Annons:
Etikettövrigt
Läst 1323 ggr
perk
10/1/15, 1:04 PM

Fokusinställningar........?

Någon som kan tipsa om hur jag ska lära mig🤔 att använda fokuspunkterna på min Canon 70D på rätt sätt.

Får ofta fokus på fel ställen tycker jag😕.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
JazzBass
10/1/15, 1:23 PM
#1

Hur använder du dom idag då?  Men ungefär så här borde du göra (observera dock att det finns förstås tillfällen då andra metoder kan funka bättre):

Välj den fokuspunkt som ligger bäst till med tanke på hur du vill komponera bilden, fokusera, och tryck av. Undvik att komponera om efter fokuseringen.

Tänk på att kameran kan fokusera på nåt annat än det man pekar på med fokuspunkten, om det finns nånting på nära håll från punktens mitt som har högre kontrast än själva motivet, så försök att alltid ta sikte på nånting kontrastrikt när du väljer var du fokuserar. Om du t.ex. vill fotografera en blank kaffekopp på ett bord med spräcklig bordsduk, fokusera på koppens främre överkant eller öra, och inte på koppens mitt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

perk
10/5/15, 10:35 AM
#2

Tackar för tipsen JazzBass.

Får väl erkänna att jag mestadels har använt ”one shot AF”. Troligen mest för att jag blivit lite förvirrad av surrandet då objektivet letar fokuspunkt på de andra inställningarna.

Sedan hade jag inte satt mig in i skillnaden mellan al focus och al servo riktigt. Men nu börjar fatta lite av det efter studerat användarhandboken, och gjort lite egna ”övningar”☺️

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Kameratrollet
10/5/15, 11:24 AM
#3

Ai Focus har vad jag upplevt och även hört aldrig varit något att hänga i granen. Antingen väljer man One shot AF för stillastående motiv eller Ai Servo för rörliga motiv.

Upp till toppen
Annons: