Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 2014 ggr
LovePoppy
2015-12-25 21:22

Tips

Funderar på att köpa mig en systemkamera, men finns så många, så skulle behöva tips! 
Vad använder ni för kamera? Skriv gärna för och nackdelar med den. Är den snabb på att ta bilder på tex kaniner i rörelse? Blir bilderna skärpta? Lättanvänd? m.m.

Annons:
JazzBass
2015-12-26 22:41
#1

Hej! Tyvärr måste jag göra dig besviken och inte svara på dina frågor, men jag hoppas att du får nåt ut av det här ganska långa inlägget i alla fall. Kortfattat svar: De flesta systemkamerorna kan leverera hyfsat resultat för de motiv du nämner, men resultatet beror väldigt långt på användaren och dennes kunskaper. Avancerad automatik i all ära, men det finns ingen kamera som vet vad du tänker och hur just du vill få dina bilder att se ut. Den kan bara gissa. Dessutom har objektiven en avgörande betydelse i sammanhanget.

Det långa svaret:

Det är en hel del man måste lära sig för att få bra bilder på olika motiv i olika miljöer. För rörliga motiv gäller oftast att ju dyrare kamera desto bättre, men det är dumt att förköpa sig på dyr utrustning om man inte har för avsikt att verkligen lära sig fotografera från grunden. Dessutom är det ofta av större betydelse vad för objektiv man väljer än vilken kamera. Ett riktigt bra objektiv kan kosta flerdubbelt mer än kameran, oberoende av kamerans prisklass, faktiskt. Man kommer dock rätt långt med en enkel instegskamera och två tre olika objektiv, t.ex. några av dessa objektivtyper: normalzoom, telezoom, vidvinkelzoom, ljusstarkt fast normalobjektiv, makroobjektiv. Det finns inget ultimat objektiv som funkar perfekt i alla miljöer för alla motiv.

Den viktigaste frågan är alltså: Hur mycket har du tänkt satsa på fotograferingen? Både ekonomiskt och kunskapsmässigt sett.

Själv har/har jag under de senaste dryga 6 åren ägt fyra olika digitala systemkameror av Nikon (3st DSLR, 1st spegellös Nikon 1), och sju gamla "analoga" systemkameror varav en mellanformatkamera. Totalt ett trettiotal olika objektiv, allt från supervidvinkel till långt tele. Både vad gäller kameror och objektiv har jag haft allt från de förmånligaste objektiven till rena proffsgrejor. Det är utan tvekan skillnad på grejorna, men de senaste två åren har jag snarare bytt ner mig än tvärtom. Jag vet idag bättre än tidigare vad jag faktiskt behöver för att ta de bilderna jag vill ta, i de miljöer jag vill fotografera.

Vill man satsa mer seriöst men inte punga ut med tiotusentals kronor direkt så skulle jag rekommendera en lite mer avancerad begagnad systemkamera och ett par bra objektiv, snarare än den senaste instegsmodellen man får betala lika mycket för men som man kanske växt ur efter några månader eller nåt år beroende på hur ivrig man är och vad man vill få ut av sin kamera. Men beroende på vad man vill fota så kanske en helt annan typ av kamera är det bästa valet. Det är väldigt svårt att ge nåt konkret tips utan mer kött på benen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: