Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 2559 ggr
elundh
2016-01-15 11:36

Häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första gången jag fotat men min Canon eos 500D. Är bilden ok?

Annons:
Kameratrollet
2016-01-15 12:51
#1

Fråga 1. Klarade du av att hålla kameran still? Tittar man på omgivningen ser det ut som att du gjorde det. Inga detaljer i bakgrunden har fått nå´t rörelsemönster. Det finns en hyfsad regel för din kamera som man kan använda sig av när man fotograferar på frihand och det är brännvidden x 1,6 för att få vad man ska ha för 1/slutartid. I ditt fall har du fotograferat med brännvidden 36 mm. 36 x 1,6 = 1/58 sekund. Med 1/80 sekund som du har i bildexemplet klarar du det eftersom det är en kortare tid.  Din bildstabilisator i objektivet är förresten guld värd för att kunna ha längre slutartider.

Fråga 2. Klarade motivet av att hålla sig stilla under denna tid? Där skulle jag vilja svara nej. Tittar man på mulen syns en rörelseoskärpa. 1/80 sekund är lång tid när det kommer till att fotografera djur som rör sig. Det finns en lathund här för vilken slutartid som är lämplig för vad. Med panning menas panorering, d.v.s. att följa motivet med kameran, trycka av och fortsätta följa efter att man tryckt av.

Varför blev det då 1/80 sekund? Enligt kamerans klocka är bilden tagen 15:30 när det inte är mycket ljus kvar från himlen. Att höja ISO från 1600 till 3200 hade givit dig en tid på 1/180 sekund istället. Kanske hade mulen inte längre märkts då. Hellre brus än sudd.

Andra förbättringar:

Använder du dig av Av-läget kan du med hjulet vid pekfingret välja den största bländaren (minsta bländarvärde). Vid 18 mm brännvidd är det 3,5 och vid 55 mm brännvidd är det 5,6. Vid 36 mm brännvidd borde det vara 4,5 och jag inte gissar fel. Att gå från ditt 5,6 till 4,5 ger en förändring av slutartiden från 1/80 sekund till 1/125 sekund. Hade du samtidigt höjt ISO från 1600 till 3200 hade du fått en tid på 1/250 sekund.

Canon har tre inställningar för autofokus. One Shot, AI Focus och AI Servo. 

  • One Shot är ickeföljande autofokus. Du siktar och sätter fokus och den ändras inte, oavsett om motivet rör sig eller inte.
  • AI Focus är det du använt. Det är en kombination. Den är ickeföljande, men skulle motivet flytta sig ska den själv koppla över till AI Servo. Den fungerar så där bra.
  • AI Servo är följande autofokus. Den följer ständigt målet så länge du håller avtryckaren halvt nedtryckt.

Personligen använder jag mig främst av One Shot vid stillastående motiv. Vid rörliga motiv vrider jag om till AI Servo och siktar på t.ex. djurets öga för att ha det skarpt.

Var ska man då sikta? Med din kamera har du nio olika autofokuspunkter. Du har använt den mittersta och siktat mot grimman. Om du istället väljer den översta punkten och siktar på ögat kommer du få skärpan lagd där. Det är trots allt ögat som man kan vilja ha skarpt och inte grimman eller känselhåren.

Vitbalansen har du satt till Auto. Jag tycker kameran har klarat att sätta rätt Vitbalans. Snö under "blå timmen" är annars inte ett lätt motiv för kamerans automatik.

Det här är mycket att ta in. Beta av en grej i taget istället för att försöka rätta till allt på en gång.

skogsmurmeldjur
2016-01-15 15:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Förutom de tekniska tipsen från personen ovan så skulle jag säga att en sak som kan förbättras är bakgrunden. Det är väldigt lätt att glömma detta när en fotar djur, eftersom man har fullt upp med att porträttera djuret på bästa sätt. Här ser hästen pigg och glad ut, men handtaget till stängslet stör. Detta kan vara svårt att lösa när man fotar i en hage, men genom att beskära bilden så kan du få bort lite irriterande element. Om du har ett program till det och vet hur man gör så kan du även digitalt ta bort stängsel för att ögat inte ska söka sig dit lika mycket. 

Med tanke på att det är första gången du använder kameran så är det jättebra jobbat! Fortsätt öva så kommer du ta bättre och bättre bilder hela tiden! :D

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

elundh
2016-01-15 19:19
#3

Tack! Vad duktiga ni är! Imorgon ska jag ut och fota i naturen, får se om jag får någon fin bild på ett vinterlandskap ☺️

Upp till toppen
Annons: