finns här på iFokus. Vilken bild är det?

Eliinn
2016-04-27 22:12
#19

Jag har inte uttryckt mig otrevligt till killen som har skylten så tycker ju att han inte har nån rätt att va otrevlig tillbaka och hjälpa mig om det skulle behövas.

En del tycker att jag tar det för allvarligt och bara ska va glad över att nån gillar min bild men jag känner inte alls för att detta bara ska låtas va, speciellt inte nu när det visar sig vara ett relativt stort reklamföretag som borde ha koll på lagar. 

 

Kan ladda upp bilden här i tråden ?

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2016-04-27 22:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Jalking
2016-04-27 22:24
#21

Fint foto.
Jag föreslog tidigare att du skulle lägga kravet lågt mot killen, men nu är läget ett helt annat. Nu tycker jag du kan försöka få ut ordentligt med pengar från reklambyrån.

Inkanyezi
2016-04-27 22:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Bilden har lagts upp första gången till iFokus i en tävling för tre år sedan:
#30 av: Eliinn  2013-04-12 23:32

Den stora bilden finns bara på en plats i databasen, och den innehåller Exif.

Jag gjorde en skärmdump från Exif Viewer, och alla Metadata fick inte plats på skärmen, men det är definitivt tillräckligt för att visa att du äger bilden.

Den är tagen med en Nikon  Coolpix S620 och märkligt nog saknas tidpunkt när den är tagen i dina Metadata. Det är möjligt att det är programmet PicMonkey som har tagit bort klockslaget, eller att det inte är inställt i kameran. Det finns alltså inte Datum och klockslag i Metadata, men om du har originalbilden, innan den kördes i PicMonkey kan det finnas lite annorlunda Metadata.

Om du fortfarande har samma kamera kvar kan det vara bra att med en annan bild visa att den här är tagen med din kamera.

Det här är ett av de få fall där jag ser det motiverat att ta hjälp av Bildombudsmannen Staffan Teste AB. Han lär gå hårt fram med det där reklamföretaget, om din historia visar sig stämma i sin helhet.

Eliinn
2016-04-27 23:03
#23

oj, är nog mer än vad jag hade hittat.

Jag har kvar den kameran och eventuellt ligger orginalbilden kvar i kameran. självklart är jag nog ganska säker på att jag även har orginalbilden utan redigeringen sparad på en hårddisk. Har även bilder som togs samtidigt, detta är bara en utav flera andra nästan likadana bilder som togs vid samma tillfälle. Så även så kan jag ju styrka, samma fisk, samma bakgrund.

Du tycker att det lönar sig  att ta hjälp av bildombudsmannen med tanke på att han tar betalt för att hjälpa? Vet inte alls vad sånt kan dra iväg på…  (självklart förstår jag ju att han måste ta betalt)

Tack så jättemycket för all hjälp! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Inkanyezi
2016-04-27 23:28
#24

Jag brukar inte rekommendera Staffan Teste, men om det är ett större företag i reklambranschen som har gjort det här är det en tänkbar väg att gå. Det är stor sannolikhet att du kommer att tjäna en bra slant på det. 

Jag gillar honom inte, ser honom mer som en belastning, men just sånt här kan han vara mycket bra till. Men det gäller att du har ett bra bevismaterial, som exempelvis dokumentation på att någon har köpt bilden av företaget, liksom att det är den bilden, och att du har den ursprungliga bilden.

Bilden i kameran, och den obehandlade bilden i datorn kan ha lite mer data som är bra att ha med för att påvisa precis när den är tagen, möjligen också med vilken kamera. En del kameror lägger in sitt serienummer också, men det fanns inte här. Eftersom bilden har redigerats i PicMonkey är den ju ändrad, och det kan hända att vissa data har tagits bort.

Eliinn
2016-04-28 14:49
#25

Jaha, då blev det pajkastning av det hela istället….

Reklamföretaget hävdar att killen antingen kommit in med bilden på en USB-sticka eller visat på en dator på webben och pekat att "det är den här bilden jag vill ha" hur det riktigt gick till minns dem inte.
Dessutom hävdar dem att killen inte ens betalat skylten trots att dem skicka kravbrev…

Ringer upp killen igen och han säger att han bara gått in på reklamföretaget utan någon bild, sagt att han vill ha en skylt med en bild på en malawiciklid.
Den anställda på reklamföretaget påstår sig inte ha något bild på just en malawiciklid men säger att han löser detta.
Han påstår även att han visst betalat skylten.
Han säger också att han kan ta bort skylten om jag vill.

suck…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Jalking
2016-04-28 14:59
#26

Det finns säkert juridiskt reglerat vem av dem som är den ansvarige, men jag vet inte. Får du reda på vem, så skicka din faktura dit så får de inblandade sen bråka om vem som ska kräva pengar av vem.
Rent förnuftsmässigt tycker jag att reklambyrån ska känna till såna här saker men att akvariekillen kanske inte kan förväntas göra det.

Eliinn
2016-04-28 15:20
#27

Jag tycker ju att det låter väldigt misstänktsam från företaget att säga att dem inte minns om en kille kom in med bilden på en usb-sticka eller om fiskkillen pekat ut den på internet. 
Visst kan man inte komma ihåg alla kunder men är det så att fiskkillen pekat ut bilden på internet så är det väl ändå den anställde vid reklamföretagets skyldighet att säga att man inte har rätt att bara peka ut en bild sådär på internet och välja.
Låter väldigt oprofessionellt i mina ögon…

Tänkte ringa och prata med den anställde som fixade skylten imorn. Har bara pratat med VDn som visserligen hade kollat upp med sina anställda.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Kameratrollet
2016-04-29 08:22
#28

Det är den som publicerar som är ansvarig, oavsett hur personen fått tag i bilden. Hamburgarbarfallet jag har med i länken ovan är just ett sådant fall.

Kameratrollet
2016-04-29 08:24
#29

Gör det enkelt för dig, mejla företaget för att få dokumentation, skriv att du vill ha 800 kr ex moms för bild, 800 för upphovsrättsbrott och 800 kr för utelämnande av namn. Du kan fakturera via frilansfinans.se så kan man fortfarande fakturera utan moms om man vill göra det enkelt för sig. Eller så kan man göra som Sindri skrev angående momsen.

Så här har jag skrivit tidigare:

Utöver att bilderna skyndsamt skall tas ned begär jag:

800 kr ex moms per bild och 100% påslag för bildstöld, d.v.s. 4800 kr ex moms för de fyra bilderna.

Jag begär även 800 kr ex moms för utelämnande av namn. Totalt 5600 kr ex moms.

Detta ligger i linje med det tingsrätt tidigare dömt efter, t.ex. Stockholms tingsrätt FT 5600-13 och Lunds tingsrätt FT 1046-14, d.v.s. skäligt.

Jag kan skicka dom 5600-13 till dig om du har lust så kan du alltid bifoga den i mejlet. Bara skriv med din mejl så skickar jag den.

tlover
2016-05-07 23:29
#30

Angående skatten som du ev skulle kunna få betala så skattar man från första kronan i vinst. Men då jag gissar att du betalat för både kamera, objektiv, fotoprogram etc de senaste fem åren så att du kan dra av det från det lilla i sammanhanget du får från detta att du ändå inte behöver skatta.

(dvs har du köpt och har kvitto på en kamera för 8000:- så måste du fått in mer än 8000:- för att behöva skatta).

http://foretagande.ifokus.se/articles/55cf4e3ece12c42c27000753-hobbyverksamhet?discussions-1

Extremt dåligt gjort av de som stal bilden från dig förresten, hoppas det löser sig på något sätt.

l'm back

Eliinn
2016-05-08 14:38
#31

Fotot är tagen med en digitalkamera som inte har nå jättevärde direkt så …
Kvittot finns såklart inte kvar då kameran är rätt gammal, bilden har några år på nacken.
Jag har inte räknat med att få ut nån större summa pengar från det här utan jag vill mest få ut en summa för principens skull, för att visa det dem gjort är fel…

Det har ju visat sig blivit pajkastning och skyltkillen som först var schysst och sa att han kunde ta ner skylten har helt plötsligt ändrat attityd och påstår sig dragit in sin advokat och påstår att hans advokat vill ha papper på att jag äger bilden osv … och det genast påstår han…
Jag har legat lite lågt och känner att jag har ingen som helst skyldighet att skicka nånting till honom än så länge..
Dessutom tror jag inte det minsta att han dragit in en advokat utan förmodligen vill han bara skrämma mig…

För en stund tänkte jag att killen verkade schysst och om det visade sig att reklamföretaget var dem skyldiga så funderade jag på att låta honom ha kvar bilden… men nu ska han banne mig inte få ha kvar den känner jag…

Allt ligger lite på is just nu då jag jobbat så mycket och inte riktigt haft nån ork att ta det vidare. Men jag känner att jag nog vill ta det vidare och möjligen blanda in bildombudsmannen.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Inkanyezi
2016-05-08 14:48
#32

Om du har andra bilder tagna med kameran ungefär samtidigt, så räcker det för att bevisa att bilden är din. Bilder som har filnummer intill, och som visar ungefär samma typ av Metadata.

Eliinn
2016-05-08 17:33
#33

Det har jag :) Man brukar inte lyckas på första försöket när det kommer till att fota  fiskar så ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Inkanyezi
2016-05-08 18:12
#34

Om du skulle ha sådan tur att du har bilden närmast före och den närmast efter är det ett klart bevis som håller i domstol för att bilden är din.

Annons:
Sindri
2016-05-08 18:31
#35

Dags att tuffa ill dig lite mot "fiskkillen".

Skicka ingenting till honom, men berätta att du har fler bilder med samma motiv tagna före och efter den aktuella bilden och att det är en lätt sak för dig att bevisa i domstol att bilden är din. Borde får vilken advokat som helst att dra öronen åt sig.

Skriv att det vore tråkigt att behöva ta det så långt som till domstol, och att det kommer att blir dyrt för killen, för han lär få betala rättegångskostnaderna, om det går så långt.

Martin
2016-05-10 09:12
#36

Helt klart har någon här gjort fel, men jag slås ändå av hur första reaktionen hos många är "skicka en faktura".

Var tog den mänskliga kontakten vägen? Att ringa och berätta "jag har sett det här och det här och undrar hur du har tänkt?".

Jag tror att det i en majoritet av de gångerna löser sig och jag vet ett fall där företaget själv sade att de missat i sina rutiner och erbjöd sig att betala för bilden - en summa på några tusen som dessutom var högre än vad min vän hade tänkt begära. Dessutom som goodwill kom de överens om att beställa nya tjänster för lika mycket. Idag har de ett etablerat samarbete och min vän gör regelbundet jobb till dem. Det kunde såklart blivit samma utveckling om de bara fått en faktura också. Men, det kunde också blivit en annan utsaga.

I detta fallet, där han som många ville fakturera direkt påstår att han har beställt ett jobb så hade ju fakturan dessutom hamnat fel. Har svårt att se att det skulle kunna bli brottslighet av det men i en värld av bluffakturor och annat så hade det kunnat hamna i en situation där upphovsrättsinnehavaren till bilden som fakturerar någon felaktigt polisanmäls. Långsökt och skulle nog aldrig nå rätten, men skall man fakturera någon utan att prata med denne så skulle i vart fall jag rekommendera att ha torrt på fötterna, vem som har gjort vad.

mvh Martin

Eliinn
2016-05-10 19:19
#37

#36 I det här fallet så har jag haft en trevlig ton till både skyltkillen och till VDn till reklamföretaget.

Jag har aldrig nämnt till skyltkillen att jag tänkt ta detta vidare och skicka en faktura. Jag förklarade hur situationen var , att jag upptäckt att han tagit min bild och att jag blivit besviken. Han förklarade ju då att det är reklamföretaget som fixat bilden åt honom. varpå jag sa att jag inte ville skylla på någon än utan ville ha rätsida på detta.

Likadant körde jag med reklamföretaget.

Fick bra respons från båda parterna.

Men tyvärr har min respekt för skyltkillen ändrats när han en dag senare mejlar mig med en otrevlig ton och påstår sig pratat med sin advokat och vill ha papper på att det är min bild, och det genast.

Nästa dag får jag ett liknande mejl då jag inte svarat på hans första.

Jag tror inte han är helt oskyldig i det här heller…

Hade han bara tagit ner skylten och det visade sig vara reklamföretagets fel, eller att han gjort ett stort misstag så var jag faktiskt i tanken att låta honom ha kvar bilden och skylten.. men jag har ändrat åsikt nu när han beter sig som han gör tyvärr.  

Men jag förstår din poäng…

Min första reaktion var att ringa och skälla ut honom och skicka en faktura på en gång i princip men jag bestämde mig för att först ta reda på fakta… 

Men sen tycker jag även som andra att sånt här tyvärr glider förbi för lätt och att folk behöver lära sig vad som gäller innan man smäller upp något.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Martin
2016-05-11 22:50
#38

#37 Hoppas du inte uppfattade det som att jag syftade på dig, syftade på de första råden du fick i tråden.

Om man som du börjat på det sättet utan att bara skicka en faktura rakt av så har man ju i mitt tyckte gjort rätt och då kan man efterhand skruva till situationen om det inte hjälpt med det inledande.

mvh Martin

Vanja
2016-05-12 09:21
#39

Jag tycker att du ska anmäla fiskkillen, du har rätt till ersättning och det är inte okej att komma undan med att sno någon annans bild.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Sindri
2016-05-12 09:23
#40

Det är ju en jättebra bild, och anta att du för flera år sedan sålt den till en bildbyrå. Oj, oj, vad et hade blivit dyrt för den killen då!!!

Eliinn
2016-05-12 16:29
#41

#38 nejdå :) därför jag skrev "men jag förstår din poäng" kanske blev lite otydligt :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Eliinn
2016-06-05 19:31
#42

Nu har jag iallafall vart i kontakt med denna "skyltkille" och vart tydlig med att det han gjort är fel men självklart fortsatt att inte va otrevlig..

Har talat om att jag tänker skicka en faktura med skälig summa och hänvisat till domar från liknande fall i tingsrätten som kameratrollet skickat till mig (Tack!)

Han nekar som vanligt och menar på att det är reklamföretagets fel och att det är dem som ska ha fakturan och att han då inte tänker betala nån faktura.

Men jag skulle gärna vilja ha hjälp med vad ni tycker är en skälig summa?

Mina tankar är att sätta en lägre summa än vad som dömts i tingsrätten… Trots allt så handlar det här inte om att jag ska tjäna en massa pengar på det utan mer för att visa att han gjort fel och dels för att han inte vart så vidare tillmötesgående tillslut visade det sig.  Vill helst inte ta detta till tingsrätten  (även fast min kille mer än gärna tar det till tingsrätten om det ska va på det viset säger han) och därför är kanske en lägre summa rimligare? 

Men å andra sidan så verkar det som att killen inte tänker betala oavsett…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Sindri
2016-06-05 20:20
#43

Jag tycker som jag skrev ovan i #10;  5 000:-.

Kom ihåg det där med dröjsmålsränta.

Upp till toppen
Annons: