Annons:
Etikettövrigt
Läst 1050 ggr
sarapettersson98
2016-04-22 16:30

Canon 55-250mm till Canon eos 6D

Jag har nu införskaffat mig en ny kamera en Canon eos 6D. Problemet är att på objektivguiden.se står det att Canon 55-250mm inte går och använda till 6D. Men kan man köpa någon mellanring eller något så det går och använda den till min 6D?

Annons:
denstore
2016-04-22 16:46
#1

Njae, du kommer kanske att kunna montera det om du skaffar någon form av mellanring, men det objektivet ska inte användas på fullformatssensor. Dels så kommer bara en liten del av sensorn att "belysas", och dels så är fattningen djupare på objektivet, så det finns risk att det slår i något viktigt inne i huset. Låt bli att försöka använda det. Skaffa ett annat objektiv som är avsett för fullformatskameror.

sarapettersson98
2016-04-22 16:51
#2

Men hur är det med Canon 50mm 1.8 stm? Hittade ingen info om det på objektivguiden.se. Går det och använda på Canon eos 6D?

Inkanyezi
2016-04-22 17:20
#3

Det ska gå att använda teleobjektivet om det kan monteras, men bildcirkeln är mindre än för fullformat. Om objektivet inte går alls, dvs skjuter in för långt, kan man inte montera det. Det finns ingen adapter. 

50 mm är ett normalobjektiv för fullformat, så det ska funka utan problem.

Objektiv typ EF-S skjuter i flertalet fall för långt in i kamerahuset för att kunna monteras i en EF-fattning. Jag vet inte om det gäller just det som du har.

Om man monterar ett objektiv som skjuter in för långt, vilket är möjligt med en del främmande objektiv i adapter, kan FF-kamerans spegel slå i objektivet och både kamera och objektiv kan skadas. 

Och det som är avgörande är om det står EF eller EF-S på objektivet. Alla med bara EF kan användas.

sarapettersson98
2016-04-22 20:39
#4

Tusen tack för hjälpen!! :D

Upp till toppen
Annons: