Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 3063 ggr
Bagtjesen
2015-10-19 12:41

Hjortfluga/Älglusfluga (småkryp!)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg på nyheterna häromdagen att man varnar för hjortflugans spridning, den kallas också älglus, och varianter som älglusfluga, hjortlus m m. Känner igen den från mellansverige, där den ju också förpestar tillvaron för bärplockare också.  Se https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgfluga . Hittade den nu även på nordligare breddgrader när jag nu är på tillfälligt besök där jag bodde förut.

Fotgraferat m Nikkor 40mm f11 om jag minns rätt och med 20+36mm mellanringar.  Av beräkningar och vad jag kan se på den obeskurna bilden och de mått som Naturhistoriska uppger så är förstoringen drygt 2x. Exemplaret hade legat i 10 dagar i Tenol (rödsprit). Och tyvärr så tappade den den ena vingen den hade och något ben, när jag tog bort den från hunden. Hur svåravlivad är den? Nästan omöjlig, svårare att klämma ihjäl än en fästing! I skogen om de kryper på folk så är det bäst att rulla den mellan fingrarna hårt! I rödsprit så viftade den på benen i 5 minuter efter att jag droppat alkoholen på den, och efter ca 30 minuter började den vifta på benen igen!

Bilden togs lite snabbt idag för jag fick veta att länsstyrelsen ville få bekräftelse på fyndet.  Snabbt och lätt - ingen vidare bild.


Annons:
JazzBass
2015-10-19 14:50
#1

Är det fråga om samma art som vi här kallar för älgfluga? Ser rätt lika ut, och på beskrivningen verkar det vara fråga om samma sak. Oerhört irriterande platta och hårda små jävlar, tur i alla fall att de sällan bits. Enstaka individer kan man väl tolerera när man är i skogen, men förrförra gången jag var på svampjakt blev jag blev överfallen av en hel armé av dessa. Jag hann inte på nåt vis plocka bort dem i samma takt som de flög i håret, öronen och i nacken (de som landade utanpå kläderna brydde jag mig inte så mycket om), Jag såg inget nöje i att vistas i skogen då, så jag gick tillbaks till bilen efter bara en kvart eller så. Med tom svampkorg… 😕

Jag brukar dra ut dem från håret med finger naglarna och sedan klämma ihjäl dem med nageln, bästa sättet att få död på kräken. Att bara rulla dem mellan fingarna tar inte död på dem. De lär vara dåliga flygare (vilket jag kan hålla med om med tanke på hur de landar på en), och när de väl landat så släpper de snart sina vingar. Det kan förklara varför vingarna lossnat på ditt exemplar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
2015-10-19 15:44
#2

Jo, det är älgfluga också - kärt barn har många namn. Lusflugorna har 10-13 olika arter i Sverige (av de ca 150 som finns i hela världen). Och de här går på hjort, älg och ren och på dem suger de blod! De landar på hundar och människor och kan bita båda - jag fick själv några bett för tre veckor sedan. Det stämmer precis också med att de sätter sig i håret och de vill helst på alla djur sitta i nacken, även på oss och hundarna… Jag fick ett par bett uppe i flinten och de har tagit 3 veckor att läka. Svenska wikipedia säger att det är sällsynt med virussjukdommar, men utländsk literatur - sök på Lipoptena cervi - säger att det kan bli svåra infektioner! Rulla dem mellan fingrarna krossar åtminstone benen på dem, och har man ett 50-tal runt huvudet så tar man till den snabbaste metoden. Men de är nog dåliga flygare - det sägs att de mest sitter och väntar på ett värddjur - och flyger dit på lite stela vingar. Där jag tidigare varit brukar man få hålla igång med att plocka i en halvtimme men sedan tar de slut - det är kanske för långt att flyga.

För hundar fungerar fästinghalsband tydligen bra, men jag brukar ju inte vara i trakter där det behövs. Och svenska Apotekets Mygga lär skydda bra på folk, men använder sällan myggmedel- är för van…

Nu hoppas vi på en snabb väderomställning under +5 och sedan snöfritt och några minusgrader i några veckor -det gör susen mot både älgfluga och fästingar!


perk
2015-10-19 17:45
#3

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Bagtjesen
2015-10-20 08:45
#4

Tack perk för länken. Bra i detaljer, men refererar till "nu" sommaren 2002 och den spridning som var då. I år säger jägare från Närke, Värmland och Dalarna att den förpestar tillvaron för bärplockare, jägare, skogsinventerare, hundar i skogarna, och att älgar och rådjur och hjordjur blir mer eller mindre hårlösa i vart fall på nacke/manke/hals - även dito rapporter från norska sida av de gränstrakterna.

Men, så fort det blir ljust så skall jag leta reda på ett någotsånär helt expemplar av 'lusen' i kryddburken med rödsprit - vi ta ett riktigt 'porträtt' av eländet - har bättre tid idag. Det är ju fotografi det skall handla om…


perk
2015-10-20 09:41
#5

Ja som värmlänning vet jag vad det är, de har ökat något enormt de senaste åren. Får på mig i stort sett varje gång jag går ut på baksidan av huset, där skogen börjar. Jag har aldrig blivit biten av någon lusfluga ännu, men det blev min äldsta dotter i nacken, det var visst inte det minsta njutbart.

Sedan de blir ju inte borta av att man duschar, utan man måste hitta dem och plocka bort dem.

Fast jag tycker fästingarna är värre, fast de är inte så många här än i alla fall.

Man kanske skulle försöka fota en lusfluga.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Bagtjesen
2015-10-20 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fram med den gamla luskammen igen - en vanlig kam duger inte - de är inte tillräckligt täta mellan tänderna och lusen vänder sig på sida och glider igenom.

Tog fram bättre belysning och alla mellanringarna och släde för fokusering. F22, 0.6s, ISO200,  Såg efter första rundan att vitbalansen gissade ganska rätt/inom felmarginalen. Den fick 5061 medan specarna för LED-belysningen säger 5000. Snudd på omöjligt att få till bilder utan skakningsoskärpa även med spegeluppfällning. Använde alla mellanringarna, 12+20+36= 68mm med Nikkor Micro 40mm. DxO från rå/NEF sedan tagit bort synliga fläckar i omgivningen i PS CC 2015, och lagt på borttagning av skakningsoskärpa.  Ingen beskärning gjord.


Annons:
Bagtjesen
2015-10-20 18:37
#7

Även om jag inte begärt kritik på den senaste bilden, så tycker jag att det är fritt fram att komma med förslag på beskärningar, och vad som ev behövs dra i för spakar! Jag ser några möjliga problem i histogrammet men har ingen egen lösning. Är det t ex störande med det lite röda/rosa i den övre vänstra delen?


[VSK]
2015-10-20 19:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7

Så här gjorde jag. Vet ej vad man ska tycka om det men det ser bra ut på min skärm.

Bagtjesen
2015-10-21 09:09
#9

Ser ok ut på min laptop som är den enda jag har tillgång till just nu - och den är kalibrerad till 98% av max RGB. Du har gått in för en askgrå variant! mindre rött i lusflugan men mer gult och allmänt ljusare ändå. Jaaa , det är absolut gångbart.


[VSK]
2015-10-21 11:03
#10

#9

Ville ha grön fin bakgrund men va för mkt jobb för en trötter….. 

Gällande färgen på flugan så visste jag inte hur jag skulle göra för jag har aldrig sett en sån irl. Jag redigerar oftast via mina ögon och ej staplar.

Bagtjesen
2015-10-21 17:24
#11

Verkligheten för färgerna på odjuret ligger ligger helt ok, i enlighet med hur mycket ljus det är, största skillnaden på våra olika varianter,så det är helt som det skall vara. Nu hinner jag inte,åker bort ett tag, med sporadisk tillgång till internet. Men kan kanske isolera bakgrunden och ändra färgerna där- börjar på få lite hum om PS cc 2015 nu. (När jag kommer hem har jag nog massivis att redigera…)


[VSK]
2015-10-21 19:02
#12

Trevlig resa Bagtjesen..

ssofia
2015-11-10 17:04
#13

Riktigt häftiga bilder! Det går rysningar genom kroppen! hehe..
Jag är väl inte riktigt kompis med älgflugan.. har flera hästar som knappt går att hantera eller rida när de blivit bitna tills man hittat odjuret!

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Annons:
Upp till toppen
Annons: