Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2104 ggr
ShegoFan12
2015-11-19 20:54

Tänker köpa nytt objektiv!

Har tänkt köpa ett nytt objektiv till min Nikon D3200 och det som jag har tänkt att köpa är : tamron af 70-300mm f/4-5 6 di ld macro 1:2 

Ni som har detta objektiv eller har haft erfarenhet av objektivet vad tycker ni om objektivet? tar det bra bilder? Finns det några konvertrar eller mellanringar till detta objektiv?  Har inte så mycket pengar så satsar på tamron 70-300mm än så länge

Ni kan gärna lägga in bilder som ni har tagit med det.

Annons:
JazzBass
2015-11-20 10:10
#2

Kort sagt så har det inte speciellt bra rykte. Vad har du tänkt fotografera med det?

Det finns säkert konvertrar som passar rent fysiskt, men absolut inte alla. Att använda konverter med det här är dock inte alls att rekommendera; ljusstyrkan sjunker drastiskt (till 5,6-8 med 1,4x konverter och till 8-11 med 2x konverter). Dessutom får autofokusen mycket svårare att hitta fokus (eller ger upp helt) , och alla optiska fel förstoras i samma grad, vilket inte är så bra när objektivet lämnar en hel del att önska rent optiskt, speciellt på 300mm. Ungefär samma sak händer om man använder mellanringar. Det torde dock vara rätt onödigt med några sådana i och med att objektivet ger en mycket bra förstoringsgrad på 1:2 i makroläget. Det är även bättre att skruva på en 4-5 dioptriers försättslins av hög kvalitet än att använda mellanringar, om man måste nå en högre förstoringsgrad.

#1 - Det är fråga om det andra av de du länkade till. Bakom första länken finns versionen med stabilisering och som saknar "fuskmakro".  Den versionen är avsevärt bättre optiskt och minst dubbelt dyrare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Zpookey
2015-11-20 10:28
#3

Fast för 1000-1500:- så verkar det helt ok om man ser på bilderna folk tagit med det.

Inkanyezi
2015-11-20 11:04
#4

Gluggen har varit på tapeten ganska många gånger tidigare, och den har en stor svaghet i konstruktionen, som gör att AF när som helst kan ge upp för att kugghjulen skadas vid helt normal användning. 

Den här tråden ger lite mer kött på benen om problemen:
http://hastfoto.ifokus.se/discussions/4d713523b9cb46221d04c704-autofokusen-fungerar-inte

I korthet är det alltså ett inbyggt fel, och det har drabbat flera som har objektivet, minst fyra som har skrivit om det på iFokus. Dess AF kan alltså gå sönder av att man sätter på eller tar av motljusskyddet.

ShegoFan12
2015-11-20 17:02
#5

#2 jag hade tänkt fota blommor, fåglar, insekter, landskap, makro och månen. Med mitt 18-55mm kan jag inte komma tillräckligt nära för att fota fåglar och insekter. Jag fotar ganska mycket i dagsljus och autofokusen kommer nog inte fungera med min kamera för min har inte inbyggd autofokus och det har inte objektivet heller så jag får fokusera manuellt.

JazzBass
2015-11-20 19:37
#6

Jo, autofokusen kommer nog fungera, läs här:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=71700A17N2

Det kan dock ändå vara svårt att fånga till exempel fåglar i flykten då autofokusen då knappast kommer hänga med speciellt bra (det är inte det starkaste kortet varken i objektivet eller din kamera), men är de någorlunda stilla så ska du nog få bra bilder och kunna fokusera med autofokus utan problem, så länge fokuseringen är rätt kalibrerad. En monopod (ett enbensstativ) kan dock vara en bra investering för att minska risken för skakoskärpa då objektivet saknar bildstabilisering.

Objektivet är för övrigt något billigare än jag trodde. Drygt 1000kr är det nog värt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[Majbot]
2015-11-21 15:42
#7

Kan fungera som nybörjarobjektiv men den håller inte måttet för professionella bilder, långsam och ojämn bildkvalité av min erfarenhet. Den tappar en del skärpa då en zoomar mot max och ger ojämna färger. Mitt tips är att hellre spara ihop till en större slant och köp ett bättre.

ShegoFan12
2016-08-03 13:40
#8

För några dagar sen beställde jag Tamron SP  AF 70-300mm DI VC  USD  från Amazon, Får senast objektivet på fredag

tlarsson83
2016-08-03 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag köpte nyligen Tamron SP DI II VC 70-300/4-5.6 men det kanske inte är samma objektiv?

 Köpte det för att kunna fota djur på parker, barnen om jag måste stå en bit bort osv samt fota månen.

Än så länge har jag bara hunnit fota månen med det men denna bild är tagen med just det objektivet. Jag är extremt nöjd för det priset jag fick betala för det.

rebz
2016-08-16 23:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Kamera och objektiv blir lite vad du som fotograf har för kunskaper och gör av den. Denna har jag bland annat tagit med mitt 70-300mm (Canon).

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[VSK]
2016-08-17 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#8

Jag har bytt system till just Nikon faktiskt, och jag har just det där objektivet. Varför jag bytte märke är en lång historia och hör inte hemma här.

Jag valde det objektivet för att det har ruggigt bra bildstabilisering samt enligt många snabbare AF är Nikons jämförbara. Hur det är med AF får jag låta vara osagt för jag har inte provat Nikons dito eller läst tester de emellan. 

Jag har även en telekonverter 1.4x och AF funkar med mitt kamerahus, men på längsta brännvidden (tele) så skall du inte räkna med att AF hittar rätt alla ggr. Det har ju med ditt kamerahus och telekonvertern att göra hur bra AF kommer att funka (utöver ditt objektiv). Dessutom så blir AF med telekonverter lite söligare i sin gång i stora spann (om du nu tänkt köpa telekonverter 1.4x). Men jag har fotat fåglar med helt okej resultat, men mitt kamerahus är nyare än ditt och i en annan dyrare klass.

Enligt diverse forum så tappar objektivet skärpan markant runt 270-280 mm och över, men så är det ju med alla telezoomare. Ju dyrare ju bättre kvalitet brukar man få. 

Här en bild på en gammal järmvägsbro och jag har det objektivet du köpte + en telekonverter 1.4x samt kör kameran i crop-läge 1.3x (alltså den sämsta möjliga lösningen för så bra bildkvalitet som möjligt). Brännvidden motsvarar 630 mm om man jämför med en 35 mm (FF) kamera. 

Bilden lite småjusterad i Photoshop enligt vad mina ögon gillar.

ShegoFan12
2016-09-06 20:55
#12

#11 försökte hitta en telekonverter, men hittade tydligen inte, vad heter den telekonvertern som du använder?

Annons:
Upp till toppen
Annons: