Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1814 ggr
Jen90
11/18/15, 3:59 PM

Hästhoppning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ny här på foto.ifokus och vill nu visa upp ett gäng bilder och gärna få lite kritik på dem.

Jag fotar de mesta men detta året så har det blivit mycket inom motor och hästsport.  Jag har oftast perioder när jag vill fota och sen så när jag glömmer kameran och den får stå och samla dam :/

Här är en bild ifrån ungdoms SM på Sundbyholm i år.

Annons:
sasha_setter
11/23/15, 12:51 PM
#1

Välkommen! 

Tycker att bilden är jättesnygg! Vet att det är svårt på tävlingar att få till en ren bakgrund, men det är väl en sak att förbättra. Tycker även att man skulle kunnat lämna lite mer luft under hästen :) Men väldigt snyggt foto! Skulle inte kunnat göra det bättre själv :P

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Norrskenet
11/29/15, 2:26 PM
#2

Prova att gå ner på huk, så kanske det blir en renare bakgrund.

Jen90
12/1/15, 5:23 PM
#3

Nä finns få tävlingar som man kan få en ren bakgrund på, tex. Köpings ridklubbs ute bana är bäst att fota på då de har en stor gräshage bakom. :D Men annars så får man ju göra då gott man kan.

Har tagit för vana att zomma in mycket för jag vill ha mer närbilder. Men bilderna kan ju även bli bättre när de inte är så mycket zoomat. Ska tänka på de nästa gång.

Ska även prova att gå ner på huk som du säger Norrskenet.

Tack!

Bagtjesen
12/14/15, 12:13 PM
#4

Fin bild du tagit Jen90! Det som de andra ovan säger är relevant, t ex om att ta från en lägre position. Ett annat sätt att få till lite suddig bakgrund är ju också att använda en något längre exponeringstid än 1/640s och följa med ekipaget då kan du gå ner i ISO.

Det som är absolut bäst med bilden är ögonen på objekten - Ryttaren tittar rakt fram medan hästen "kastar ett getöga" åt dig, fotografen! För mig ger det "kontaktkänsla".


uffelarsen
12/14/15, 12:58 PM
#5

En ok bild, du har det mesta rätt förutom  saken med utrymmet under hästen samt bakgrunden, Men "renare" bakgrund  behöver inte alltid att det tex skall vara en skog/himmel etc etc bakom det kan vara så att du tex tar bilden bländarstyrt och på så sätt kontrollerar skärpedjupet så att bakgrunden liksom flyter ihopa utan en massa detaljer som tar bort uppmärksamheten på objektet, du har tagit bilden med ett bländartal på 7,1  om du istället hade gått ner i bländartal så hade bakgrunden blivit mer "suddig" och på så sätt hade man inte blivit vilseledd av bakgrunden om nu inte det var det som du ville visa.

hydman
12/17/15, 9:49 AM
#6

Hästsport är en vetenskap i sig. Förutom det rent fototekniska så finns det ett antal 'koder' som ska vara uppfyllda. Alltifrån hur hästens öron ska vara till en massa annat. Det finns många duktiga hästfotografer, tex. Lotta Gyllensten, Mikael Persson och Jenny Eliasson. Kolla in dem!

Som uffelarsen skriver så är det trevligt med rena bakgrunder. Jag tror inte Du får till dem enbart med att öppna upp fullt, även om det är ett rimligt utgångsläge, utan det handlar också om hur du placerar kameran. När det kommer till hästsport kanske därför fjärrutlösning kan vara ett alternativ att testa. När det kommer till bakgrunder så skulle jag tro (men är inte säker) att hästhoppning och friidrott är lie jämförbara. Det utövas på ett begränsat utrymme med fasta platser och det händer massa grejer samtidigt runt om. Det gör att bakgrunderna ofta blir svåra och det krävs mycket arbete för att få till det. Att fota "rakt på" funkar sällan optimalt. Kan man ändå inte få till vinkeln eller positionen kanske man ändå få hitta ett alternativ för att utnyttja bakgrunden till sin fördel. Kanske inte svårt, men i högsta grad mindre lätt. :-)

Annons:
hydman
12/17/15, 10:10 AM
#7

Här är ett urval hästhoppningsinlägg från Lars Dareberg. Rena rama julbordet, bara att hugga in.

Upp till toppen
Annons: