Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 701 ggr
perk
2016-04-22 13:31

Hjälp med scanner

Nu tar nog åldern ut sin rätt (igen)😞 känns som hjärnsläpp, eller bara vanlig demens kanske.

Har scannat några svartvita negativ som jag gjort så många gånger tidigare. Nu helt plötsligt kan jag inte beskära dem i dem i elements, för då blir bilden helt pixlig och obrukbar.

Antar att det är någon inställning som ändrat sig🤔.

Har ändrat på Upplösning men utan att få ordning på det.

Får testa att vila huvudet en stund, och se om det kan uppgraderas på något vis så tankeverksamheten kan återkomma till någorlunda normal nivå.

Någon som kan tipsa om vad jag ska göra.🙂

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
Inkanyezi
2016-04-22 14:20
#1

Jag tycker att det där med att vila huvudet kan vara bra.

Men beskärning gör inte en bild mer pixlig än den var innan. Alldeles självklart får en beskuren bild mindre pixeltäthet, dvs "större pixlar" än en som inte är beskuren, men om det är någonting extremt, som att man klipper bort bara en liten kant och hela bilden blir pixlig, då har man nog gjort något annat än beskurit.

"Upplösning" är en utskriftsinställning som inte har med bilden att göra, utan bara påverkar hur den skrivs ut. Så upplösningen kan stå på vad som helst, det ska ändå vara samma bild, och det har inget med pixlighet på skärmvisning att göra.

Digitalbilden har ju en storlek i pixlar på bredd och höjd, och den saknar DPI, som är upplösningen man kan ställa in i Elements och som påverkar den utskrivna bildens storlek och Upplösning

Beskärning tar bara bort delar av bilden, så att det blir färre pixlar kvar, men de ändras inte om programmet inte gör någonting heltokigt.

Om programmet strular och inte gör vad det ska, kan den enklaste lösningen vara att helt enkelt använda ett annat program. När jag hade Elements brukade jag använda Irfanview för enkla åtgärder, eftersom det jobbade fortare och kunde en del saker som Elements 3.0 inte kunde - exempelvis vända en bild rätt utan att spara om med ny jpegkomprimering. Numera använder jag mest Gimp för att göra ändringar i jpegbilder.

JazzBass
2016-04-22 14:20
#2

Att ändra upplösningsvärde ändrar praktiskt taget nästan ingenting. Vad har bilderna du vill beskära för dimensioner i pixlar mätt?

Observera att olika förstoringsgrader ser olika skarpa ut i photoshop, så det kan löna sig att zooma till exempelvis 25 eller 50% visning för att se hur skärpan är. Vid udda tal ser det åtminstone i min gamla version av photoshop elements för jävligt ut.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2016-04-22 14:43
#3

Jag glömde så klart det där med "check the usual suspects".

Det kan inte vara så att du har råkat skanna i lägre Upplösning?

perk
2016-04-22 14:55
#4

Bilderna är 6800 x 4512 i pixeldimension och Upplösning 4800 pixlar/tum.

Jag använde den högsta upplösningen på scannern.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

perk
2016-04-22 15:04
#5

Får tacka för hjälpen för nu blir det som jag vill ha det, fattar ju inte varför😞

Brukar ha ingen begränsning ifylld då jag beskär i elements, när jag valde det så fungerade det. Troligen har jag haft det på något mindre bildmått kanske☝️

Några dagars grubblande är över🤦‍♂️

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Upp till toppen
Annons: