Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1953 ggr
Miltonthedog
2015-10-07 18:10

(M) kritik hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bad tidigare om hjälp här på forumet och senare den kvällen gav jag mig ut och fotade lite. Denna bild blev min personliga favorit (av ca 100 bilder😉).  Bilden är fotad med Canon EOS 1000D. 

Jag tycker själv att jag fångade hundens bild och att fokuset blev helt okej. Men det skulle vara kul att få kritik 😃 Jag satte denna på medelkritik och hoppas att det blev rätt!

Annons:
Hanna
2015-10-07 18:41
#1

Hade gärna sett att hunden varit lite ljusare. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Miltonthedog
2015-10-07 19:10
#2

#1 Hur får man hunden att bli ljusare då? ;)

måsma
2015-10-07 19:24
#3

Tycker bilden är mycket fin och ger ett lugnt intryck. 

Jag hade dock också gärna sett hunden lite ljusare, om du har photoshop eller liknande program brukar det gå att ljusa upp bilden något där. När fotot tas så kan du reglera slutartiden för att få in mer ljus och försöka att inte ta bilden i motljus. Vid starkt motljus kan blixt användas men tror inte blixt hade varit lägligt att använda här.  Med längre slutartider är det dock risk att hunden hinner röra sig samt för skaknings oskärpa.  :)

Miltonthedog
2015-10-10 17:43
#4

Ingen mer som har kritik att ge? :)

Bagtjesen
2015-10-10 23:20
#5

Bilden är ok när det gäller kompositionen men hade hellre sett hela hunden med tassar och allt. Titta på inramningen med träden till höger ganska nära i förgrunden det är bra.

Uttrycket hos hunden tycker jag om, är lugnt förväntansfullt och stillsamt -väldigt bra - men tänk om man sett ögonen!? Det är här det som står här nedan kommer in i bilden…

Problemet är att det här är väldigt svåra bilder att ta, det krävs nästan alltid redigering - du har egentligen en överexponerad över/bakre region och en nedre/främre underexponerad region. Hade du motljuskompenserat så hade den bakre blivit skärande ljus, och nedre rätt exopnerad.

Har inte just nu möjlighet att kolla vilken information som finns i bilden så jag vet inte du ställt in eller använt automatik. Men, det är väldigt sällan som någon automatisk kamerainställning lyckas med en sådan här bild. Så då återstår att ta en bild ungefär som du gjort men att använda något redigeringsprogran och skilja den över halvan från den undre, och korrigera.

Att bara ljusa upp bilden tror jag inte fungerar, som jag sagt ovan - den övre delen blir alldeles för ljus. Kolla motljuskompensation och de helt eller delvis manuella inställningar i din kameras bruksanvisning. Plåta på!


Miltonthedog
2015-10-11 10:35
#6

Tack så mycket för din kritik :) Jag körde men AV inställningen och ett ISO på 1600. Annars var allt på auto. Jag har endast redigerat bort ett koppel, inte gjort något annat. Det är så kul att fota djur men är dock nybörjare på det. Men blev väldigt nöjd med denna bild :D

Annons:
Miltonthedog
2015-10-11 10:35
#7

Oj menade TV inställningen ;)

Bagtjesen
2015-10-12 14:38
#8

#7 Miltonthedog - Tv-inställningen, för andra som läser, är förval av (du väljer) slutartid, och du får bländare automatiskt men har tillgång till att ändra en hel del övrigt.  Det är sidan 170 i din handbok.

Djurfoto är jättekul, det upptar en stor del av min tid. Eftersom det är rörliga fotoobjekt så behöver man ofta helt rätt inställningar, och det lyckas sällan om mycket är automatiskt.

Men oavsett om det är djurbilder så är det i ditt fall ett stillastående fotoobjekt, och på såna kan man öva massor med mycket mer manuella inställningar. Du får samma svårigheter om du försöker fotografera en blomma/krukväxt innifrån ett rum när det är ljust ute - det blir fotografering i motljus! På djur tycker jag inte att man skall använda blixt men på andra 'föremål' går det bra att göra huvudmotivet 'blomman' ljusare åt det hållet fotografen står. Med hund och andra djur behöver man använda ett läge på väljare som tillåter motljuskompensation. Det står om bl a på sidan 78 i din handbok. En annan sak som ofta gör bilder lite eller mycket dåliga är automatisk Vitbalans, det står om den på sif 90 i din handbok.

Det är väldigt bra att öva mycket i på att ta bilder i motljus för att skaffa sig en vana att på hur stora kontrasterna mellan mörk och ljust är i bilden.

Men, det är så att även om man gör det så bra som möjligt så kan man ofta behöva efterbearbeta i t ex Photoshop (PS eller PSE) eller gratis program som Gimp.

Det är väldigt bra att öva till dess man väldigt snabbt kan ändra inställningar - tänk om du kan ändra allt rätt på 10-20 sekunder!?

Jag har dåligt med tid i eftermiddag, men jag hinner nog fixa till en liten redigering av din bild om du vill att jag lägger upp den. Men kom ihåg att det då inte blir så avancerat, utan mer på att visa något av hur det skulle kunna bli med din bild, och förmodligen ännu lite bättre om du haft motljuskompensation och valt rätt Vitbalans.


Niklas
2015-10-13 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

#2: Du kan göra det i ett bildbehandlingsprogram. Se bifogat exempel. Hoppas att det är okej att jag visar på din bild. Vill du ändra i samband med att du tar bilden får du ställa in ljuset på hunden i stället för på hela bilden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bagtjesen
2015-10-13 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Miltonthedog - hoppas att det är ok att visa en liten diskussion om hur man kan göra, när man tar bilden och när man efterbehandlar.

#9 Jo, jag gjorde lite som du Niklas i några bilder igår, men png-filerna blev för  stora , gjorde jpeg av dem idag. Men lägger upp dem en-och-en med kommentarer, men i en annan ordning än jag ursprungligen tänkte.

Vill vara väldigt tydlig och pedagogisk enligt det jag skrev i tidigare text.

filnamn Miltonthedog-4-Bägtjesen0.jpg Här har jag bara ljusat upp hela bilden precis som om man bara motljuskompenserat, man kan se att  bakgrunden i sjön blir väldigt ljus, irriterande ljus, och att granarna till höger drar också i sina spretiga detaljer ser irriterande ut. Jag har ljusat upp bilden med värdet 100 i PS CC 2015, och så är det JPG. Slutsatsen kan ju bli att motljuskompensation inte fungerar, men så är inte fallet. Motljuskompensation fungerar bara olika beroende på motiv och hur mycket man måste kompensera. En lagom motljuskompensation ger alltid ett bra underlag för redigering.


Bagtjesen
2015-10-13 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Den här bilden kommer att se lite 'ful' ut, men det är bara för att jag vill vara tydlig med vad jag gjort - vilken del av bilden jag modifierat. Det är snabbt gjort med magnetlasso, men blir ju helt fel, åtminstone här, men pedagogiskt…

filnamn Miltonthedog-4-Bägtjesen2.jpg

Eftersom sjön, och skogen i bakgrunden, redan var så ljusa, så valde jag att ha dem kvar som i Miltonthedog's originalfil. Jag selekterade bara nederdelen av bilden, men kunde ha gått ner till höger till marken och uteslutit granarna till höger. Sedan ljusade jag bara upp den selekterade nederdelen av bilden med värdet +55 och kontrasten med +7. Hunden ser mycket bättre ut, men det ser störande ut på marken bakom hunden. Så resultatet är ändå inte helt bra.


Bagtjesen
2015-10-13 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

filnamn Miltonthedog-4-Bägtjesen1.jpg

Här har jag låtit allt i bakgrunden vara som det är, för när även det som är allra närmast bakom hunden är mörkt ser hunden ljusare ut.  Det lurar ögat lite. Allt som bidrar till en bättre bild är lovligt… Det som jag gjort här är att jag selekterat  hunden med magnetlassot och ljusat upp den +55 och ingen ökad kontrast. Sedan har jag tagit en extra omgång på att ljusa upp ögonen lika mycket till.

Vad jag eg vill visa med den här 'redigeringen' är hur det skulle kunna se ut med en blixt, men som jag då inte tycker att man skall använda på djur, men även på hur det skulle bli om man använde en reflexskärm. I sin enklaste form är en reflexskärm ett vitt tygstycke som man håller snett framför huvudmotivet. Men större effekt och enkelt är att använda en nästan 1*1 meter bit av wellpapp och med tejpbitar bakom eller lim sätta fast frysfolie, med plastsidan bakåt. Ugnsfolie är svårare för det är bara aluminium och ingen baksida av plast och tejp och lim är svårare att få att fästa på aluminium.

Resultatet av reflexskärm snett framifrån blir då att man får motljuseffekter åtminstone på ena sidan men får bra teckning om man har skärmen på rätt avstånd, och inte för nära. Man slipper kanske motljuskompensera, men se upp med den sida som inte får ljus från reflexskärmen! Det blir bättre bilder och mindre redigering i efterhand - men man kanske vill ljusa upp runt ögonen ändå.

I det här fallet har man ju rätt bra ljus från vänster så jag skulle lättat upp ljuset med reflexskärm en aning från höger.


Veda
2015-10-13 18:54
#13

Vilken söt hund och så fint den sitter still under fotograferingen. 

Det finns ett gratisprogram https://pixlr.com/editor/ som är bra. Man måste skapa ett konto och sen väljer du den variant som INTE heter express. 

Under menykategorin Justeringar kan du välja Level och dra mittenreglaget åt vänster litegrann. Då ljusar du upp mellantonerna men det händer inte så mycket det andra. Sen skulle du kunna beskära bilden till vänster och på så sätt få bort det allra ljusaste delen. Båda dessa ändringar är lätta att göra. Men jobba med en kopia om det skulle bli tokigt.

Men sedan finns det andra verktyg som går att använda, t ex Curves, men det är svårare att använda. Man kan också, som du sett exempel på ovan maska och mörka ner vissa delar osv. Men det är också svårare att få snyggt. Jag valde att beskriva ett snabbt och enkelt sätt. 

Om du har Photoshop Elements går det att göra på samma sätt.

Annons:
Niklas
2015-10-13 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag använde Photoshop Fix i iPad. Det tog en minut att måla på ändringarna av de mörka delarna. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Miltonthedog
2015-10-14 09:13
#15

Tack så jättemycket bagtjesen för alla förklaringar! Jag förstår mycket bättre nu. Tack för att du verkligen tog dig tid :)

Miltonthedog
2015-10-14 09:19
#16

Veda, jag får prova att ladda hem det och experimentera lite. Jag använder nu gimp son jag tycker funkar bra, men jag förstår inte riktigt allt. Men övning ger färdighet right? :)

Miltonthedog
2015-10-14 09:20
#17

Tack Niklas det blev jättefint :)

Upp till toppen
Annons: