Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 3081 ggr
Ylva-Li
4/5/16, 3:57 PM

Provocerande bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag håller på med ett fotoprojekt detta år. Oj, vad jag tagit mig vatten över huvudet! Haha! Min mail formligen bombaderas av folk som vill vara med. Det är verkligen jätteroligt. 
Som mamma så upprörs man av folk som hatar oss som väljer att amma offentligt. Så jag provocerar. Just nu håller jag på med fineart bilder i studio. Men det kommer fler delar. :D

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Skorpion76
4/5/16, 4:09 PM
#1

Den mamma som väljer att amma offentligt blottar sina bröst och jag förstår att det väcker upprörda känslor.  De kvinnor som väljer att amma offentligt  viker upp hela blusen eller tröjan så att hela bröstet syns och det väcker förstås reaktioner. På dina bilder står kvinnan till och med naken och ammar.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

vallhund
4/5/16, 4:27 PM
#2

#1 Du får skilja på att amma offentligt o konst. De flesta kvinnor som ammar offentligt vräker inte ut hela sina bröst till allmän beskådan.

Väldigt vackra bilder TS!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Skorpion76
4/5/16, 4:37 PM
#3

Lyssna på det här då! Här får du bevis på att det inte bara är jag som tycker så här!
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/352857?programid=3117


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
4/5/16, 4:44 PM
#4

#0 bra gjort ts. Och bra bilder. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
4/5/16, 4:55 PM
#5

Vilka oerhört vackra bilder. Jag älskar bilden på kvinnan med glasögon. Hur någon kan ogilla att kvinnors kroppar används till något så naturligt som att skapa ett liv och hålla det hälsosamt är helt bortom vad jag kan förstå. Bra jobbat av dig, TS!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maria
4/5/16, 4:58 PM
#6

Fina bilder.

Jag gillar också bilden på tatuerade mamman och pappan. Det ligger i tiden😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
vallhund
4/5/16, 7:14 PM
#7

#3 Varför så hätsk ton? Har du själv lyssnat på programmet? Var knappast någon som var så anti som du verkar vara.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

JazzBass
4/5/16, 8:13 PM
#8

Vackra bilder! 👍

Jag blir mest upprörd över att folk faktiskt kan bli upprörda över att kvinnor matar sina bebisar offentligt. Bebisar behöver mat väldigt ofta, och bröstmjölken är den allra bästa - och oftast den enda - maten de små får. Samtidigt som de ammas tillfredsställs bebisarnas behov av närhet och kontakt till modern. Vad är det att bli upprörd över? Det är märkligt nog mer socialt accepterat med väldiga urringningar som visar mer av brösten än en ammande mamma gör. Det senare är dessutom så avsexualiserat som nånting kan vara, det förstnämnda snarare motsatsen.

Så ärligt talat fattar jag inte vad som är provocerande i de här bilderna. Jag ser inte heller nån av bilderna i det här albumet på Flickr med bilder på en indianstam i Panama som det minsta provocerande, trots att det innehåller ganska många nakna bröst: https://www.flickr.com/photos/mytripsmypics/albums/72157650585475823 (Vissa bilder är markerade som "moderate" men säkert mest för säkerhets skull).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Aleya
4/5/16, 8:38 PM
#9

#3 ursäkta… men detta ska komma från rätt person. Jag vet ett flertal av dina trådar som är mer anstöt än detta. Så tänk efter före du skriver något om att andra är provocerande och väcker anstöt för dig. Det är tragiskt att du uttalar dig på det sätter du gör. Ska ungar inte få mat bara för att du blir äcklad? För så låter det på dig. Och jag ge mig tusan på att detta kommer bli raderat, jag ärligt är jag leds på dina konstiga åsikter gällande andra och hur som gör.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
4/5/16, 8:57 PM
#10

#9 Självklart ska de få mat! Det är inte det jag säger, men precis som det kom fram i programmet finns det mammor eller ammerskor som sköter sig snyggt och de som inte gör det!  Sedan tycker jag förstås inte att det var så passande att bara lite nonchalant slänga en servett över det ätande barnet utan att tala om varför den hamnade just där!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Inkanyezi
4/5/16, 9:24 PM
#11

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Med den inskränkta inställning som en del människor visar upp, tycker jag att det behövs lagskydd för att få amma offentligt. Det finns ingen orsak att folk ska bli "provocerade", det är bara dumheter. Jag är inte det ringaste störd av att folk ammar, och om någon annan är det, så ligger problemet hos den personen, inte hos den som ammar.

Maria
4/5/16, 9:34 PM
#12

#10 Skorpion. Du har i många trådar talat om hur illa du tycker det är att bli "uppfostrad" och få kommentarer om vad som passar sig och hur man ska uppföra sig.

Nu har du själv starka åsikter om vad som är passande eller inte och det kan jag tycka är dubbelmoral.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
4/6/16, 4:41 AM
#13

#10 så man ska börja täcka barnet då dom äter? Skulle du gilla och sitta och äta din mat under en filt eller servett bara för att folk tycker att när man äter så är det så anstötande när du sitter och äter? Förstår du ens hur varmt det blir? Och skulle det vara så jäkla kul? Skulle inte tro det. Barn har ammat innan du föddes och efteråt, och troligtvis är även du en som blivit ammad. Dom måste också ha mat. Och ett bröst är bara ett bröst och inget mer. Så skärp dig!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Skorpion76
4/6/16, 7:13 AM
#14

#13 Jag växte upp på 70-talet och då var det inte tal om att sitta ute och amma på det här sättet som man gör nu. Det var stenhårda regler på att man skulle vänta fyra timmar innan man gav mat nästa gång. Det är också viktigt att komma ihåg att en restaurang eller  ett café ärr ganska stökiga miljöer där människor hela tiden går fram och tillbaka.  Dessutom sitter de ammande kvinnorna och pratar strunt med sina väninnor under tiden som de ammar och det är riktigt opassande därför att hon ska koncentrera sig på sitt barn.

Jo, jag förstår mycket väl hur varmt det skulle bli att äta med en filt över mig, men glöm inte att det finns vuxna som smaskar och det låter också otrevligt. Om man inte kan skyla barnet med en snuttefilt eller liknande kan man gå till en lugnare plats. På vissa restauranger finns det amningsrum dit de ammande kvinnorna kan gå den lilla stunden som de ammar den lilla bebisen. När jag växte upp fick jag lära mi att de ammande kvinnorna skulle lämnas ifred och man skulle inte störa dem. Kvinnan som fick en servett kastad över sitt barn satt dessutom i en avskild del av restaurangen och därför förstår jag att hon blev upprörd.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
4/6/16, 8:10 AM
#15

#14 på 70-talet gick väl folk nakna hit och dit och solade nakna utan att dom höjde på ögonbrynen. Varför skulle amma då vara äckligare? Så sluta gorma nu och uttala dig om saker du inte vet ett dyft om.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Skorpion76
4/6/16, 8:27 AM
#16

Det finns till och med de som upprörs över att män kommer in i affärer sommartid med bar överkropp, shorts och foppatofflor eller flip-flops. Det ser klätt ut.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Inkanyezi
4/6/16, 10:04 AM
#17

#16 av: Skorpion76  Du ger uttryck för en väldigt unken syn, som ger stöd för de allra värsta sorterna av förtryck som vi känner. Jag föreslår att du tonar ner dina kommentarer om amning, där du försöker påskina att det skulle vara för barnets skull som du vill förbjuda amning där det kan synas.

Jag är fullständigt klar över att det inte är för barnets skull du för den linjen, och jag inser att du kommer att fortsätta dra din litania i den här tråden om inget stoppar dig.

Dina inlägg här är inte utanför ämnet i rubriken, men ditt överdrivna tjatande om just din inställning är stötande. Genom de återkommande och skiftande argumenten mot amning tar du dig oproportionellt stor plats i tråden, och jag ser gärna att också andra får komma till tals. Om du tittar på andras inlägg, kan du också se att det finns andra åsikter om bilderna som visas.

Och tråden handlar om de här bilderna, där du har haft tillfälle att säga din mening. Jag kommer inte att ta bort dina tidigare inlägg, och du har fått säga ditt. Det finns egentligen inget att tillägga. Om du gör fler inlägg till i den stilen kommer jag att ge dig skrivförbud på forumet.

vallhund
4/6/16, 10:35 AM
#18

Sorry för OT  #14 Tillåt mig tvivla på att du minns -70 talet. Min son är äldre än dig o jag ammade honom överallt när han behövde det, även när jag diskuterade politik med både manliga o kvinnliga vänner. 4 timmars regeln ifrågasattes redan på -50 talet av progressiva tänkande människor.

Jag tror snarare att det handlar om dina föräldrars unkna moral som du ofta torgförde som din egen i början av din tid här på iFokus, oftast helt ogenomtänkt. Dina föräldrars rättesnöre är inte norm, vare sig då eller nu.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Skorpion76
4/6/16, 10:56 AM
#19

#18 Nej, jag minns så klart inte sjuttiotalet själv, men jag har hört min mamma prata om den skillnaden som det var då och hur det är nu.  Hon tycker också att det är upprörande att det numera räcker med att ungen gnäller lite för att mamman ska lägga den till bröstet och ge den sin mat.  Dessutom har jag hört experter som har uttalat sig om att det faktiskt inte är bra för riktigt små barn att vistas ute bland folk.  Den allra första tiden ska barnet framför allt anknyta till sin mamma.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Inkanyezi
4/6/16, 10:57 AM
#20

Jag tänker mig att ämnet är öppet för att kommentera just om man ser bilderna som provokation, och varningen som jag lade ut offentligt här är för att vi inte ska kapsejsa tråden till en diskussion om en enstaka deltagares åsikter.

Klart är att det förekommer att människor provoceras av att se att kvinnor ammar sina barn. Vi har ju sett ett starkt uttryck för det här.

 Men vi är flera här som har vuxit upp och sett barn växa upp före sjuttiotalet, och exempelvis på femtiotalet var det alldeles självklart att barnet skulle få sitt, oavsett när eller var behovet råkade uppstå. Jag har tre systrar som föddes under femtiotalet, och det var aldrig någonsin tal om att amning skulle provocera. Det var helt enkelt bara en naturlig grej - det bara var.

Jag upplever att "provokationen" har kommit till långt senare, och faktiskt också senare än på sjuttio- eller åttiotalet, då mina barn växte upp. De starkaste proponenterna för inställningen att man inte ska behöva se amning är bland nytillkomna, och där kanske i synnerhet bland folk som har en repressiv inställning till själva livet.

Jag är ytterligt negativ till att godta den inställningen. Amning är för mig en av de grundläggande saker som man bara inte får angripa. Det handlar för mig om en grundläggande rättighet för kvinnan och barnet, som vi inte får ta ifrån någon.

Annons:
Gronstedt
4/6/16, 1:18 PM
#21

Allvarligt, hur mycket koncentration kräver det egentligen att amma sitt barn? Varför i jesse tron skulle man inte kunna prata "strunt" med någon under tiden? Är det själva pratandet som är det förkastliga, eller skulle det vara OK om man diskuterade djupa, filosofiska ämnen? Trams!

Skrikande barn tycker jag är tröttsamma (men de måste ju få finnas oavsett vad jag tycker), liksom barn som springer runt och stör och förstör i offentliga utrymmen, men ett barn som blir ammat är väl bland de tystaste, lugnaste ungar som finns. Om man blir så uppjagad av en skymt av ett kvinnobröst, kan man ju enkelt vända bort blicken. Så tjockt med ammande är det väl ändå inte att man inte kan hitta någon annan stans att titta?

TS, mycket vackra bilder! Det är dystert att de ska anses provocerande.

Skorpion76
4/6/16, 1:47 PM
#22

#0 En förklaring till att bilderna anses provocerande är just att kvinnan ifråga är naken på bilderna. Om hon hade haft en blus eller tröja på sig hade det varit en helt annan sak.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Inkanyezi
4/6/16, 2:22 PM
#23

Jag funderar, liksom Vallhund i #7, om Skorpion76 verkligen har hört radioprogrammet. Vi har ju sett enbart finns en som reagerar negativt i den här tråden, och som tar upp vad jag ser som alltför stort utrymme för att upprepat framföra olika vinklar på sin åsikt. 

Jag raderar ingenting i den här tråden så här långt, men jag kommer inte heller med tomma hot, så om Skorpion76 vill puffa mer om sina åsikter kring amning, får hon göra det i något annat forum. Det är inte något livstidsstraff, men en tid framåt kommer den här tråden att vara fri från hennes inlägg.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
4/6/16, 3:12 PM
#26

#22 det är väl inge fel med att vara naken. Så sluta nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
4/6/16, 3:50 PM
#27

Jag hoppas att TS tar till sig att det är riktigt fina bilder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Inkanyezi
4/6/16, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag tänker att det kan vara på sin plats att jag nämner att modereringen inte handlar om att förtrycka åsikter. Det är helt okej att tala om att man blir provocerad av amningsbilderna, och också att redovisa varför. Alla är helt berättigade till sina åsikter, och forumet ger utrymme att uttrycka dem.

Men det som inte är okej på ett forum är att "kapa tråden", genom att ta oproportionerligt stort utrymme för att uttrycka sin åsikt.

Så den som ser något provokativt i bilderna får alldeles självklart tala om det och också beskriva vad som provocerar. Radioprogrammet som har nämnts tidigare är som jag ser det ett bra program, väl värt att lyssna på, men det är lite långt, mer än en och en halv timme. På SR:s hemsida för programmet redovisas också en liten pejling av vad folk tycker, och av dem som har redovisat sin åsikt är det ungefär en fjärdedel som tycker att det inte är okej att amma på restaurang, vilket frågan i programmet gällde. Men mer än dubbelt så många tycker att det är helt okej.

Frågan här på Foto iFokus är lite annorlunda ställd, ja inte ens som en fråga, utan snarare ett påstående. Jag tycker inte att den är uttömd, det borde kunna finnas mer att säga från den som verkligen blir provocerad, men till skillnad från radioprogrammets fråga om det är okej på restaurang är ju frågeställningen här mycket öppen och gäller snarast bilderna som har presenterats.

Nakenhet har varit uppe tidigare, och att presentera bilder som uppfattas som obefogat avklädda har inte setts med helt blida ögon. Själv tycker jag inte att bilderna som Ylva-Li har lagt upp skulle kunna kategoriseras så. Jag vill gärna se dem i forumet, både för det i viss mån känsliga ämnet som tas upp, och för att de fotografiskt är värdefulla och som jag ser det mycket välgjorda. Jag tror att många av oss kan ha en del att lära där, helt i linje med forumets syfte.

Bilden som jag bifogar här är en ögonblicksbild av radioprogrammets utvärdering av frågan de ställer.

[VSK]
4/6/16, 11:09 PM
#29

Riktigt bra tagna bilder enligt mina ögon. 👍

Gällande om det skulle vara stötande eller inte med offentlig amning, så är det inte stötande alls enligt min mening. Jag har vid ett antal ggr ätit mat ute där mammor ammat bara några meter ifrån mig. Jag förstår inte hur man kan tycka nåt naturligt kan vara stötande.

Jalking
4/7/16, 12:35 PM
#30

Nu ska jag också lägga mig i lite… Jag har inga barn själv, så jag är inte part i målet därför att mina barn har ammats eller inte ammats offentligt .

Vad kan vara naturligare än att amma barn? Det är ju en stor del av livets uppkomst. I 99% av mänsklighetens tid har man säkert bara låtit ungen få mat när och där den är hungrig. Det är bara med de senaste hundrafemtio årens moralpanik som det har blivit ett problem.
Vad är förresten problemet? Är det att amningshysterikerna inte tål att se att barnet äter, eller är det tutte de inte klarar att se? I bägge fallen löser man problemet enkelt genom att låta bli att titta. Detsamma gäller givetvis fotografier på amning. Låt bli att titta om ni har problem, eller är kanske problemet att ni inte kan slita blicken från tutten?

Personligen har jag faktiskt lite svårare för större barn som ska "äta själv" och sitter och dreglar och sprider käket över en stor yta runt sig. Det tycker jag är riktigt äckligt, men även det är ju en naturlig del av livet. Jag sätter mig inte nära en sån familj på restaurang - problemet löst.

Vad det gäller fotona i första inlägget tycket jag att det är vackra foton som absolut har sitt existensberättigande. De utstrålar stillhet, värme och harmoni som kanske märkligt nog förstärks av att de är svartvita. Jag tycker annars oftast att svartvitt ger ett ganska kallt intryck.

Ylva-Li
4/23/16, 3:27 PM
#31

Oj hoppsan! :D
Hade helt glömt av att jag faktiskt startat den här tråden haha! Hinner knappt sitta vid datorn numera med en 10 månaders bebis och jobb som tar tid.

Men skorpion! Det är precis pga dina och endel andras åsikter som jag valt att göra det här fotoprojektet. :) För att skapa en debatt och lyfta fram ämnet.

Det är tragiskt att det ska skapa sån debatt egentligen. Det har inte alltid varit såhär. Mina äldre systrar stötte aldrig på det här problemet för 10 år sedan. Varför? Vad har ändrats?
Personligen tror jag vi har sexualiserat kvinnokroppen så fruktansvärt mycket, att tom något som är så extremt naturligt som amning, blir uppseendeväckande. För VARFÖR är det fel? Är det för att det är bröst? Bröst som är skapta för att ge mat till en bebis? 
De här bilderna som jag tagit, visar inga bröstvårtor eller könsdelar på varken barn eller bebis. Jag valde naken överkropp, för att jag dels tycker det är finare, men också för att visa upp den kvinnliga kroppen som den är. 

Väldigt få mammor vräker ut en tutte offentligt och sitter och dinglar med den i timmar. ;) DET skulle tom jag tycka vore lite väl mycket. Men de allra flesta, jag därtill, tar fram ett bröst åt ett hungrigt barn, lirkar ut så inte allt för mycket visas upp. Och sitter sedan lite i skymundan och inte helt öppet. För min egen skull, men också för barnets. 

#28 Tack! <3 Det värmer att höra att du gillar dem. :)

Hittills har jag fotat en hel hög med ammande mammor. De senaste med en 2 årig pojke. ;)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
4/23/16, 3:34 PM
#32

Om man jämför.

Denna bild från HM är helt ok att ha offentligt.

https://paulusindomitus.files.wordpress.com/2012/12/claudia-schiffer-naoimi-campbell.jpg

Det är avklädda, sexiga tjejer. Och då är det här en rätt mild bild jag hittade. Jag har sett bra mycket värre bilder på reklampelare.
Men en mamma som ger sitt barn mat, det är hemskt?

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Aleya
4/23/16, 3:55 PM
#33

#32 ja jag håller med dig. Den länken som du visar i detta anses ju "fint". Då anser jag att dina bilder är bättre. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Inkanyezi
4/30/16, 10:43 AM
#34

#32 Jag uppfattar inte de två reklambilderna i länken som "sexiga", men de är ganska stereotypa för den sortens annonsering. Det som främst slår mig är den bottenlöst dåliga tekniska kvalitén på den högra bilden av Naomi Campbell, där massor av bildyta är helt urfrätt; i vissa delar av reflexljus i alla kanaler, och över än större yta i den röda kanalen.

Men något som verkligen gör mig ledsen i reklambilderna är hur kvinnans kropp framställs. Båda är onaturligt smala, vilket kanske främst syns på armarna, som jag misstänker är retuscherade. Man kan anta att en del övrig manipulering av konturerna kan ha gjorts. 

I den allmänna bildströmmen med relativt avklädda kvinnokroppar ser jag dina bilder som en frisk fläkt, nära nog en motpol till den förljugna bild av kvinnokroppen som media har vräkt ut under mycket lång tid. Jag tror att vi behöver de bilderna, att vi behöver en sund presentation av kroppen och av sexualiteten, som ju faktiskt manifesteras i att livet går vidare genom att vi får barn - och att mamman ammar dem.

Annons:
thenewbreed
5/1/16, 8:24 PM
#35

Jag är en sådan som inte tycker om barn överhuvudtaget. Jag tycker inte om bebisar heller. Och absolut inte människor som sitter och ammar offentligt. Jag tycker det är ganska motbjudande och inte vackert överhuvudtaget. 

Men, jag vet ju också att de människor som valt att skaffa barn också måste ta ansvar och ge sina barn mat så då väljer jag att gå därifrån eller kolla någon annanstans.  Min personliga åsikt ska ju inte hämma någon annans livskvalitet, även om det bara så är en några månaders gammal bebis. 

För övrigt är fotona väldigt fint tagna och jag förstår verkligen syftet med bilderna. Kvalitén är toppen och jag älskar ljussättningen! Men man behöver ju inte gilla motivet för att kunna uppskatta en bra fotograf :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Upp till toppen
Annons: