Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 2281 ggr
Mysisa
2016-04-20 23:44

(N) Hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag är ny här men har alltid haft ett brinnande foto intresse. Tyvärr fattar jag inte vad jag håller på med när jag fotograferar. Skulle uppskatta lite kritik.
Jag har fotat med en Canon  7D objektivet är Sigma 17-50mm 

Inställningar , f/3.5, 1/40 sec,  ISO 400

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
ru4real
2016-04-21 00:28
#1

En bild hade ju underlättat :)

Mysisa
2016-04-21 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har lagt ut 2 bilder i TS men provar att ta dom en och en eftersom dom tydligen inte syns :)
Nr 1

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
2016-04-21 00:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nr 2

minavitas.wix.com/kennel

JazzBass
2016-04-21 08:58
#4

Hej och välkommen! 🙂

Helt trevliga bilder du lagt upp. Vad gäller första bilden så stör det lite att det kommit med lite av baksidan av en säng i övre högra kanten, och kanske en annan kameravinkel och komposition hade gjort den intressantare. Men färg och ljus är riktigt bra. Den andra bilden gillar jag dock mer. Det enda jag har att anmärka på är att du kunde ha siktat lite mer åt höger för att få med hela örat. På andra sidan är det ju en hel del tomrum som inte skulle behövt komma med (du kan säkert beskära bort en del av det om du vill). Möjligtvis hade du kunnat använda en lite mindre bländare för att också få den större hunden skarp.

(slut på bildkritiken)

Reagerade på det här som du skrev: Tyvärr fattar jag inte vad jag håller på med när jag fotograferar. 

Är det teorin du inte förstår dig på? I så fall är det ju relativt enkelt åtgärdat. Det finns mängder av sajter på nätet där all teori och lite till finns förklarat, och det är nånting som jag varmt rekommenderar att man läser sig in på. Annars kommer man aldrig fatta vad man håller på med, och därmed aldrig få kontroll över sina bilder. Det är i grund och botten inga svåra saker. Vad gäller själva exponeringen så rekommenderar jag att du sitter en god stund och leker med den här kamerasimulatorn: 

http://www.kamerasimulator.se/

Prova också kryssa i rutan för länkad slutare och bländare, och se hur den ena ändrar när du justerar den andra medan bilden hålls exakt lika ljus. Det är det här det långt handlar om  - att balansera de tre olika parametrarna bländare, slutartid och isotal, för att man ska få en bild med rätt ljushet. Kameran kan göra det här automatiskt, men då får du nöja dig med det skärpedjup, den brusmängd och den slutartid som kameran väljer åt dig. Därför är det mycket bra att lära sig styra dessa parametrar själv:

- Bländaren styr "farten" på ljusinsläppet och skärpedjupet. Lägre bländartal betyder större bländarhål och kortare skärpedjup och vice versa. Observera att en dubblering av bländartalet (t.ex. f/4 till f/8) ger en dubblering av skärpedjupet men fyra gånger långsammare ljusinsläpp, så man måste ha fyrdubbelt längre slutartid eller isotal (eller en kombination) för att kompensera.

- Slutartiden styr hur länge sensorn (eller filmen) exponeras för ljus. Längre slutartid ger mer totalt ljusinsläpp vilket är bra för bildkvaliteten på teoretisk nivå, men man får också mer rörelseoskärpa om man fotar rörliga motiv, eller mer skakoskärpa om man fotar för hand. Ju längre brännvidd man använder (ju mer man zoomat in) ju större risk för skakoskärpa.

- Isotalet styr bildkvaliteten. Högre iso ger mer brus och sämre bildkvalitet, lägst iso ger bäst kvalitet. Men det är långt ifrån alltid möjligt att fota med lågt iso, eftersom slutartiden ofta skulle bli alltför lång för att ge en skarp bild även med största möjliga bländare (lägsta tal). Därför behöver man ofta använda högre isotal, speciellt om man inte fotar i studio eller i dagsljus, för att få till bilderna som man vill. Dagens systemkameror ger väldigt bra kvalitet också på ganska höga isotal jämfört med tidigare, så det brukar inte vara nåt problem att gå upp till 1600 och över vid behov. 

Långt inlägg det här, men hoppas det här hjälper dig framåt lite grann. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mysisa
2016-04-21 10:27
#5

Tack för kritiken, jag har inte ens lagt märke till att jag hade kapat örat på hunden. Helt ärligt var inte tanken att hon skulle vara med på bilden men hon hade så fint uttryck så hon fick stanna.

Tack för fotoskolan också. Tror att jag blev lite klokare iaf. Nu ska det testfotograferas för att se om jag tog till mig något 😃

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: